Parhelophilus versicolor

Gestart door Auratus, mei 27, 2011, 14:08:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Auratus

Klopt het dat bij mannetjes Parhelophilus versicolor, op de plaats waar mannetjes P. frututorum het behaarde knobbeltje hebben zitten, wel enkele opvallende zwarte haren zitten?

Alvast bedankt voor de reacties.
Groet,

Jan

Sander Bot

Dag Jan,

Als ik de beharing op dij 3 van een mannetje P. versicolor uit mijn collectie bekijk zie ik geen opvallende zwarte haren.
Het verschil tussen de 2 mannetjes zou geen probleem moeten geven, zie ook:
http://cyrille.dussaix.pagesperso-orange.fr/Parhelophilus_versicolor/P.versicolor.htm
http://cyrille.dussaix.pagesperso-orange.fr/Parhelophilus_frutetorum/P.frutetor-illus.htm

groeten,
Sander

Auratus

Hallo Sander,

Die link hielp me goed op weg. De genitaal kenmerken (lengte van de cerci) geven voor mij de doorslag.

Het kenmerk van de aan/afwezigheid van donkere haren achter de occiput, zoals genoemd in Van Veen vind ik niet duidelijk. De P. versicolor man die ik heb verzameld heeft op de plaats van het behaarde knobbeltje wel wat afwijkende beharing zitten, maar dat is heel anders de het behaarde knobbeltje van P. frututorum.

Mooi, heb ik nu dus ook P. versicolor in mijn verzameling  ;D
Groet,

Jan

han.endt

Citaat van: Auratus op mei 27, 2011, 16:14:07 PM
Het kenmerk van de aan/afwezigheid van donkere haren achter de occiput, zoals genoemd in Van Veen vind ik niet duidelijk.

Dit kenmerk geldt dan ook alleen voor de vrouwtjes!

Auratus

Oh, bedankt Han, dat is dan een foutje in het boek.
Groet,

Jan

Sander Bot

Citaat van: Auratus op mei 27, 2011, 20:23:05 PM
Oh, bedankt Han, dat is dan een foutje in het boek.

Was er eerder niet aan toegekomen, maar was aan de hand van deze discussie wel benieuwd of het kenmerk nou wel of niet bij mannetjes op gaat. Ik heb van beide soorten maar 2 mannetjes, maar daar gaat het kenmerk wel op.
Jan, het is best makkelijk te zien, er zitten bij frutetorum verspreidt op de kop achter het oog een paar zwarte haren, bij versicolor alleen gele haren op de rand achter het oog.

groeten,
Sander

Auratus

Sander,

Ik heb gisteren 2 vrouwtjes P. versicolor kunnen verzamelen en daar zie ik inderdaad geen zwarte haren achter de de occiput. Dus dat klopt! Vrouwtjes van P. frutetorum heb ik nog niet.

Bij de mannetjes moet ik er nog eens goed naar kijken, maar zoals Han aangeeft is het een kenmerk voor de vrouwtjes. Het is dus Han tegen Mark  :P . Ik heb inmiddels mannetjes van beide soorten en zal binnenkort nog eens een keer kijken. Ik zal het rsultaat in dit topic vermelden.
Groet,

Jan

Sander Bot

Citaat van: Auratus op juni 05, 2011, 21:15:19 PM
Ik zal het rsultaat in dit topic vermelden.

Dat is net wat ik probeerde te doen ;)

Auratus

Dat begrijp ik Sander, maar als ik het goed lees stel jij ook nog de vraag of het kenmerk van de haren nu wel of niet opgaat bij de mannetjes? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Groet,

Jan

Sander Bot

Dag Jan, nee ik denk er uit te zijn:

>Ik heb van beide soorten maar 2 mannetjes, maar daar gaat het kenmerk wel op.

groeten,
Sander

han.endt

Ik had altijd aangenomen dat het kenmerk alleen voor vrouwtjes gold. Dat het ook voor mannetjes op gaat dat wist ik niet. Ik heb dat ook nooit gecontroleerd, omdat je bij mannetjes aan dij drie al een heel duidelijk kenmerk hebt.