Wie heeft een idee waar ik zou kunnen zoeken?

Gestart door MarjoSmeets, mei 30, 2011, 08:49:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Van mijn zus kreeg ik vanmorgen een mailtje met de volgende vraag: "  Vraag: we zijn zo dom geweest om te laat een foto te willen maken. Gisteren hebben we een van onze grote coniferen van onderen gesnoeid en alle gruis tussen de takken uitgehaald. Tot onze schrik hadden we bijna een rups beschadigd. Hij was zeer bijzonder en dan door zijn grote, ik denk dat hij zeker 8-9 cm was, mat grijs van kleur. Hij zat dus tussen takken in, in het gruis. We hebben hem beschut tussen het groen vlak naast de boom gelegd. Het stikt nl van de vogels bij ons ivm vele kleintjes. Toen ik op het idee kwam om er een foto van te maken, was hij al weg in al het kruipgroen. Enig idee? Nog nooit zo'n grote rups gezien."

Nu heb ik zelf al op Vlindernet gezocht, maar ik heb zo'n zwaar vermoeden dat het geen rups is. En uit ervaring weet ik dat je iets heel snel in grootte kunt overschatten, dus of dat echt klopt weet ik ook niet. Is er iemand die een idee heeft waarover het zou kunnen gaan? Al is het maar de juiste groep waarin ik zou kunnen zoeken.

Edit: mijn zus heeft nog wat aanvulling gestuurd: "Hij was een kleur mat grijs met iets donkere pootjes. Hij was zo gehobbeld als je een rups zou tekenen, van die appart bewegende deeltjes met daartusssen telkens twee(?) pootjes aan een kant. Hij kleefde echt aan onze handen vast, niet door slijm of zo, maar zoals een rups doet. Hij voelde haast ruw aan."
Ik had haar de link naar de site van Vlindernet doorgestuurd, maar daar kan ze hem niet op vinden én ik had haar nog de suggestie van een emelt gedaan en haar foto's daarvan gestuurd, maar dat is hem dus ook niet. Dus. Heeft iemand anders een idee?

Ow, dat vergat ik erbij te zetten, mijn zus woont in Hendrik Ido Ambacht, bij Rotterdam in de buurt dus.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Ha Marjo,

Bij de Pijlstaarten (Sphingidae) zitten wel mooi grote rupsen en ook wel grijzige met donker pootjes (Groot-Avondrood misschien?), maar ik heb ook het idee dat de staartstekel dan wel opgevallen zou zijn?

Qua vindplaats ligt een nachtvlinder wel voor de hand. Ik vind wel vaker echt dikke "Aardrupsen" in allerlei grijs- en bruintinten als ik naar pissebedden zoek (onder stenen, schors, rottend hout). Echt groter dan 5 cm zijn ze meestal niet (die ik vind).

Als je bij de niet-vlinders wilt buurten kan ik vanwege de afmeting en omschrijving eigenlijk niks anders verzinnen dan een Cimbicidae (Knotssprietbladwespen ofzo in het Nederlands?) die van de waardplant af is en eventueel op zoek is naar een plaatsje om te verpoppen? De meeste larven die ik daarvan ken worden ook maximaal een 5 cm en zijn doorgaans groen of geel (Cimbex) of grijs zwarte en gele vlekjes, maar juist lichte poten (Abia). Maar die ken ik ook zeker niet allemaal. Ze zijn erg herkenbaar aan een koddige, gladde, bolle kop die duidelijk van het lichaam afstaat.

Ik denk dat je het toch in eerste instantie bij de nachtvlinders moet zoeken/vragen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Frank van de Putte

Groetjes,

Frank van de Putte

MarjoSmeets

Citaat van: fpvdputte op mei 30, 2011, 11:44:19 AM
Als er water in de buurt was wellicht een larve van de grote spinnende watertor  ???  Die worden 7cm...
http://waarneming.nl/soort/photos/2267?from=1980-01-01&to=2011-05-30&sex=&id_kleed=1049&os=1&id_akt=0&licentie=0&page=1

groeten
Ja ze hebben inderdaad een minivijvertje in de tuin, dus wie weet. Ik zal de link eens doorsturen, misschien herkent ze hem.

En Arp, het lijkt mij ook dat ze er wat van gezegd zou hebben als hij een staartstekel of vlekken, of iets anders afwijkends had gehad. Qua grootte zou de Groot avondrood inderdaad wel kunnen, maar als ik de foto's ervan bekijk, dan lijkt mij dat ze haar rups toch wel anders omschreven had dan alleen maar mat grijs van kleur.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo