Zorroplatvoetje

Gestart door a1000, mei 31, 2011, 20:44:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

a1000

 
Ik weet niet zeker wat ik hier mee aan moet maar aan de binnenkant van voorpoot gefotografeerd en lijkt op een zorroplatvoetje.
Wie het weet mag het zeggen.
Weinig informatie over deze soort.

Gegroet henry

a1000

Heeft niemand een idee,

Ik ving hem per toeval en dacht eerst aan gewoon platvoetje, maar twijvel daarover.

Gegroet Henry

Sander Bot

Hoi Henry,

Heb je de van Veen tabel uit 2004? De kenmerken die ze daar gebruiken zijn op een foto meestal niet te zien. Ik zou er dan ook geen uitspraak over durven doen. Maar goed, er zit een pin door z'n borststuk, dus uiteindelijk komen we er wel uit!

groeten,
Sander

a1000

 
Hoi Sander,

Als je het boek `Hoverflies of Northwest Europe` van Mark van Veen bedoelt dan heb ik die.
Het is altijd lastig dat het weer in het engels is.
Wat is je eerste indruk van deze vlieg.

Ik kan hem nou niet echt als clypeatus thuisbrengen.
En onder deze soort op waarneming laten ze ook het bekende teken op de binnenkant van zijn poot zien.
Maar ja hoe meer kenmerken hoe beter.

Gegroet Henry

Sander Bot

Dag Henry,

Mijn eerste indruk is dat ie nogal donker is, en op dat punt lijkt hij wat op Platycheirus occultus. Maar goed, zo veel weet ik er ook niet van. Goed dat je de tabel van van Veen hebt. Als je meerdere clypeatus in je collectie hebt en er een middagje voor gaat zitten ga je er uit komen! Dan krijg je door veel te kijken vanzelf door wat van Veen bedoelt met de kenmerken. Altijd leuk, kan een regenachtige middag in de winter zomaar een nieuwe soort opleveren.

groeten, Sander

a1000

 
Dank je wel Sander voor je reactie,

Tot de winter ga ik niet wachten, daar ben ik te nieuwsgierig voor en voor regenachtige dagen die kan je hier in Nederland elk moment treffen.
Ik heb er wel wat kenmerken uitgehaald, nu nog op foto broberen te zetten en vergelijken.

Kenmerken als de beharing op de voordij, rugplaatje 3, die 2/3 van de lengte van het rugplaatje 3 moet zijn. Stofplekken op het notopleuron en natuurlijk het zorroteken.

je hoort nog van mij.

Gegroet Henry