Duitse wesp

Gestart door huysse, oktober 12, 2006, 19:21:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Is dit een Duitse wesp?(pijl)
En dan de niet typische variant i.v.m. het ontbreken van de 3 stipjes op de clypeus?

Groet,
Marijke

huysse

en

huysse

en

Imperator

bij deze sociaaltjes kun je het t beste zien welke het is, als je ze recht in hun snuit kunt kijken.
vriendelijke groet,

Trees

huysse

Ik dacht dat "de pijl"ook kenmerkend was?

Groet,
marijke

Imperator

als je met 'pijl' het ankertje bedoeld op de clypeus? dan komt Vespula Vulgaris dichtbij, maar het is, vind ik, niet goed te zien.

vriendelijke groet,

Trees

huysse

Waarneming.nl, Duitse wesp, overzicht:

" Het lijkt sterk op de Gewone Wesp, maar op het eerste achterlijfsegment is de zwarte voorrand in het midden uitgetrokken tot een zwarte pijl die naar achteren wijst"

Groet,
Marijke

Imperator

Blijkbaar een andere manier van kijken, dan ik gewend ben. Ik ga er eens op studeren.
vriendelijke groet,

Trees

han.endt

#8
Zowel de werkster van de Gewone Wesp als de Duitse Wesp kunnen een pijlvormige vlek op het eerste achterlijfssegment hebben. Bij de Gewone Wesp is deze korter en vaak samengesmolten met de voorrand, maar niet altijd, zoals hier. Bij de Duitse Wesp is deze zwaarder aangezet, langer dan breed.
Op de clypeus van de Gewone Wesp bevindt zich een pijl- of ankervormige vlek, bij de Duitse Wesp bevinden zich hier drie kleine stippen.
Dit is hierdoor duidelijk een werkster van de Gewone Wesp.

Imperator

Da's duidelijk, Han !
vriendelijke groet,

Trees

huysse

CiteerDa's duidelijk, Han !
Misschien moeten de kenmerken van de Duitse wesp hier op de site dan aangepast????

De tekening op de clypeus (kop van voren, het gele plaatje pal boven de kaken) is variabel. Typische exemplaren hebben 3 zwarte puntjes in het geel, echter exemplaren met een zwarte streep komen regelmatig voor.

Groet,
Marijke

huysse

En van de Gewone?

marijke

Mark van Veen

Probleem met de wespen is dat de vlek op de voorkant van de kop (clypeus) onbetrouwbaar is. Het is een 70% kenmerk. Ook het vlekkenpatroon op het achterlijf varieert, maar is naar mijn ervaring wat constanter, een 80% kenmerk. Daarmee zijn dieren die consequent zijn in hun kenmerken goed op naam te brengen, maar dieren die de kenmerken mengen (zoals bovenstaande) lastig te determineren. Ik durf dus bij bovenstaande dieren geen determinatie op kleurkenmerken te stellen.

Als ik het boekje bij de hand heb zoek ik even naar verdere kenmerken.

Nogmaals: het simpele streep=gewone, 3 puntjes=duitse gaat dus lang niet altijd op!
groet,

Mark van Veen