Hoofdmenu

Cryptocephalus spec.

Gestart door harry60, mei 29, 2011, 13:40:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Deze kleine kever kwam ik vandaag veelvuldig tegen.
Ik dacht ook dat ik ze al eerder een keer had gezien maar mijn belgsche kever lijst kon ik deze niet vinden;
Opvallend is ook de witte vlekjes op de kop.

Iemand enig idee waar ik deze moet plaatsen ?

BVD voor reactie
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Mark Lammers

Misschien wel Cryptocephalus ocellatus

beetlestitch

cryptoceph spec. is de beste optie. ocellatus is goed mogelijk maar zo van de foto niet te bevestigen. groeten toon.
Toon Keukelaar

Mark Lammers

Zijn de vlekjes op de kop zoals zichtbaar bij het exemplaar rechtsboven geen hard kenmerk?

beetlestitch

beste  mark.

volgens de tabel kom je niet op ocellatus uit daar niet de kenmerken allemaal zichtbaar zijn die gevraagd worden. met de vlekjes op de kop val je ergens halverwege in de tabel en dan zijn er een paar kenmerken die zouden kloppen maar daarvoor wordt naar de zijrand van het halsschild gevraagd of de zijrand van boven over de hele lengte zichtbaar is of niet en dan loop je al vast. volgens de tabel zou ik eerder op nitidus uitkomen maar dan moet ik ook al bekennen dat sommige kenmerken met het zal wel beantwoord worden wat niet erg weteschappelijk is. dus dat is mijn reden van spec. sorry. groeten toon.
Toon Keukelaar

harry60

dat is jammer dan houden we het gewoon op spec. misschien dat ik morgen nog even ga kijken of ik deze kleine nog kan vinden, en nog wat opnames er van kan maken.

Bedankt allen voor het behaalde resultaat.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Mark Lammers

Oké Toon, daar kan ik mij wel in vinden.
En om dit soort situaties te voorkomen verzamel ik er altijd een paar...

beetlestitch

#7
beste mark als je er een paar opstuurt kan ik die wel determineren of in ieder geval proberen groeten toon.
Toon Keukelaar

harry60

Maar ik heb ze gezien en nog niet verzameld, heb de spullen niet bij me om deze even te verzamelen.

Uiteraard nog wel wat fotos

M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

beetlestitch

#10
er is al een probleem er van uit gaande dat de eerste foto's van de zelfde kevers zijn als de laatste want in de tabel is de eerste vraag of de kevers een metallische glans hebben of niet de eerste dus duidelijk blauwige glans de tweede dus duidelijk niet. dat is altijd een probleem daar de kever er niet bij is. de belichting van de foto's is nooit het zelfde zeker als daar enige tijd tussen zit. met groeten toon. afgaande op de laatste foto zou ik op cryp. ocellatus uit komen maar met een slag om de arm. nogmaals groeten toon.
Toon Keukelaar

harry60

#11
Alle kevertjes zijn dezelfde soort.
Ik zal volgende week eens kijken of ik er een paar kan vangen, ben nu ruim 200km verwijderd van deze kevertjes.
Ik zal er verlopig een onzekere C. ocellatus van maken.

Bedankt Toon,
M.Vr.Gr. Harry de Koning