Bosdoorntje herontdekt!

Gestart door Wim Bakker, mei 14, 2011, 12:51:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Bakker

Op 5 mei ontdekte Bram Omon Bosdoorntjes op de Veluwe. Gister zijn er foto's gemaakt en het ziet er zeer goed uit.

De laatste waarneming van Bosdoorntjes is gedaan in 1975. Foto's zijn hier te zien: http://waarneming.nl/soort/photos/1923
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gert Veurink

Wat GAAF! :duim:  foto zijn niet te zien trouwens
groet!
Gert Veurink



HPM

Herman van der Meer

Maico Weites

Mooi!!
Ze zullen vast wel op meer plekken zitten, doorntjes zijn natuurlijk niet zo opvallend.

Nu moet de weidesprinkhaan nog herontdekt worden in Nederland en daar geloof ik wel in. 8)
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

John Bouwmans

Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Jan vH

Inderdaad prachtige herontdekking!  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Gert Veurink

Citaat van: m.weites op mei 14, 2011, 19:30:06 PM
Nu moet de weidesprinkhaan nog herontdekt worden in Nederland en daar geloof ik wel in. 8)

ik ook en in bruin schavertje en in nog meer... het is pas mei!
groet!
Gert Veurink



Kees van Bochove

Is het ook niet leuk om deze op de homepage van waarneming.nl te laten verschijnen? Als een sierlijke witsnuit dat mag, dat is een bosdoorntje dat zeker waard!  ;D
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Wim Bakker

Is er al een persbericht dan?   8)

Sluit het even kort met Roy want ik geloof dat hij er ook aan werkt...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Wim Bakker

Kees, er wordt aan gewerkt.

Inmiddels staat er een berichtje op nederlandsesoorten.nl: Bosdoorntje herontdekt
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

JohanvantBosch

Erg toffe ontdekking, hoor!  :duim: O0

ajdees

Citaat van: m.weites op mei 14, 2011, 19:30:06 PM
Mooi!!
Ze zullen vast wel op meer plekken zitten, doorntjes zijn natuurlijk niet zo opvallend.


Op wat voor plekken moeten we zoeken? Is er al een beeld op wat voor soort plaatsen de Nederlandse bosdoorntjes zitten?

groet, Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees


Kees van Bochove

De plek waar ze zitten is niet een heel speciale plek. Het enige wat een rol zou kunnen spelen is dat de bovenste bodem relatief kalkrijk is, wat ook terug te zien is in de vegetatie (hondsviooltje, gelobde maanvaren etc). Verder onderscheid de locatie van de bosdoorntjes zich niet van de rest van de Veluwe en biedt het dus ook niet direct een aanknopingspunt..
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Jeroen Nagtegaal

Erg leuk! Heb de soort in Oostenrijk eens gezien en me verbaasd over het biotoop. Vond ook dat ze in NL moesten kunnen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wim Bakker

Bram en Kees, misschien kunnen jullie je verhaal nu ook eens vertellen?
Want ik neem aan dat je het Bosdoorntje niet zomaar hebt gevonden?   8)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

bram omon

Ik zie dat er nog vragen zijn over de vondst van het bosdoorntje en de locatie waar de doorntjes gezocht moeten worden. Daarom zal ik proberen om wat duidelijkheid te geven.

Sinds ik in Wageningen studeer kom ik regelmatig op de veluwe en op de Hoge Veluwe in het bijzonder. Hier kom ik veel doorntjes tegen die ik vaak controleer. Het bosdoorntje is natuurlijk een soort die je snel over het hoofd ziet. Omdat de soort nog niet zo heel lang geleden uitgestorven was had ik goede hoop dat de soort toch nog ergens aanwezig was. Op 5 mei vond ik op de Hoge Veluwe een zeer opvallend doorntje. Hij had duidelijke donkere vlekken op het halsschild, die ik op die manier nog niet bij het gewoon doorntje had gezien. Ook was het doorntje opvallend groot en liep de voorrand van het halsschild opvallend spits toe.
Ik kon op dat moment echter geen andere exemplaren vinden. Daarom twijfelde ik nog of het echt een bosdoorntje was. Thuisgekomen heb ik de foto's aan Kees van Bochove laten zien. Omdat het exemplaar er wel erg goed uitzag zijn we op 13 mei teruggegaan naar de vindplaats. Nu vonden we meerdere exemplaren die vrijwel allemaal de vlekken op het halsschild vertoonden. De kleuren van de doorntjes waren verder nogal variabel. Alle exemplaren waren opvallend dik en hadden de spitse voorrand van het halsschild. Ook de antennen hadden de goede verhoudingen.
We hebben daarna de foto's op waarneming.nl gezet en contact opgenomen met Roy Kleukers. De rest van het verhaal is bekend.

Sommigen hebben de bosdoorntjes al gezien, voor hen is de informatie van de vindplaats dus iets minder relevant, maar hierbij toch een beschrijving van de locatie:
De bosdoorntjes zitten in een gebied dat bestaat uit stukjes bos, kleine kapvlaktes en voedselarme graslanden met de kenmerkende plantensoorten voor de zandgronden. Het gebied is hierdoor zeer divers. De bosdoorntjes houden zich op rond een kleine brandplek. Om deze brandplek is de vegetatie meestal tussen de 0 en 15 cm hoog. Er groeien veel hondsviooltjes, muizenoor, schapenzuring, schapengras en bochtige smele. Deze grasvegetatie bevat ook meerdere kale stukken. De lage grasvegetatie gaat deels over in naaldenstrooisel onder dennen deels over in hoger gras. De locatie ligt goed beschut door een bosrand in het noordoosten en verspreid staande bomen aan de andere zijden van de vindplaats. Hierdoor lopen de temperaturen bij zonlicht snel op.
Volgens de literatuur komt het bosdoorntje in Duitsland eveneens voor op beschutte plaatsen waar zowel een lage vegetatie als open plekken aanwezig zijn(Die Heuschrecken Baden-Württembergs). Het lijkt me dus goed om bij het zoeken naar nieuwe vindplaatsen op deze vegetatiekenmerken te letten.

Er werd opgemerkt dat de vindplaats niet zo heel speciaal is, en dat er op de veluwe veel van dit soort plekken te vinden zijn. Ik ben hier niet zo zeker van. De meeste kapvlaktes op die ik op de zuid-veluwe ken zijn op kaal of hebben een veel te hoge vegetatie. Lage grasland vegetaties zijn wel veel te vinden, maar niet vaak op beschutte plaatsen.
Op de Hoge Veluwe en op Planken Wambuis zijn in ieder geval vergelijkbare vegetaties te vinden. Daarom beperk ik voorlopig mijn zoektocht tot deze gebieden.

Nu nog hopen dat het bosdoorntje op meer plaatsen gevonden wordt!

Bram Omon

Wim Bakker

Duidelijk verhaal. Bedankt Bram!
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Elachista

Super! :D

Ik vraag me alleen lichtelijk af waarom dit bosdoorntje meer bijzonder is dan pakweg een ronde zakdrager die dit jaar herontdekt werd en in 1970 voor het laatst werd gezien. Beide priegelbeesten en allebei insecten, beide soorten waarvan je in je achterhoofd wel weet dat ze nog wel in Nederland zitten maar geen kip die er naar zoekt.
Groet,
Tymo

Wim Bakker

De ronde wat??

Nou, je zult mij niet horen beweren dat het bosdoorntje bijzonderder is dan de ronde, euh, dingus. Het feit dat niemand zich druk maakt over deze soorten heeft meer te maken met het gebrek aan respect dat mensen hebben voor dit soort beestjes. Waarom maken mensen zich drukker over Panda's in China dan, om maar eens wat te noemen, Noordse Kakkerlakken in Nederland? Simpelweg omdat niemand weet wat een Noordse Kakkerlak is en verder omdat het niemand iets interesseert.

Vanochtend kwam ik op mijn werk en zag een bulldozer naast het gebouw bezig met het bewerken van een braak stukje grond. Het resultaat is dat er van alle kruiden en priegelbeestjes niets anders rest dan kale grond. Ongetwijfeld zal de gemeente gedacht hebben dat het beter is om daar weer een strak grasveldje van te maken. Maar waarom? Waarom is een grasveldje beter dan een veldje met Teunisbloemen en zingende Ratelaars? Kan iemand mij dit schoffelgedrag verklaren?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gert Veurink

Citaat van: Avondrood op juni 22, 2011, 01:13:37 AM
Super! :D

Ik vraag me alleen lichtelijk af waarom dit bosdoorntje meer bijzonder is dan pakweg een ronde zakdrager die dit jaar herontdekt werd en in 1970 voor het laatst werd gezien. Beide priegelbeesten en allebei insecten, beide soorten waarvan je in je achterhoofd wel weet dat ze nog wel in Nederland zitten maar geen kip die er naar zoekt.

omdat er ongeveer 45 sprinkhanensoorten zijn en 2000 nachtvlinders?
Er is daarom meer enthousiasme voor een nieuwe dagvlinder, sprinkhaan of libel dan voor nachtvlinders. Sprinkhanen kun je allemaal zien, iets wat met nachtvlinders nooit gaat lukken. Waarmee ik niets negatiefs over micro's zou willen zeggen, die vind ik ook heel erg bijzonder zoals je weet.
Dat er geen kip naar zoekt geldt voor alle waarnemingen volgens mij. Ik denk dat erg veel mensen alleen zien wat anderen hen aanwijzen, laat staan dat ze zelf gericht gaan zoeken naar nieuwe soorten.
groet!
Gert Veurink



Elachista

Oke duidelijk! Het wordt dan hoog tijd dat er voor d' mott'n  ook eens wat extra publiciteit komt. Ik zal alvast gaan schrijven...
Groet,
Tymo

Gert Veurink

Citaat van: Avondrood op juni 22, 2011, 21:02:30 PM
Oke duidelijk! Het wordt dan hoog tijd dat er voor d' mott'n  ook eens wat extra publiciteit komt. Ik zal alvast gaan schrijven...

denk dat je weekend veel publiciteit zal kunnen genereren, moet je de pers wel zelf benaderen, maar dan vinden ze dat zeker leuk, vooral als je kunt melden dat je daar nieuwe soorten voor dat gebied hebt ontdekt
groet!
Gert Veurink



hiskodevries

Tymo, die nieuwssites halen echt hun info niet zelf op die moet je voeden met persberichten. Ik denk dat EIS je prima aan een voorbeeld kan helpen.
dat gecombineerd met een hoge resolutie foto naar een aantal persdiensten ( ook wel bekend bij EIS denk ik) en de nachtvlinders komen ook in de pers.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0