Hoofdmenu

Vlieg

Gestart door Rick van der Weijde, juni 08, 2005, 16:59:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Grote ogen, kleine antennen dus een vlieg. Heb ik pas geleerd van Mark in ieder geval. Maar verder dan dat kom ik al weer niet meer... Iemand?



Bedankt! Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Mark van Veen

Snelle leerling  ;)

Vlieg lijkt op bij -> bijvlieg
Op grond van vorm en kleur: blinde bij (Eristalis tenax). Die moet als het goed is haarbandjes op de ogen hebben (zie de soort info bij blinde bij).

Mark
groet,

Mark van Veen

Johan op den Dries

Ik denk ook een blinde bij.
Echter zie ik niet van die zijvlekken op het achterlijf. Deze staan wel afgebeeld in de Zweefvliegenveldgids van de Jeugdbondsuitgeverij. Is Tenax zo variabel? Heb er nooit zo opgelet...
Die haarstrepen op de ogen is toch wel het makkelijkste kenmerk van een blinde bij. Kan je zelfs in vlucht nog herkennen  :D

Johan op den Dries
Sneek

Rick van der Weijde

Bedankt heren. En Mark, zo per foto een les is goed bij te houden. Nog maar 1.276.817 foto's te gaan en ik ben een kenner... ;)

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Mark van Veen

en dan reken je de onontdekte soorten nog niet eens mee. Voor een Kenia-ganger iets om rekening mee te houden.  :lol:  
groet,

Mark van Veen

Rick van der Weijde

Is inderdaad iets om mee rekening te houden... ;)

Ondertussen heb ik er weer een. Grote ogen, kleine antennen dus vlieg. Lijkt enigszins op een bij, dus een bijvlieg. Maar lijkt me een andere dan de Blinde Bij, gezien zijn witte kont.

Tijd voor les drie???  -_-



In ieder geval weer bedankt.

Groet,

Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

paulhoekstra

lijkt door beharing ook op hommel, dus hommel-bijvlieg Eristalis intricaria maar misschien is er een betere uitleg mogelijk
groeten,
Paul

Rick van der Weijde

Paul. Ik zat inderdaad aan een hommel te denken, bij het zien van deze vlieg. Niet zozeer door de beharing, maar vooral door het witte achterwerk. Zal hem dus maar invoeren onder Hommelbijvlieg. Bedankt!

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Mark van Veen

groet,

Mark van Veen