Zwarte Spreeuw ?!?!?!

Gestart door Steven Wytema, oktober 10, 2006, 19:19:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

CiteerOp de vogellijn wordt gemeld dat men ertoe neigt de vogel te beschouwen als een "gewone Spreeuw waar hormonaal iets mee aan de hand is." De vogel wordt ook aangeduid als "de afwijkende Spreeuw, eerder beschouwd als mogelijke Zwarte Spreeuw." Onduidelijk blijft alleen wie "men" is en of er wellicht nieuwe informatie is gekomen.

Peter
Peter,
Aangezien niemand het echt weet is men iedereen die achter de laatste persoon aanloopt die een redelijk gemotiveerde mening heeft aangeboden via welk gremium dan ook. In dit geval denk ik Arnoud van den Berg en Kees Roselaar (zie dit forum).
En hun visie was degene die je op de vogellijn hebt gehoord...

Meer kan ik er ook niet van maken.
Gr,
Johan


Edwin Russer

En wederom een paar reacties van Birdguides.com:

http://www.birdguides.com/birdnews/article.asp?a=785

Has anyone considered S.v. zetlandicus? I have not been to Shetland, but this race is widespread on Lewis where it appears darker and plainer than the nominate race and can appear to have very few spots. Photo of the Dutch bird shows a few white tips to some body feathers.

Derek Washington, Fri 20/10/06 09:54  


Having not seen Spotless Starling for about 10 years, i'm not exactly what you'd call completely confident with the subject, but i'm surprised no one has mentioned the throat feathers. On Spotless, the male at least should have long lanceolate shaped throat feathers, which this bird does not seem to show (also see images on Leo's website). Whether or not they show them at this time of year i have no idea, but it would seem to favour the ID as a Common Starling. The resemblance to the St Mary's starling is striking....

Paul French, Today 18:48
,

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jvdlaan

Jammer dat het artikel in BW over de Scilly Starling niet online te zetten is. Dit ivm copyright etc.

Daarin kun je zien dat deze vogel toch weinig gemeen heeft met de Texel vogel.

De Scilly vogel heeft namelijk v-vormige randjes aan de onderstaartdekveren en in dat arikel wordt dat als diagnostisch/ontmaskerend voor Spreeuw uitgelegd!

De laatste commentator, Paul French,  geeft ook aan dat nauwelijks iets over het onderwerp te weten. Throat feathers zijn namelijk gerelateerd aan leeftijd en geslacht en zolang we nog aan het steggelen zijn over de leeftijd, lijkt me dat geen valide kenmerk.

Hoe dan ook, wordt het niet eens tijd de vogel te vangen, van dichtbij te bestuderen en bloed af te nemen? Wat het ook is, het blijft een ID-artikel waard!

Jan

Steven Wytema

CiteerHoe dan ook, wordt het niet eens tijd de vogel te vangen, van dichtbij te bestuderen en bloed af te nemen? Wat het ook is, het blijft een ID-artikel waard!

Jan
Agree!
(dat zei ik een tijdje geleden ook al).
En niet om het een of het ander (en ik hoop dat ik nu niet wordt afgeschilderd als een vogelbeul), maar het is 'maar' een spreeuw (of Spreeuw voor de sceptici);
Naast dat we er daar genoeg van hebben ondervinden vogels als je het goed aanpakt niet erg veel last van een vangactie.
Steven Wytema


Ted Post

Het is alweer een aardige tijd rustig omtrent de discussie en waarneming van deze vogel. Zit het beestje er nog en is er alwat meer bekend omtrent de rui? Ik mag ervan uit gaan dat de vogel alweer wat verder in zijn ruistadium zit.... toch?

Groet,

Ted

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Guus Peterse

#186
Ha, op die foto's zat ik nou al een tijdje te wachten. En ik zal de enige wel niet zijn. De spreeuw van Oudeschild in November: nog steeds geen spoor van het stippenpatroon van winterkleed spreeuw, nog steeds wat hele fijne witte randjes aan de veertoppen. Ik krijg wel eens de indruk dat mensen hem niet meer spannend vinden, maar ik vind het steeds spannender.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Dylan

Misschien ga ik dan toch nog maar naar Texel :-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Ted Post

Het is nu precies een maand nadat ik het beestje heb gezien. De vogel is niets veranderd wat betreft de rui. Als dit een gewone spreeuw zou zijn, dan hadden we toch meer rui naar winterkleed moeten zien?

JohanvantBosch

CiteerHet is nu precies een maand nadat ik het beestje heb gezien. De vogel is niets veranderd wat betreft de rui. Als dit een gewone spreeuw zou zijn, dan hadden we toch meer rui naar winterkleed moeten zien?
Ik ben ook blij met de foto's, maar moet wel het volgende kwijt:

De vraag is of het 'niet ruien/er niet uitzien als wk spreeuw' iets zegt over de identiteit van de vogel of over de staat/gezondheid/hormonale afwijking waarin de vogel zich bevindt.
Mogelijk had je bij een zwarte spreeuw ook al meer rui moeten zien, bijvoorbeeld van keel veren etc...

Edwin Russer

#190
CiteerDe vraag is of het 'niet ruien/er niet uitzien als wk spreeuw' iets zegt over de identiteit van de vogel of over de staat/gezondheid/hormonale afwijking waarin de vogel zich bevindt.
Mogelijk had je bij een zwarte spreeuw ook al meer rui moeten zien, bijvoorbeeld van keel veren etc...

Ik ben het wel met Johan en dus ook in indirect verband met Arnoud van den Berg eens. En dat we dus wel degelijk, volgens de theorie van Arnoud en Roselaar, met een soort van hormonale afwijkende Spreeuw te maken hebben. Een vogel die half jaar te laat in de rui is en volkomen afwijkend gedrag/zang vertoont. Kijk b.v. naar de Groene Reiger die in dat opzicht ook een abnormaal ruipatroon vertoonde, ervan uitgaande dat de vogel ergens in het vroege najaar uit het ei is gekropen.

Zie eerdere correspondentie die ik o.a. met Arnoud heb gevoerd.

CiteerDank voor je mailtje. Inderdaad ben ik net terug uit Marokko, een land met veel Zwarte Spreeuwen. Omdat mijn mailbox vol was geraakt, heb ik de discussie over de Texelse zwarte Spreeuw gemist. De foto's op de site vond ik echter gek genoeg om vanmiddag meteen naar Oudeschild af te reizen. Maar eigenlijk had ik me de reis kunnen besparen: zelfs als je niets van spreeuwen weet maar wel hun aantallen kent, zou de keuze tussen een afwijkende Spreeuw of een sterk afwijkende Zwarte Spreeuw makkelijk moeten zijn

geluid

De vogel liet zich goed zien en vaak horen. Behalve foto's kon ik dus ook veel geluiden opnemen. Zwarte Spreeuwen in Marokko hebben specifieke geluiden die ik bij deze vogel niet waarnam. Ook in Spanje heb ik ooit geluidsopnamen van deze soort gemaakt die verschilden van wat ik in Nederland van Spreeuwen hoor. Het kan inderdaad zijn dat een Zwarte Spreeuw die naar Nederland afdwaalt na lange tijd de zang en roepjes van Spreeuwen overneemt. Echter, ik had liever gezien dat de zang niet identiek was aan die van andere zingende Spreeuwen in Oudeschild.

verenkleed

Wat me in het veld wel en op de foto's op de site niet direct opviel, was de gesleten staat van de veren op met name de onderdelen. Ik kwam daardoor tot de conclusie dat de vogel grotendeels nog het nu c 13-14 maanden oude verenkleed heeft van vorig jaar en er dus uitziet zoals een Spreeuw in maart-mei, maar dan nog wat meer gesleten. Dus een Spreeuw met vrijwel geheel 'weggesleten' witte veerpunten dus. Alleen in de vleugel is duidelijk rui te zien en de nieuwe veren lijken nu juist niet op die van Zwarte Spreeuw.

naakte delen

De kleur van de naakte delen is eveneens nog zoals in het voorjaar, zodat hij door de gele snavel met blauwgrijze basis gemakkelijk als een mannetje ouder dan een jaar is te herkennen.

hormonen

Omdat ik een relatie verwacht tussen de afwijkende kleur van de naakte delen en de verlate rui, kwam ik tot de opmerking dat het een 'hormonenspreeuw' betrof.

zwarte-spreeuwkenmerken

Inmiddels heb ik begrepen dat de snavelvorm, het postuur, de zwarte ondervleugeldekveren en de tekening op de onderstaartdekveren als sterke punten voor Zwarte Spreeuw worden genoemd. Op mijn foto's kan ik echter geen verschil in snavelvorm vaststellen; de snavel ziet er misschien wat forser uit maar dat komt volgens mij door de kleur. Het postuur is volgens mij evenmin verschillend van een Spreeuw; de vogel ziet er misschien wat voller uit maar dat komt volgens mij omdat de kop- en lichaamsveren zo gesleten zijn. De zwarte ondervleugeldekveren zie ik niet terug in foto's op de site. De witte tekening op de onderdelen lijkt me door de sleet niet goed te interpreteren.
Bij een Zwarte Spreeuw zou je verlengde achterkruinveren moeten zien en een andere tekening op de slagpennen.

De gele snavelkleur is ook voor een Zwarte Spreeuw in oktober afwijkend.

Kortom: volgens mij betreft het hier een Spreeuw die een paar maanden te laat zijn winteruiterlijk aanneemt. Dat komt bij andere soorten zoals je weet ook wel eens voor. Ik begrijp dat jij het daarmee eens bent.

CiteerDag Edwin

Wat betreft rui: de vogel toont actieve vleugelrui waarbij p9 en p8 (de twee grote buitenste; p10 is een heel korte) oud zijn en p7 nog in de groei. De nieuwe pennen hebben een lichte rand die niet overeenstemt met Zwarte Spreeuw.

Ik heb de discussies en argumentaties van anderen niet kunnen volgen. Wel ontving ik gisteravond een bericht van Kees Roselaar die op basis van onderzoek aan balgen eveneens tot de conclusie komt dat het een afwijkende Spreeuw moet zijn: een vogel die eruit ziet zoals een volwassen mannetje Spreeuw in het voorjaar. De veren van kop en mantel zijn weliswaar spits maar niet verlengd waardoor het geen Zwarte Spreeuw kan zijn. Hij ontdekte aan balgen dat er variatie is in de grootte van de lichte vlekken en randen van veertoppen; deze zou af kunnen hangen van hormonale ontwikkeling in de ruitijd en kleiner zijn bij een hoge testosteron-spiegel. Volgens Kees duiden ook de voor iedere spreeuwensoort in dit jaargetijde afwijkende snavel- en pootkleur op een hormoonprobleem.

Uit emails blijkt dat er waarnemers zijn die menen dat een afwijkende Zwarte Spreeuw een serieuze optie blijft. Wat CDNA-leden of 'buitenlanders' ervan vinden, weet ik niet precies; ik krijg signalen dat men meer aan Spreeuw dan aan Zwarte Spreeuw denkt. Bepaalde Italiaanse vogelaars vinden het in ieder geval geen gewone Zwarte Spreeuw en denken hoogstens aan een hybride.

Wat betreft je PS: als je meent dat er sprake is van een zinvolle aanvulling voor de discussie kun je de reactie/conclusie op het forum van waarneming.nl plaatsen.

Met vriendelijke groeten

Arnoud.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

P1234

Hoewel ik geen inhoudelijke mening over de vogel heb; ik ben slechts van mening dat het een zwarte spreeuw (zonder hoofdletters) is, ben ik blij dat de vogel er nog zit. Net als bij de Groene Reiger sluit ik niet uit dat door het verloop van tijd de nog resterende vragen kunnen worden beantwoord.

Intussen ben ik toch wel benieuwd of er nog meer deskundigen zijn die iets van de vogel vinden.

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

P1234

Ik zie dat Edwin tijdens het typen al iets heeft toegevoegd. Leuk; de discussie leeft in ieder geval weer op.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

JohanvantBosch

#193
Citeer
Ik ben het wel met Johan en dus ook in indirect verband met Arnoud van den Berg eens. En dat we dus wel degelijk met een soort van hormonale afwijkende Spreeuw te maken hebben. Een vogel die half jaar te laat in de rui is en volkomen afwijkend gedrag/zang vertoont. 
Overigens ben ik er nog niet geheel van overtuigd dat het een spreeuw is en geen zwarte spreeuw (maar ik kan ook niks zinnigers aan de discussie toevoegen) maar ik geloof wel dat het beest een afwijking heeft en dat je dus voorzichtig moet zijn met het trekken van conclusies uit het feit dat ie er nog hetzelfde uitziet als een maand geleden.

Ik ben nog steeds voor vangen van de vogel. En aangezien hij er nog zit, behoort dat dus tot de mogelijkheden....

Wie trekt de stoute schoenen aan?

Edwin Russer

CiteerIk ben nog steeds voor vangen van de vogel. En aangezien hij er nog zit, behoort dat dus tot de mogelijkheden....

Klopt, ik begrijp ook niet dat dit nog steeds niet is gedaan. Een DNA-onderzoek zou een hoop onzekerheid kunnen wegnemen.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jos Welbedacht

Als ze niet zo traag zijn als de Braamsluiper onderzoekers.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

laatvlieger

Overigens ben ik ook nog steeds benieuwd op basis waarvan die oostelijke ondersoort van de spreeuw is uitgesloten? Daar hoor je helemaal niemand meer over. Die zouden ook best wel eens een ander ruipatroon kunnen hebben dan "onze" vogels.

(waarmee ik een spreeuw met hormonale afwijking en een zwarte spreeuw niet uitsluit)  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

thijs

CiteerConclusie: de Oudeschild vogel is een adulte man vulgaris met een verkeerde hormoon-spiegel, bijvoorbeeld door een gezwel op de testis; een adulte caucasicus met hetzelfde euvel kan niet worden uitgesloten, maar het is zeker geen normale caucasicus en al helemaal geen Zwarte of unicolor/vulgaris hybride.
Volgens Kees Roselaar is die dus helemaal niet uitgesloten.
Voor de rest van het verhaal, zie pagina 7 onderaan.
Wie heeft btw de beslissing genomen de braamsluiper spec. te vangen, en dat tot nu toe niet gedaan bij deze spreeuw spec.?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

laatvlieger

Oké op basis van dat verhaal is de kans wel erg klein dat het een oosterse ondersoort betreft.

Echter rui kan worden uitgesteld, dus laten we nog een kleine slag om de arm houden.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

redmar_woudstra

ik vind dat idee van thijs niet eens zo gek, als dat door professionele ringers gebeurd komt de vogel er gewoon goed vanaf. Dan kunnen we tenminste kijken welke kenner we straks nog kunnen geloven!  ;)  
groet,
Redmar

thijs

Hij is nu gedetermineerd als Spreeuw, zie picture gallerie DBA.
Spreeuw, eerst gedetermineerd als mogelijke afwijkende Zwarte Spreeuw staat er.
Verder weet ik hier niets vanaf, maar miss dat het niet zo bekend was (iig niet bij mij)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Edwin Russer

CiteerHij is nu gedetermineerd als Spreeuw, zie picture gallerie DBA.
Spreeuw, eerst gedetermineerd als mogelijke afwijkende Zwarte Spreeuw staat er.
Verder weet ik hier niets vanaf, maar miss dat het niet zo bekend was (iig niet bij mij)

Thijs
http://www.dutchbirding.nl/pics/pictures.php?page=4&id=3295
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Steven Wytema

CiteerHij is nu gedetermineerd als Spreeuw, zie picture gallerie DBA.
Spreeuw, eerst gedetermineerd als mogelijke afwijkende Zwarte Spreeuw staat er.
Verder weet ik hier niets vanaf, maar miss dat het niet zo bekend was (iig niet bij mij)

Thijs
Hoi Thijs e.a.,

Aangaande diverse studies omtrent het verenvleed, de leeftijd, wanneer een Zwarte Spreeuw er zo uit zou kunnen zien als de onze etc etc, zijn 'de experts' bij Dutchbirding het er over eens dat het waarschijnlijk een gewone Spreeuw is; Er is iig geen (over)duidelijk kenmerk dat op Zwarte Spreeuw zou kunnen duiden.
Dus op basis daarvan hebben zij alle plaatjes maar even hernoemd; dit zijn de mensen van de website, en dit staat dus helemaal los van de indiening (als dat nog gebeurt..) bij de CDNA.
Steven Wytema


Edwin Russer

#203
Hallo allemaal,

In het laatste nummer van Dutch Birding, Vol. 28/nr. 6, is een artikeltje gepubliceerd waarin de Spreeuw van Texel definitief als zijnde een gewone Spreeuw is ontmaskert. Het betreft een vogel met een waarschijnlijke hormonale afwijking en zou dus kunnen verklaren dat de vogel o.a. een afwijkend verenkleed, gele snavel en gedrag vertoonde. Ook liet de vogel geen geluiden horen die zouden kunnen duiden op een Zwarte Spreeuw.
Na vele weken van studie zijn de meeste vogelaars van mening dat het dus een afwijkende Spreeuw met verlate rui moest zijn, o.a. op basis van de twee buitenste gebleekte/oude handpennen, in combinatie met de sterk gesleten witte veertoppen. Deze lichaamsveren bleken dus zo sterk gesleten en dus niet geruid te zijn dat het onmogelijk een mannetje Zwarte Spreeuw kon zijn.
Ook miste de vogel natuurlijk de kenmerkende verlengde kop,- hals,- en borstveren. Ook de gele snavel, een kenmerk dus voor adulte mannetjes Speeuw in het voorjaar, zou dus kunnen duiden op een verlate voorjaarsrui,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

P1234

Op grond van het in DB verschenen artikel, zou ik ervoor willen pleiten dat de thans vermelde waarnemingen van een mogelijke Zwarte Spreeuw, worden gewijzigd in zekere Spreeuw.

Tegen beter weten in hoop ik natuurlijk nog steeds dat de vogel tot het voorjaar aanwezig blijft, en doorruit naar het kleed van een adulte Zwarte Spreeuw ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Edwin Russer

#205
Hallo allemaal,

Zonder in details te willen treden is de discussie n.a.v. het artikeltje in de laatste Dutch Birding weer losgebrand en bestaat er heeeeel misschien nog een kans dat de vogel alsnog als voorlopige of mogelijke Zwarte Spreeuw bij het CDNA wordt ingediend en die dus maar als een soort arbitragecommissie moeten gaan fungeren,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

redmar_woudstra

CiteerTegen beter weten in hoop ik natuurlijk nog steeds dat de vogel tot het voorjaar aanwezig blijft, en doorruit naar het kleed van een adulte Zwarte Spreeuw ;)
is de vogel er nog dan?
groet,
Redmar

Edwin Russer

#207
Citeer
CiteerTegen beter weten in hoop ik natuurlijk nog steeds dat de vogel tot het voorjaar aanwezig blijft, en doorruit naar het kleed van een adulte Zwarte Spreeuw ;)
is de vogel er nog dan?
Citeeris de vogel er nog dan?

Ik zou het je niet durven zeggen maar ik heb zo mijn twijfels of er uberhaupt daar nog door lokale vogelaars wordt gezocht. Eigenlijk is het wel te hopen, zoals Peter al eerder memoreerde, dat de vogel over een paar maanden weer wordt gezien en dan is misschien het 'Spreeuw' mysterie in één keer opgelost,

http://home.planet.nl/~witte005/
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

#208
Hallo allemaal,

Wat vinden jullie hiervan?

http://www.birdclubkatwijk.nl/bck/meetandg....asp?mid=16778&

Het slordige van de grap is dat de scribent een onbeschreven ondersoort uit NW-Marokko de naam geeft van een stad in Algerije...

Arnoud.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

#209
Hallo allemaal,

Inmiddels is er weer nieuws van Spaanse front en wel de Spaanse inquisitie. Uiteindelijk zijn de Spaanse experts het erover eens dat het toch geen Zwarte Spreeuw kan zijn op basis van het patroon van de onderstaartdekveren.
Men dacht in eerste instantie aan een 1e winter Zwarte Spreeuw maar dat nieuwe foto's hen lieten inzien dat alle veren waren gesleten en dat in gesleten staat de onderstaartdekveren bij 1e winter Zwarte Spreeuw er anders uitzien. Deze conclusie is uiteindelijk 8 december j.l. getrokken.

Hun fout was dat direct al aan de snavel- en pootkleur was te zien dat het geen eerste-winter maar een adult betrof (geldt voor zowel Zwarte als gewone Spreeuw).

Deze vergissing is dus uiteindelijk toegegeven en dat siert de mannen ook wel,

Zodoende kan een eenieder wel zijn of haar conclusie onderhand gaan trekken, met de eerdere mailtjes van Arnoud van den Berg die ik in dit Topic reeds heb geplaatst,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2