boktor, Leiopus nebulosus? -> check

Gestart door corzonneveld, mei 21, 2011, 22:48:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik kom uit op Leiopus nebulosus, maar toch even een check -'t is m'n eerste... Uit de duinen onder Zandvoort.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

beetlestitch

ja en een mooie donkere vorm groeten toon.
Toon Keukelaar

Th.Heijerman

Leiopus spec. zou ik zeggen. Er is een look-alike en die kan niet op basis van de foto worden uitgesloten...

Theodoor

Arp

Bedoel je Leiopus femoratus? Of is er nog een andere?

Voor de leuk - op chronologische volgorde:

  • Berger P. (1999) Une espece nouvelle pour la faune de France, Leiopus femoratus Fairmaire, 1859. - Biocosme Mésogéen, Vol.15(3), pp.229-235.
  • Van-Malderen M. (2006) Leiopus femoratus Fairmaire, 1859, een nieuwe soort voor de Belgische fauna? (Coleoptera Cerambycidae Lamiinae). - Bulletin de la Societe Royale Belge d'Entomologie, Vol.142(1-6), pp.37-38.
  • Gerend R.; Meyer M. (2007) Leiopus femoratus Fairmaire, 1859 - ein fuer Mitteleuropa neuer Bockkaefer in Luxemburg und im Saarland (Coleoptera: Cerambycidae). - Mitteilungen der Arbeitsgemeinschaft Rheinischer Koleopterologen, Vol.17(1-2), pp.7-13.
  • Teunissen A.; Jansen R. P. (2009) Teunissen APJA & Jansen RP 2009. Noordwestelijke areaaluitbreiding van de kleine nevelvlekboktor Leiopus femoratus (Coleoptera: Cerambycidae). (A north-western expansion in the range of Leiopus femoratus (Coleoptera: Cerambycidae).) - Entomologische Berichten (Amsterdam), Vol.69(1), pp.13-15.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

de reden van theodoor is dat sinds kort een leiopus linnei gevonden is door genitaal onderzoek van leiopus nebulosus. beide soorten zijn vrijwel identiek en allen op genitaal te determineren. dus komt er op waarneming nooit meer leiopus nebulosus en wordt dit altijd spec. de femoratus is wel degelijk van een foto te herkennen en vorig jaar ook aan gemeld maar volgens mij nooit verder goed gekeurd. deze soort zit vooral op noten bomen en is hier in goes zeker niet zeldzaam te noemen daar ik deze in groot aantal over de vliegtijd geklopt heb zo ongeveer 100 ex. groeten toon.
Toon Keukelaar

corzonneveld

is linnei ook in Nederland vastgesteld, en hoe verbreid?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

beetlestitch

deze is dus ook in het nederlandse materiaal in de musea aanwezig maar door de recente ontdekking en geringe verschillen is de verspreiding niet met zekerheid te zeggen en dat zal zeker nog heel wat tijd vragen om alle ex in collecties te gaan onderzoeken op beide soorten.  met vriendelijke groet toon.
Toon Keukelaar

Arp

Okay ja, dat was het (staat nog niet op nlsrt), wist dat er iets nieuws was, maar niet meer wat - bedankt Toon.

Wallin, Henrik; Nylander, Ulf; Kvamme, Torsten (2009) Two sibling species of Leiopus Audinet-Serville, 1835 (Coleoptera: Cerambycidae) from Europe: L. nebulosus (Linnaeus, 1758) and L. linnei sp. nov. - Zootaxa 2010, pp.31–45 (PDF)

Hier wat extra plaatjes van linei: zin.ru, xespok.net, ...

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

corzonneveld

bedankt Arp! Mooi artikel maar toch jammer dat het nu van foto alstijd spec moet zijn... :'(
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Arp

#9
Mij als leek lijkt het best zinvol om voor die twee een verzamelsoort Nevelvlekbok indet. Leiopus nebulosus/linnei (ofzo?) te maken - al was het maar omdat mensen het ook leuk vinden om een wat specifiekere naam te kunnen invoeren.

De huidige waarnemingen op wrn zullen vermoedelijk niet genitaal gecontroleerd zijn, dus kun je zelfs overwegen om de bestaande soort te hernoemen en pas specifieke soorten voor beide opnieuw aan te maken als mensen met genitaalfoto's komen ofzo.

Maar goed, ik klets ook maar wat uit m'n lekennek en ga da verder niet over.

P.S. Een paar mensen (o.a. Dick Belgers) zijn zo precies geweest hun Nevelvlekbokken als "onzeker" in te voeren - die zouden bij conversie naar een verzamelsoort dus weer op zeker kunnen.

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Naar aanleiding van deze identificatie...

Wat gaan we nou met de waarnemingen/soorten doen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)