ratelaar of bruine sprinkhaan?

Gestart door Gerrian, mei 24, 2011, 17:11:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

Ondanks het feit dat ik geen chorthippuslobje kan ontdekken, lijkt dit me wel een Chorthippus. Ik aarzel tussen ratelaar en bruine sprinkhaan. Is het costaalveld nou wel of niet verbreed? Hij houdt zijn poot ervoor.

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/54681471
onzeker Ratelaar - Chorthippus biguttulus gezien op 2011-05-22 te Haaksbergen - Schans
Foto's:






bij voorbaat dank
Gerrian Tacoma


Wim Bakker

Ja maar als je geen chorthippuslobje kan ontdekken, waarom lijkt het je dan wel een Chorthippus  ???
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gerrian

Vorm van het halsschild en kleur. Ik kan niet bedenken wat het wel is, als het geen chorthippus is.


Wim Bakker

Wees voorzichtig met de kleur, want kleur bij deze veldsprinkhanen is zo'n beetje het laatste waar je naar moet kijken.

OK, het is dus geen Chorthippus. En kijk eens naar de zijkielen op het halsschild, zijn die geknikt of gebogen?

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gerrian

Dat van die kleur heb je vaker gezegd, maar het blijft verleidelijk om daar wel naar te kijken.

De zijkielen zijn dus gebogen. Ik vind de zoom vrij breed, maar dan zou ik uitkomen op zoemertje of schavertje en dat lijkt me zowel qua biotoop, als qua tijd van het jaar niet waarschijnlijk. Aan de andere kant zie ik op een van de foto's wel een laddertje in de vleugel ...
Smallere zoom wijst op wekkertje of negertje. Dan lijkt het wekkertje mij het meest waarschijnlijk, ook al omdat dat volgens de veldgids een van de vroegste soorten is.

Ik ben benieuwd.

Wim Bakker

Een Zoemertje heeft een flinke ladder. Bovendien is het Zoemertje knap zeldzaam in Overijssel. Voor een Schavertje zijn de vleugels veel de groot. Voor een Negertje mist ie een aantal kenmerken zoals zwart-wit geblokte tasters en de kleur. Bovendien lijkt de bocht in de zijkielen voor het midden van het voorste deel van het halsschild te zitten (eerste foto). Wekkertje dus.  :duim:
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Andre321

En dat is toch de enige algmene soort met zwarte vleugels (als deze opmerking als te eigenwijs gezien wordt mag je hem weghalen)

Gerrian

Bedankt voor alle informatie.
In tweede instantie ben ik dus toch zelf op de goede soort uitgekomen, dat geeft weer hoop dat ik het nog wel eens zal leren, maar ik vind sprinkhanen best ingewikkeld.
Ik heb de waarneming aangepast.

Wim Bakker

CiteerEn dat is toch de enige algmene soort met zwarte vleugels (als deze opmerking als te eigenwijs gezien wordt mag je hem weghalen)

Eigenwijze opmerkingen zijn toch niet verboden?

Maar als je dan toch eigenwijs wil zijn dan mag je mij een determinatietabel laten zien waarin zwarte vleugels als kenmerk van een wekkertje genoemd wordt. Ik heb hier niet alle boeken en tabellen bij de hand, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd...   ;)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Andre321

Ik verbaas me altijd over die tabelllen..maar misschien dat je ook wel Libellen bestudeerd hebt voordat de ODON tabel kwam: Waarom makkelijk als het moeilijk kan. Overigens is geluid bij deze soort nog eenvoudiger..


Overigens dacht ik dat het Stauroderis scalaris was...maar locatie was wat onwaarschijnlijk...

Wim Bakker

CiteerIk verbaas me altijd over die tabelllen... Waarom makkelijk als het moeilijk kan.

Ik vind de tabellen voor sprinkhanen en libellen nog wel meevallen, dan moet je die voor loopkevers eens proberen   :rolleye:   die tabel staat nu dus ongebruikt in de kast...

Ik ben het met je eens, vaak kun je aan één enkel kenmerk al zien wat de soort is. Maar moet je dan al wel veel soorten gezien hebben...

Overigens wordt er gewerkt aan facetdeterminatie voor spinkhanen. Alleen ben ik bang dat ze proberen dat programma zo algemeen proberen te maken, waarmee een "leek" ook tabellen mee kan maken, dat het nog wel even kan duren voor het klaar is.

Heren van EIS, kunnen jullie misschien verklappen wat de status van het facetdeterminatieproject is? Wanneer is het klaar?   B)

CiteerOverigens is geluid bij deze soort nog eenvoudiger...

Da's helemaal waar. "Zo, mannen, gaat allemaal 's op je gemak zitten en luisteren!"

CiteerStauroderus scalaris...

De Laddersprinkhaan... Tsja, wie weet, we hebben al drie ontdekkingen binnen een jaar...   ;D
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gerrian

CiteerOverigens is geluid bij deze soort nog eenvoudiger...

Da's helemaal waar. "Zo, mannen, gaat allemaal 's op je gemak zitten en luisteren!"

Alleen mannen?

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

RoyKleukers

Over de vraag over facetdeterminatie voor sprinkhanen: dat zou wat ons betreft in de loop van dit jaar beschikbaar moeten zijn. We mikken op augustus, maar omdat e.e.a. nogal experimenteel is, mag je me er niet helemaal op vastpinnen. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen