Zang bosrietzanger?

Gestart door HPM, mei 19, 2011, 19:10:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Deze Bosrietzanger is overgeslagen bij de goedkeuring en daar kan ik me wel iets bij voorstellen want ik vond hem gelijk al wat vreemd klinken.  http://waarneming.nl/waarneming/view/54560230

Ik heb nog eens goed geluisterd en vergeleken en ik denk dat het ondanks de overvloed aan mooie rollers, waar in de opname zelfs grotendeels de nadruk op ligt, een Rietzanger is en geen Bosrietzanger. Vooral in het tweede deel duidelijk. Ook geen Bosrietzanger die een Rietzanger nadoet want daarvoor mis ik de karakteristieke 'bosrietcompositie'. Volgens mij dus een zeer goedgebekte Rietzanger, zoals er ook zeer goedgebekte Kleine Karekieten bestaan (zoals deze)
Herman van der Meer

Guus Peterse

Ben ik wel met je eens. Ik zal eens een opmerking plaatsen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BramtK

Citaat van: guusp op mei 20, 2011, 01:11:33 AM
Ben ik wel met je eens. Ik zal en een opmerking plaatsen.

Ha jongens, bedankt voor het meedenken. Ik moet zeggen dat ik ook niet helemaal zeker was bij het terugluisteren en ook heb vergeleken met Rietzanger, maar een onmiskenbare Rietzanger hoor ik er niet in. Kon de vogel niet in de kijker krijgen. Ik heb nog wat geluidsfragmenten toegevoegd (die ik eerder had weggelaten omdat er meer achtergrondherrie op staat) en ben benieuwd wat jullie daarvan vinden. Dit zijn achtereenvolgens vrijwel alle stukjes die ik heb opgenomen. Ik heb bij het eerst bijgevoegde geluidsfragment in ieder geval niet extra aandacht gegeven aan rollers, luister maar naar de andere stukjes. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op mei 20, 2011, 12:07:57 PM
Citaat van: guusp op mei 20, 2011, 01:11:33 AM
Ben ik wel met je eens. Ik zal en een opmerking plaatsen.

Ha jongens, bedankt voor het meedenken. Ik moet zeggen dat ik ook niet helemaal zeker was bij het terugluisteren en ook heb vergeleken met Rietzanger, maar een onmiskenbare Rietzanger hoor ik er niet in. Kon de vogel niet in de kijker krijgen. Ik heb nog wat geluidsfragmenten toegevoegd (die ik eerder had weggelaten omdat er meer achtergrondherrie op staat) en ben benieuwd wat jullie daarvan vinden. Dit zijn achtereenvolgens vrijwel alle stukjes die ik heb opgenomen. Ik heb bij het eerst bijgevoegde geluidsfragment in ieder geval niet extra aandacht gegeven aan rollers, luister maar naar de andere stukjes. ;)

Ik bedoelde niet dat jij daar extra aandacht voor had maar dat de vogel in de opname er ongebruikelijk sterk de nadruk legt.
In je toegevoegde opnamen vind ik het minstens even duidelijk Rietzanger als in het tweede deel van je de eerste,maar met al die heldere tonen blijft het een opmerkelijke zanger. Ik geloof niet dat ik er ooit zo eentje heb gehoord.
Heb je niets van zangvlucht gemerkt? Dat is kenmerkend voor Rietzanger. Ik begrijp dat je hem niet hebt gezien maar misschien heb je het gehoord, al is het maar zingende verplaatsing.
Herman van der Meer

BramtK

Ha Herman, nee, zeker geen zangvlucht. Ik heb tijdens de opname mijn best gedaan om 'm te vinden, maar dat lukte niet. De vogel zat op enkele meters afstand in lage struiken te skulken. Tussen de struiken wel wat riet en zegge, maar ook biotoop deed mij meer aan Bosrietzanger denken (waarmee Rietzanger zeker niet is uitgesloten). Intrigerend, he!? Alhoewel ik de Rietzanger-elementen zeker hoor ben ik niet geheel overtuigd van Rietzanger (ik heb zelfs nog wat andere, zeldzamere rietzangers nageluisterd). Meer dan op de opname is te horen, staat mij bij dat de vogel nogal welluidend klonk. Misschien kan iemand elementen noemen die tegen Bosrietzanger pleiten.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op mei 20, 2011, 12:53:57 PM
Ha Herman, nee, zeker geen zangvlucht. Ik heb tijdens de opname mijn best gedaan om 'm te vinden, maar dat lukte niet. De vogel zat op enkele meters afstand in lage struiken te skulken. Tussen de struiken wel wat riet en zegge, maar ook biotoop deed mij meer aan Bosrietzanger denken (waarmee Rietzanger zeker niet is uitgesloten). Intrigerend, he!? Alhoewel ik de Rietzanger-elementen zeker hoor ben ik niet geheel overtuigd van Rietzanger (ik heb zelfs nog wat andere, zeldzamere rietzangers nageluisterd). Meer dan op de opname is te horen, staat mij bij dat de vogel nogal welluidend klonk. Misschien kan iemand elementen noemen die tegen Bosrietzanger pleiten.

Vanochtend nog kwam ik een zingende Rietzanger tegen in duinstruweel rond een kaalgegraven en -gegraasde kwelplas, samen met Nachtegaal, Tuinfluiter, Zwartkop, Tjiftjaf, Winterkoning, Fitis enz en een klein stukje verder ook Vink. Ik geloof niet dat er nog riet staat. Niet echt iets voor een Rietzanger (en al net zo min voor een Bosrietzanger) en toch zat hij er.
Geluiden beschrijven vind ik heel erg moeilijk. Bosrietzanger heeft een eigen manier om een grote hoeveelheid imitaties aan elkaar te rijgen en heeft een paar heel eigen geluiden. In jouw bijna twee minuten opname heb ik geen enkel moment dat ik aan Bosrietzanger moet denken maar vele die mij aan Rietzanger doen denken. Er is te weinig variatie en de verschillende types zijn veel te lang voor Bosriet. Eigenlijk doet hij alleen maar Rietzanger en 'kanarie'. Ik weet eigenlijk niet eens of ik een Bosriet wel eens een Rietzanger heb horen nadoen maar zeker niet zo lang en zo vaak.
Op Xeno-Canto staan meerdere 'rare' Rietzangers maar volgens mij geen enkele Bosrietzanger die op jouw vogel lijkt en geen enkele de niet als Bosrietzanger is te herkennen. Een andere soort die het zou kunnen zijn weet ik niet.
Herman van der Meer

BramtK

Ja, de weinige imitaties zaten mij ook dwars. Ik ben niet overtuigd van Rietzanger (las nog over het ritme van Rietzanger en doorgaans kan je er inderdaad een metronoom naast zetten, bij deze niet), maar zal 'm daar toch op zetten. Misschien kan ik er binnenkort nog eens langs.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankmeer

Citaat van: HPM op mei 19, 2011, 19:10:28 PM
Volgens mij dus een zeer goedgebekte Rietzanger, zoals er ook zeer goedgebekte Kleine Karekieten bestaan (zoals deze)

Herman, waarom is dit geen Bosrietzanger? Wel een beetje snel, gevarieerd en imiterend voor een Kleine Karekiet naar mijn idee; ik meen bovendien enkele typische Bosrietklanken te horen? Dit alles gecombineerd zou voor een Kleine Kar wel vrij extreem zijn denk ik?
Frank van der Meer

HPM

Citaat van: frankmeer op mei 21, 2011, 09:42:52 AM
Volgens mij dus een zeer goedgebekte Rietzanger, zoals er ook zeer goedgebekte Kleine Karekieten bestaan (zoals deze)

Herman, waarom is dit geen Bosrietzanger? Wel een beetje snel, gevarieerd en imiterend voor een Kleine Karekiet naar mijn idee; ik meen bovendien enkele typische Bosrietklanken te horen? Dit alles gecombineerd zou voor een Kleine Kar wel vrij extreem zijn denk ik?

Ik zeg nergens dat het een Kleine karekiet is, want dat is het niet, maar een Rietzanger. Ik gaf alleen een voorbeeld van Kleine karekietenzang die je in zijn soort vergelijkbaar zou kunnen noemen met die Rietzanger van Bram.
Herman van der Meer

frankmeer

Citaat van: HPM op mei 21, 2011, 10:21:15 AM

Ik zeg nergens dat het een Kleine karekiet is, want dat is het niet, maar een Rietzanger. Ik gaf alleen een voorbeeld van Kleine karekietenzang die je in zijn soort vergelijkbaar zou kunnen noemen met die Rietzanger van Bram.

Herman, ik had het over deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/48200245, die als Kleine Karekiet staat geboekt, niet over de waarneming van Bram.
Frank van der Meer

Guus Peterse

Vogelzang is soms net als sommige muziekstukken: het kan enorm variëren maar bepaalde thema's komen altijd weer terug en zijn zeer herkenbaar. Dat geldt wat mij betreft voor de rietzanger van Bram: hoeveel gekkigheid ook, telkens hoor je toch weer die typische rietzangerklanken terug, dat knetterende. Volgens mij doet geen enkele bosrietzanger dat. En dat geldt ook voor de kleine karekiet waar Herman naar verwijst: hoeveel rare toeren dat beest ook uithaalt, telkens hoor je na verlioop van tijd toch weer het typische wat saaie, slome kleine karekietendeuntje en ook daarvoor geldt volgens mij: geen enkele bosrietzanger die dat doet. Ik heb ze in elk geval nog nooit gehoord.
Guus Peterse

HPM

Citaat van: frankmeer op mei 21, 2011, 19:32:30 PM
Citaat van: HPM op mei 21, 2011, 10:21:15 AM

Herman, ik had het over deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/48200245, die als Kleine Karekiet staat geboekt, niet over de waarneming van Bram.

Aha, verkeerd begrepen dus. Sorry. Maar zoals Guus al zei heeft dit in feite niets van een Bosrietzanger, al moet ik zeggen dat toen ik hem voor het eerst van afstand in het voorbijrijden hoorde er wel even aan moest denken, maar zodra ik hem beter hoorde was dat afgelopen. Hij zat ook in een smalle rietkraag, wat niet echt gebruikelijk zou zijn voor een Bosriet, zeker niet met bosjes vlakbij langs het water. De opname is van een meter of 3 gemaakt en ik heb het beest langdurig uitstekend kunnen zien en in die tijd raakte hij in stevig conflict met zijn (normaal zingende) buurman Kleine Karekiet toen die te dicht in de buurt kwam, wat ook al niet gebruikelijk is voor een Bosrietzanger. Kortom, er is wat mij betreft geen enkele twijfel dat dit een Kleine karekiet is. Anders zou ik hem indertijd ook wel ter discussie gesteld hebben. Het is een Kleine Karekiet die elementen die normaal al in de zang zitten sterk uitvergroot en er misschien ook wel wat meer variatie in aanbrengt, waarbij de normale staccato structuur van de zang in grote lijnen gehandhaafd blijft. Hij had vorig jaar op de twee ochtenden dat ik hem beluisterd heb dezelfde zang. Ik hoop er een dezer dagen weer heen te gaan om te horen of hij er weer zit.

@ Guus, het lijkt me nuttig om deze discussie apart te zetten (als '(Bos)rietzanger' of zo).
Herman van der Meer

frankmeer

Aha, bedankt, best leerzaam. Mag van mij ook afgesplitst worden, misschien handig om later nog eens terug te kunnen lezen.
Frank van der Meer

Guus Peterse

Hier dus de afgesplitste discussie over zang bosrietzangers. Alleen de topicnaam zint me niet. Hoe krijg ik die veranderd?
Guus Peterse

frankmeer

In de eerste post het onderwerp veranderen?
Frank van der Meer

Vincent Hart

Groet, Vincent

Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Guus Peterse

HPM

Ik heb de titels van mijn bijdragen ook maar veranderd.
Herman van der Meer