Voor een buitenlander...

Gestart door DuQues, mei 27, 2011, 20:37:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

DuQues

Maar dan wel een die hier woont, werkt, en blijft. ;) Ik heb waarschijnlijk de aandacht met deze titel.  ;)

Ik loop tegen mijn grenzen aan. Mijn vrouw is Zuid-afrikaanse, en vogelaar, dus we huppelen met heel veel plezier naar Solleveld, Starrevaart, Clingendaal, Meyendel en ga zo maar door in de Haagse regio. Altijd grappig om te zien dat we veel vogels al kennen uit ZA.
Echter, zoals duidelijk is uit de gebieden die we bezoeken, we zien voornamelijk kustvogels.

Wat ik zoek is een plek waar we veel vogels kunnen vinden die meer in de binnenlanden voorkomen, maar die wel goed bereikbaar is met OV. We zijn niet in het bezit van auto of fiets... En we hebben een 4-daags weekend voor de boeg.
Het gebruik van een bed & breakfast of goedkoop hotel om te zorgen dat we er kunnen zijn is geen probleem, en vroeg opstaan al helemaal niet.

Heeft iemand suggesties?
Duco & Santie Quanjer
Birders in Nederland en zuidelijk Afrika.

Jan vH

#1
De Veluwe is wel een erg mooi gebied. Je zou naar Nationaal Park De Hoge Veluwe kunnen gaan. Ze vragen daar wel acht euro entreeprijs. Het gebied is te bereiken met het OV, en in het park kun je dan gratis gebruik maken van de Witte Fietsen. Leuke soorten zijn o.a. Slangenarend, Fluiter, Wespendief, Havik, Raaf, Zwarte Specht, Roodborsttapuit, Tapuit... Zie ook http://waarneming.nl/gebied/view/13581. Maar eigenlijk is elk gebied met grote stukken heide en bos wel de moeite waard. Nationaal Park Veluwezoom is te bereiken vanaf station Rheden. Ook bij het Houtdorperveld en de Espeetsche Heide zijn bushaltes in de buurt. In al deze gebieden heb je aardige kans op bijvoorbeeld Raaf, Geelgors, Roodborsttapuit, Koekoek.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

stefanhageman

#2
Of een bezoek aan de Blauwe Kamer te Rhenen tezamen met de Grebbeberg, onderdeel van Nationaal Park: Utrechtse Heuvelrug. Dit is goed te bereiken met het OV, station Rhenen, en dan te voet, te fiets(huren bij het station) of per bus naar de bushalte vlakbij Ouwehands Zoo, voor de Grebbeberg, of de bushalte bij Grebbesluis vlakbij de dijk. Maar lopend zijn beide gebieden ook goed te bereiken vanaf het station. Een flinke wandeling door beide gebieden vanaf het station zal ongeveer 15 km betreffen.
Het zijn twee geheel verschillende gebieden met ieder zijn eigen soorten flora en fauna. De Grebbeberg is droog en bestaat uit bos vooral Zomereik, Amerikaanse eik, Beuk etc., de Blauwe Kamer daarentegen is heel vochtig met veel water en ooibossen en struweel bestaande uit Meidoorn, Wilgen en andere hoogwaterbestendige bomen.
In de Grebbeberg kun je de volgende vogels treffen:
Havik, Raaf, Bonte- en Grauwe Vliegenvanger, Zwarte Mees, Koolmees, Kuifmees, Matkop, Pimpelmees, Staartmees, Fluiter, Gekraagde Roodstaart, Fluiter, Spotvogel, Zwarte Specht, Grote Bonte Specht, Kleine Bonte Specht, Middelste Bonte Specht(heel zeldzaam). Als zoogdieren misschien Rode Eekhoorn, Wild Zwijn etc.


Bij de Blauwe Kamer kun je de volgende vogels treffen:
Ooievaar, Lepelaar, Aalscholver, Blauwe Reiger, Grote Zilverreiger, Krooneend, Kuifeend, Tafeleend, Grauwe Gans, Kolgans(broeden er in de buurt), Krakeend, Koekoek, Wielewaal, Visdief, Bruine Kiekendief, Grauwe Klauwier, Steenuil(bij het bezoekerscentrum), Oeverzwaluw, Boerenzwaluw, Huiszwaluw, Kwartel, Kwartelkoning en IJsvogel. Misschien nog een Visarend en nog kans op een Heilige Ibis(exoot).

Hier even een kaartje gemaakt in google maps.


Andere leuke gebieden zijn zoals Jan als zei Nationaal Park: De Hoge Veluwe en Nationaal Park: Veluwezoom beiden ook vooral voor groot wild zoals Wilde Zwijnen, Damherten, Moeflons, Reeƫn, Damherten en Edelherten die je zeker zal zien.(niet alle soorten even makkelijk) Maar ook de Gelderse Poort, Fochtelooƫrveen (Kraanvogels) en Nationaal Park: Weerribben-Wieden (Purperreigers, Zwarte Stern) zijn echt geweldig mooi en heel soortenrijk.
Stefan Hageman


DuQues

Bedankt voor de tips!

Helaas ga ik ze deze keer niet opvolgen, er is geen kamer meer vrij in de omgeving. We waren veel te laat met boeken. :(
We gaan wel weg, maar het wordt een combinatie landschap (werk voor de 17-40!) en vogelen. Het is Valkenburg geworden, dus we gaan op zoek naar de Orpheusspotvogel - Hippolais polyglotta, die daar kennelijk gezien wordt. En alle andere vogels/vlinders etc natuurlijk.
Het is voor mijn vrouw de eerste keer dat ze daar rondloopt, dus dat wordt een interesante ervaring. En een gevecht voor de goede camera. We hebben een 20D en een 7D, en daar zit nogal wat kwaliteitsverschil tussen.

Wat later in het jaar zullen we jullie tips opvolgen, nogmaals bedankt.
Duco & Santie Quanjer
Birders in Nederland en zuidelijk Afrika.

Jan vH

Citaat van: DuQues op mei 28, 2011, 22:57:00 PM
Bedankt voor de tips!

Helaas ga ik ze deze keer niet opvolgen, er is geen kamer meer vrij in de omgeving. We waren veel te laat met boeken. :(
We gaan wel weg, maar het wordt een combinatie landschap (werk voor de 17-40!) en vogelen. Het is Valkenburg geworden, dus we gaan op zoek naar de Orpheusspotvogel - Hippolais polyglotta, die daar kennelijk gezien wordt. En alle andere vogels/vlinders etc natuurlijk.
Het is voor mijn vrouw de eerste keer dat ze daar rondloopt, dus dat wordt een interesante ervaring. En een gevecht voor de goede camera. We hebben een 20D en een 7D, en daar zit nogal wat kwaliteitsverschil tussen.

Wat later in het jaar zullen we jullie tips opvolgen, nogmaals bedankt.

Ook leuk!  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen