Hoofdmenu

Rood soldaatje ?

Gestart door André van Calsbeek, mei 19, 2011, 21:13:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

André van Calsbeek

Ja toch?

Arp

#1
Hoi André,

Welk "Rood Soldaatje" bedoel je?

Voor mij is dit kat-in-het-bakkie livida en ik geloof er onderhand steeds minder van dat zulke "stevige" met zwarte kopvlek ook nog eens C. rufa zouden kunnen zijn, laat staan één van de nog kleinere/fragilere (cryptica, pallida of misschien figurata). Maar goed, ik heb er geen studie van gemaakt en ken de eventuele uitzonderingen dus niet.

@André: Heb je deze gemeten?

@Keverkenners: Kan het echt niet? Komt die kopvlek ook bij de anderen voor? Samen met die pootkleur en ietwat lomp/stevig voorkomen?

P.S. Meer specifiek: Is er een antwoord mogelijk op deze vraag van weleer? ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ik heb net nog eens, tegen beter weten in, de fotoverzameling van waarneming.nl voor een paar Cantharidae opengeslagen en meteen maar weer dichtgeklikt. Geen beginnen aan om daar nog wat te "raporteren". Bovendien heb ik dat vermoedelijk al een keer gedaan, een jaar geleden of misschien twee, maar kan ik daar nu niks meer van terug zien - gekke Henkie die het nog een keer doet.

Apart/opvallend is misschien dat bijvoorbeeld deze "rufa" (volgens mij livida?) in het foto-overzicht géén groen vinkje heeft, maar bij de waarneming wel als "goedgekeurd" staat aangegeven. Die combinatie kende ik nog niet?! :P

Anyway, volgens mij is het dus zo dat grofweg 90++% van de beesten die daar als "rufa" staan eigenlijk livida zullen zijn (en bij livida klopt ook een hoop niet, verder heb ik maar niet meer gekeken).

Begrijpelijk dat André, en vele, vele anderen voor hem op rufa uitkomt. Zo kras zie je het zelfs op wrn zelden, en het zou me niks verbazen als dit alles te maken heeft met de eerste/oudste ingevoerde waarnemingen die ingevoerd zijn - en goedgekeurd?! (zoals de hierboven gelinkte). Het laat volgens mij wonderschoon zien hoe dit soort fouten zichzelf propageren, onder andere omdat pagina's vol met niet gecontroleerde foto's getoond worden alsof het allemaal wel koek en ei zal zijn (denk ik).

Persoonlijk vind ik het, boterzacht uitgedrukt, niet zo "zinvol" om dit soort fotopagina's te publiceren. Of verval ik nou weer in herhaling ...  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

André van Calsbeek

Hey,

Ik had gerekend op een ja....of een ander kort antwoord maar het blijkt nogal lastig te zijn....
Sorry, niet gemeten, 2cm denk ik maar mm zal ook belangrijk zijn neem ik aan.

Bedankt André

Arp

Hoi André,

Die 2cm zal wat overschat zijn, de gootste van het stel (livida) wordt volgens de boeken een mm of 14 (al heb ik ook wel eens de indruk dat ze 15-16 makkelijk halen).

Maar goed een kort antwoord is makkelijk te geven:

Nee
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nielsyese

Citaat van: Pudding4brains op mei 20, 2011, 10:10:28 AM

Maar goed een kort antwoord is makkelijk te geven:

Nee
Dat zijn we niet gewend van je, Arp ;D ;D Ik zal trouwens ook eens naar dit soort beesten kijken, ik geloof dat ik er onlangs een heb verzameld.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

André van Calsbeek


Arp

Heb vorig jaar een stuk of 50 Cantharidae van verschillend pluimage goed bekeken en ze waren allemaal wat ik "van foto" al dacht dat ze zouden zijn. Leuke oefening, maar dat zegt dus welbeschouwd zes keer helemaal niks. Te weinig soorten, te weinig vindplaatsen, geen gekke uitzonderingen. Ben bang dat je enkele duizenden om zeep moet helpen van de meest uiteenlopende vindplaatsen en jaargetijden en dan nog voor verrassingen kunt komen te staan - vooral bij de "kleine rode" enzo. Anderzijds zijn er een aantal veel voorkomende die je volgens mij met goed fatsoen op basis van grootte en foto een naam zou moeten mogen geven, nou ja, volgens mij dan.

Ik heb zelf de indruk dat livida in die categorie valt en zou graag willen weten waarom dat volgens de keverkenners niet zo is. In NL geen muelleri of quadripunctata toch? Dus alleen kleine kans op verwisseling met rufa - of zie ik wat over het hoofd? Tussen rufa en livida heb ik dus het idee gekregen dat het behoorlijk goed te doen is - een enkel onduidelijk twijfelgeval, mogelijke overlap, misschien daargelaten - zeg in 90+% van de gevallen wel duidelijk genoeg buiten de overlapgevarenzone.

Maar wat weet ik nou helemaal? Veel te weinig om echt zeker te kunnen zijn in elk geval. Dus feedback van keverkenners zou leuk zijn - daar leer je dan weer van. De vragen die bedoeld zijn om wat meer duidelijkheid te krijgen inzake probleemgeval-Cantharidae mogen zich helaas niet op heel veel respons verheugen. Jammer.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nielsyese

Dan heb ik nog een leuke :) Wat denk je?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

beetlestitch

ik doe niets aan cantharidae dus weet ik er nix van en reageer er daarom ook nooit op. groeten toon.
Toon Keukelaar

nielsyese

Ik weet het antwoord zelf, heb hem meegenomen, dus ben benieuwd wat Arp er zo van maakt.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

Hoi Niels-Jan,

Ja leuk ;D Ik zou zomaar livida willen roepen, maar ik heb het gevoel dat je me beet wilt nemen dus:
- In Nederland?
- Hoe groot?
- Mag ik de kop ook zien?  :rolleyes:

;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nielsyese

Nee, het klopt wel. Het is een Cantharis livida, deze variatie heet geloof ik rufipes. Gewoon in Nederland dus :) Hij is >11 mm, dat haalt C. rufa zeker niet. Bijgevoegd nog een foto van de kop, met zwarte vlek. Mijn vraag aan jou is eigenlijk, daarom postte ik deze: Waarom maak je van deze en die andere, die gele vorm, C. livida en niet C. rufa? Dus voor mezelf om wat van te leren, en niet om je beet te nemen ;D
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

#13
Leuk idd  :duim: Ik heb hier honderden livida geturft (nou ja, wat ik er in het veld voor aanzie dan ;) ), maar geen enkele "zwarte"  :'(

In het veld vind ik de grootte het meest in het oog springend (punt.) - vind het verschil toch wel zoiets van duidelijk als bijv. Ada.dec. vs Har.axy. - daar ga je ook IRL never nooit niet de mist mee in. Van foto is dat onbruikbaar.

Maar goed, van foto, voor de rode vorm van livida vs. rufa (ik moet even achter m'n oren krabben, ben er al weer een beetje uit merk ik  :rolleyes: ), maar grofweg zoiets:

rufa kan wel zwart op de kop hebben, maar vrijwel altijd is dan ook die zwarte M in het halsschild al wat zichtbaar en bovendien zit het zwart normaal gesproken dan op de hoeken achter de ogen en niet precies in het midden van de kop zoals bij livida.

Verder zie ik bij livida eigenlijk altijd deze poten (achter en Edit: soms midden met zwart tot ver over de knie en scherpe scheiding, voorpoot doorgaans minder zwart) en bij rufa danwel goeddeels helemaal gele/rode poten (bij de lichter gekleurde), danwel helemaal een beetje "berookt" tot misschien helemaal zo goed als zwart, maar met zo'n scherpe scheiding (op die plek) zie ik ze niet.

Ik vind ook het hele beest (rufa) fragiler ogen, dunnere pootjes enzo - moeilijk vinger op te leggen.

Er is ook een best wel herkenbaar verschil in de vorm van het halsschild (vind ik), maar van foto vind ik dat errug hachelijk, tenzij per ongeluk vol dorsaal getroffen.

Maar goed, dat is en blijft dus van veeeeel te weinig eigen "materiaal", aangevuld met plaatjes kijken op sites die ik als soortvan betrouwbaar inschat. Heeft niks met voldoende kennis of ervaring te maken en dus zou een mening over dit soort dingen van één van de keverkenners erg welkom zijn...

Edit: Ik zeg al - ik ben er een beetje uit ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nielsyese

#14
Bedankt voor de hulp :duim: Vooral de grootte vind ik in het veld ook in het oog springend. Er is gelukkig weinig overlap hierin dus dat maakt het onderscheid tussen de soorten ook iets makkelijker zo in het veld. Dat van die poten vind ik een handig hulpmiddel en ik zal eens kijken of ik dat kan gebruiken. Bedankt voor de aanvulling.

Dit is dus dan bijv. een mooie C. rufa: http://waarneming.nl/waarneming/view/49951782
Edit: Dan staat er inderdaad toch wel heel veel C. livida tussen, nooit zo op gelet.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

#15
Citaat van: nielsyese op mei 20, 2011, 21:35:16 PM
Dit is dus dan bijv. een mooie C. rufa: http://waarneming.nl/waarneming/view/49951782
Zou bij mij onder die naam op de schijf landen, maar dat gezegd hebbende vind ik het onderscheid tussen rufa en de andere kleinere soorten wat hachelijker - zeker van foto. Komt wellicht ook omdat ik zelf nog maar weinig kleintjes heb gevonden en bijv. geen figurata.

Zelf heb ik trouwens meer met die kopvlek - de pootjes zijn variabeler en moet dus soms twee keer kijken.

Voor de duidelijkheid: Voor zover ik begrepen heb kan het dus volgens Jan allemaal niet van foto, dus ik wil zeker niemand op het idee brengen deze rode beesten op waarneming.nl met de gesuggereerde namen in te voeren. Dat ze bij mij thuis stiekem wel een naam krijgen is wat anders. Dit alles is slechts bedoeld in de ijdele hoop op wat meer toelichting door de kenners.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#16
Citaat van: nielsyese op mei 20, 2011, 21:35:16 PM
Dit is dus dan bijv. een mooie C. rufa: http://waarneming.nl/waarneming/view/49951782
Sorry, daar ga je al, ik had alleen de bovenste bekeken - zou zeker bij die onderste toch ook wel de grootte willen weten en figurata open houden.

P.S.: Ik laat me nu wat verleiden tot een raadspelletje. Mijn punt was niet dat ze allemaal te doen zijn, zeker niet voor een leek als ik, maar dat livida me wel te doen lijkt en dat ik dus graag zou willen weten waar de schoen knelt voor deze.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Opvallend: Kom net deze, al wat oudere determinatie van een livida tegen.

Wel, niet, niet, wel  :huh:  :huh:  :-X  :rolleye:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)