Hulp vbij het op naam brengen

Gestart door nicha, mei 11, 2011, 23:04:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

nicha

Hulp gezocht voor het op naam brengen van deze plant. Heb hem gezien in het Geuldal, zuidelijk van Epen, aan de rand van de Heymansgroeve. Alvast dank voor je reactie!

Traveler

Muizenoor.

Met vriendelijke groet,

Rutger

nicha

Hallo Rutger,
Dank voor je reactie
Ik meen dat het muizenoortje maar één bloemhoofdje per stengel heeft?
Mvg,
Nicha

Margreet Kwh

Heel soms zijn er twee bloemhoofdjes. Leuk dat je dat hebt gezien en gefotografeerd.
Zie: http://waarneming.nl/soort/info/6863
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

nicha

Dank voor jullie reactie. Heb de informatie gelezen. Erg leuke tip overigens!

han.endt

#5

Dit is toch wel een merkwaardige muizenoor. Niet alleen heeft hij twee bloempjes, de bloempjes zijn ook wat donkerder geel en het belangrijkste het blad is anders: ronder en plotseling in de steel versmald, bijna hartvormig. Ik denk dat dit een bastaard is.

ejslootweg

En de dichte witte beharing op de onderzijde van het blad lijkt te ontbreken.

groeten, Erik
groeten, Erik

Melchior van Tweel

Ik mis ook de citroengele bloemkleur van Muizenoortje. Zou dit Spits havikskruid kunnen zijn?
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Windekind

m.i. geen spits havikskruid en geen muizenoor. Natuurlijk wel een Hieracium, maar dan weet ik het niet meer. Lijkt me typisch gevalletje voor een Hieraciumexpert, zoals Otto Zijlstra.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

nicha

Dank allen voor julie reacties!
Misschien dat deze foto nog iets kan toevoegen?

Margreet Kwh

Dit zijn zeker geen Muizenoren.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

nicha

Inderdaad Margreet, ik denk nu dat ik een vervelende fout gemaakt heb door een verkeerde foto van bladeren te plaatsen. Op deze nieuwe foto zijn de bladeren kaal.

Pieter Stolwijk

M.i. een vorm van Hieracium murorum.
Ik stuur een link naar Otto Zijlstra.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Pieter Stolwijk

Hierbij de reactie van Otto Zijlstra:

Hoi Pieter,     het is Hieracium murorum s.l. ; het taxon is   Hieracium weverianum. Ik heb hem bij de Heimansgroeve zelf verzameld tijdens een   kaderkamp in Zuid-Limburg in 200? Zie ook Stratiotes 32 (2006), p. 10-18:   Hieracium weverianum (Zahn) Haveman stat. nov. in de Heimansgroeve (Epen,   Zuid-Limburg).
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

nicha

Dank voor je initiatief Pieter!
Begrijp ik het goed en is de Hieracium weverianum een ondersoort van de - murorum, een endeem uit de Heymanshoeve?
Met vriendelijke groet,
Nicha

Pieter Stolwijk

Beter een 'microsoort'; zo worden die taxa uit dit soort groepen genoemd. Idem bij Rubus en Taraxacum.
Alleen als Hieracium murorum in te voeren. In het commentaarveld kun je eventueel de microsoort vermelden.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

nicha

Nogmaals dank Pieter!
Heb de plant op die manier op Waarneming gezet.
Dit is zeer leerzaam!
Dank daarvoor.