Zijn dit larven van Allantus scrophulariae ?

Gestart door Jan Hendriks (ZH), oktober 08, 2006, 09:57:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Hendriks (ZH)

Ik heb deze vraag al eerder in het "Rupsen forum" gesteld en daar vertelde Jeroen mij dat het larven van een Bladwesp waren. Vandaar dat ik het hier nu vraag. Ik zet mijn antwoord aan Jeroen er maar even bij:

Ik heb iedere zomer bladwespen op mijn toortsen en helmkruiden en had mij al vaak afgevraagd hoe kun larven eruit zouden zien. Ik dacht meer aan kruipbeestjes, geen rupsen. Als je gelijk hebt dan gaat het waarschijnlijk om Allantus scrophulariae. Ik zal een foto bijvoegen en tja, als iemand de determinatie van zowel larf als bladwesp kan bevestigen, heel graag!

Ik zal mijn vraag uit het Rupsenforum verwijderen.




Jan Hendriks (ZH)

Nog even een plaatje van de Bladwespen.

Macrospider

Blijkbaar gebruiken jullie de zoekfuncties op het forum erg slecht. :wacko:

Heb deze link reeds gepost: oplossing!

eens zoeken op helmkruid of scrophulariae .... en klaar was je!

Filip De Block

Verantwoordelijke Werkgroep Inheemse Spinnen (WIS) & projectcoƶrdinator van Spinnen In Terraria vzw

Jan Hendriks (ZH)

Ik vind achter jouw link een heleboel plaatjes van planten en de betreffende bladwesp, alleen geen foto van de larven. Ik was al redelijk zeker dat het die bladwesp betrof maar wil graag weten of die larf daarvan is.

linda

Als ik het goed heb is Allantus een verouderde naam/synoniem voor Tenthredo.
Zoek eens onder Tenthredo scrophulariae je krijgt dan wellicht meer resultaat. Zowel de adult als de larve lijken te kloppen.
Maar ook hier weer zou ik de waarneming van een ? voorzien zolang er geen kenner naar heeft gekeken.(ze lijken allemaal zoveel op elkaar :D )
Groeten,

Linda

Jan Hendriks (ZH)

Ha, bedankt Linda, er gaat een nieuwe wereld voor mij open met Tenthredo! Het lijkt mij na wat gegoogel vrijwel zeker dat het inderdaad de larf van deze Bladwesp betreft.

Nogmaals dank!
Jan