Hoofdmenu

Boommarters

Gestart door Hinko, november 05, 2005, 18:00:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Bij het doorbladeren van de waarnemingen viel het me op dat er opvallend veel waarnemingen zijn van Boommarters. Dit is namelijk toch wel een erg zeldzaam en bovendien schuw dier. Als ik de waarnemingen kritisch doorlees is er bij een aantal toch wel duidelijke vraagtekens te zetten. Is er een Admin of expert die eens een aantal waarnemingen onder de loep kan nemen?

De Boommarter is gemakkelijk te verwarren met de Steenmarter, zelfs voor experts is het verschil vaak moeilijk te zien in het veld. Bij enkele van de waarnemingen heb ik zelfs het idee dat er verwarring is met een Amerikaanse nerts.
mvgr, Hinko

han.endt

Op de Veluwe is de Boommarter helemaal niet zeldzaam, plaatselijk zelfs vrij algemeen.

Hinko

#2
CiteerOp de Veluwe is de Boommarter helemaal niet zeldzaam, plaatselijk zelfs vrij algemeen.
Helemaal mee eens Han, net al vele andere zeldzaamheden kunnen ze in hun kerngebieden vrij algemeen zijn.

op de VZZ site:

"In Nederland komen boommarters vooral voor op de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug. Daarnaast komen ze in Twente, de Fries-Drentse bossen en waarschijnlijk ook langs de binnenduin-rand bij Haarlem voor. Zwervende dieren kunnen echter overal opduiken."

én

"een marter in een boom is niet per definitie een boommarter!"

de beschrijving van de meeste waarnemingen past net zo goed op de veel algemenere Steenmarter.

mvgr, Hinko

han.endt

Citeerde beschrijving van de meeste waarnemingen past net zo goed op de veel algemenere Steenmarter.
Inderdaad, als ik sommige waarnemingen bekijk dan vragen die best om een toelichting. Mijn idee is dat de Boommarter zich verscholen houdt in de bossen en moeilijk te zien te krijgen is, terwijl de Steenmarter, voorkomend bij de mensen, zich eerder laat zien. Bv. in de schemer langs wegen etc.

markbenders

Je kunt een boommarter ook herkennen aan het iest bruinere wit op de borst. Ezels bruggetje voor het onthouden is dat ze tegen de bomen kruipen en daarom viezer zouden zijn