Alles over Sierlijke witsnuitlibellen in Nederland en België

Gestart door manger, mei 11, 2011, 16:03:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

manger

Beste mensen,

Theo Muusse en Gert Veurink hebben vandaag 11 mei 2011 een spectaculaire vondst gedaan in De Weerribben. Zie daarvoor de website nu ook met foto's.....

Met Groet,

René Manger

Webmaster NVL website www.brachytron.nl



http:// www.dutchdragonflies.eu
http://www.video.dutchdragonflies.eu
Video's van de Nederlandse Libellenfauna www.video.dutchdragonflies.eu
Libellenfauna van Nederland www.dutchdragonflies.eu



ronald

groeten, Ronald van Seijen

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

theomuusse

Dank voor jullie reacties!

Tsja, wat moet je zeggen, het zal mijn jaar wel zijn!

Gert en ik waren voor Staatsbosbeheer aan het zoeken maar dit resultaat was toch wel erg fijn!

Ik heb Jeroen gesproken, die zit nu in Polen.
Als hij terug komt kan er eventueel een excursie geregeld worden.
De snuitjes zitten op een niet toegankelijke plek, vandaar.

Theo

Johannes Klapwijk

Wohoooooo


Gaaf!


Iedereen hoopte er natuurlijk stiekem op, maar wat tof zeg... hopelijk vliegen er enkele tientallen rond over een paar jaar :D

JohanvantBosch

Citaat van: theomuusse op mei 11, 2011, 20:46:53 PM
Dank voor jullie reacties!

Tsja, wat moet je zeggen, het zal mijn jaar wel zijn!

Gert en ik waren voor Staatsbosbeheer aan het zoeken maar dit resultaat was toch wel erg fijn!

Ik heb Jeroen gesproken, die zit nu in Polen.
Als hij terug komt kan er eventueel een excursie geregeld worden.
De snuitjes zitten op een niet toegankelijke plek, vandaar.

Theo

Mannen, nogmaals van harte!  :duim:
Mooi plaatje ook.

Verder baal ik natuurlijk ongelofelijk dat ik er niet bij kon zijn....  :'( >:(

nick w

helemaal gaaf! en mooie prenten ook!  :duim:

Groet,
Nick W

theomuusse


Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Eric Roeland

#11
Citaat van: theomuusse op mei 11, 2011, 21:48:50 PM
Gister zag ik um nog zo!

Theo

Wat een ontzettend gave plaat, de soort en kenmerkend gedrag!!!
Chapeau

mvrg Eric
met vriendelijke groet, Eric Roeland

Jeroen Nagtegaal

Ik had ze eigenlijk pas in 2012 verwacht... Zou de populatie al enkele jaren over het hoofd gezien kunnen zijn?

Kan 2011 namelijk niet echt inpassen in de 2-3 jarige cyclus...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 11, 2011, 22:10:17 PM
Ik had ze eigenlijk pas in 2012 verwacht...

Kan 2011 namelijk niet echt inpassen in de 2-3 jarige cyclus...
Waarom niet? Dit is al het derde jaar dat de soort er wordt waargenomen.... ik weet even niet meer of de eerste waarneming twee of drie jaar geleden was (volwassen mannetje als ik me goed herinner)

CiteerZou de populatie al enkele jaren over het hoofd gezien kunnen zijn?
Dat zou mijn gok zijn...

theomuusse

Citaat van: Weia op mei 11, 2011, 21:55:00 PM
Jahoor, wrijf het nog even extra in...

Die onderste komt uit Frankrijk, daar was ik gister.

Theo

Dit wordt de volgende! (ook uit France)

Bertusvr


Mars Muusse

Lief broertje,
Gaffelwaterjuffertjes excursie was succesvol, stiekum even een zadellibel inlopen, dan de Sierlijke op de Nederlandse kaart zetten... Nog even en je hoort echt bij de Odonata-top! ;-) Welke soorten heb je nu eigenlijk nog niet in Nederland?

Gert Veurink

#17
Mensen, bedankt! Het was ook echt geweeeeeeldig. de neiging om in de arm te knijpen 'staan we nu echt in NL naar een paar sierlijke witsnuiten te kijken? uitgekleurd? copula? ei-afzettend?' Ondanks dat we er speciaal voor gingen zoeken toch bijna niet te geloven.
Zo gaaf dat je situaties krijgt: 'er zit een ralreiger op 5 minuten, zullen we even kijken? neeeee te gaaf hier...'. Ik zag me zelf al niet zo, maar dit is de dag waarna duidelijk wordt dat ik geen vogelaar kan worden :)

Dat is niet om in te wrijven. Ik denk dat er echt een populatie zit die stevig genoeg is om door meer mensen bezocht te worden. We doen ons best!

Dat plaatgeweld van Theo kan ik niet overheen, maar qua gedrag -zeker als je bedenkt dat het in NL is - toch wel paar leuke plaatjes kunnen schieten.

Ik heb wellicht ook een huidje gevonden, die zal ik morgen beter bestuderen en aan Ewoud voorleggen.
groet!
Gert Veurink



grunsven

Zeker erg mooi.

De meeste soorten die we er de laatste jaren bij hebben gekregen zijn weinig kritisch maar profiteren met name van de warme zomers (vuurlibel, kleine roodoog, zwervende heidelibel, zwervende pantserjuffer).
Sierlijke witsnuit is wel een ander verhaal, dat is geen warmteminnende soort maar een kritisch beest en een keurmerk voor bijzondere plekken.

Nog maar een paar soortjes en alles is weer terug in NL ;)
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Weia

Citaat van: grunsven op mei 12, 2011, 09:16:45 AM
Nog maar een paar soortjes en alles is weer terug in NL ;)
Nog vier te gaan: bronslibel, tweevlek, mercuurwaterjuffer en dwergjuffer.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Taka

Zou het niet zo kunnen zijn dat er een aantal soorten is dat af en toe een poosje een populatie hier heeft? Het lijkt me niet ongewoon dat net buiten/aan de rand van het verspreidingsgebied van een soort, af en toe een populatie opduikt en weer verdwijnt. De Oostelijke Witsnuit lijkt me ook zo'n geval.

De Zwervende Heidelibel heeft ook iets dergelijks. Af en toe een invasiejaar en de daarop volgende jaren blijven er wat populaties hangen, die elk echter na een paar jaar weer verdwijnen.

(Sybe)

Weia

Dat zou best kunen. Bij de bronslibel zeker. Bij de dwerg niet.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

marinissen

Proficiat Gert en Theo.

Enne Theo, nu ook nog meer moois richting Dordrecht  ;)
groet,
Leo

ronald

mooie foto's, leuk om het beestje in actie te zien! :)
en nu wordt het spannend, wie tikt de volgende populatie in...
nadat ik vorig jaar een larvenhuidje vond (Gert, dat onmiskenbare huidje herken je toch zo wel?  ;) ) op een erg knullige plek viel Caudalis wel enigzins van zijn voetstuk af, zo kritisch is die soort dus helemaal niet. dus hou je ogen open in je eigen omgeving, dit soort populaties kun je jarenlang aan voorbij lopen. ik denk bv ook dat de soort in de Wieden te vinden is, alleen daar komt bijna niemand om libellen op te sporen (ik denk dat dat een zeer zwaar onderschat gebied is wat dat betreft).
maar hoe dan ook, tsjek de interessante plekjes in je omgeving maar eens extra, wie weet!
groeten, Ronald van Seijen

Gert Veurink

 
huidje was pectoralis volgens mij, had nog niet eerder tijd gehad er goed naar te kijken
groet!
Gert Veurink



ronald

ik denk ook dat het een pecto huidje is, want als je een caudalis huidje ziet dan weet je onmiddelijk wat je hebt hoor, wat een prachtige/sierlijke huidjes zijn dat!
groeten, Ronald van Seijen

ronald

hebben jullie ook biotoopfoto's gemaakt? ik ben wel benieuwd hoe deze plek er uitziet. ik zag op de foto's wel onderwaterbegroeiing (waterviolier?). dat ontbrak bijna volledig op de plek waar ik een huidje vond. in dat hele petgat groeide bijna niks onder water. vooral Gele plomp en Lisdodde, en dat is op zich heel mooi, maar zeker niet uniek natuurlijk.
groeten, Ronald van Seijen

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

JohanvantBosch

Even de 'vroegste' discussie uit het andere topic naar hier verplaatsend... Zie tekst van niet ingediende waarneming uit 1998:

Citeer
Jan Rademaker meldde het tot nu toe spectaculairste nieuws van dit jaar. Zaterdag 9 mei trof hij een mannetje van de Sierlijke witsnuitlibel Leucorhinia caudalis aan in het Wooldse Veen. Op zondag leverde een zoektocht van Jan Rademaker en Robert Ketelaar niets meer op. Het biotoop in het Wooldse Veen is momenteel ongeschikt en gezien de leeftijd van het beest (een adult mannetje - blauwe berijping) is het zonder twijfel een zwerver. Opvallend is de vroege datum van de waarneming. Mogelijk nog veel interessanter is de vangst van twee exemplaren van de Gevlekte glanslibel Somatochlora flavomaculata op dezelfde plaats op 9 mei. Het biotoop is zeker niet ongeschikt in sommige delen van het Wooldse Veen en een aantal jaren geleden werd deze soort hier ook al waargenomen. Het lijkt er dus sterk op dat hier een kleine populatie aanwezig is

Gezien de waarneming van gisteren is 9 mei misschien toch niet zo'n opvallend vroege datum. En de veronderstelling dat het een zwerver is omdat ie is uitgekleurd... Is het biotoop daar echt ongeschikt? Misschien ook eens zoeken...  O0

M.Haverkamp

Citaat van: JohanvantBosch op mei 12, 2011, 14:53:02 PM
Even de 'vroegste' discussie uit het andere topic naar hier verplaatsend... Zie tekst van niet ingediende waarneming uit 1998:

Citeer
Jan Rademaker meldde het tot nu toe spectaculairste nieuws van dit jaar. Zaterdag 9 mei trof hij een mannetje van de Sierlijke witsnuitlibel Leucorhinia caudalis aan in het Wooldse Veen. Op zondag leverde een zoektocht van Jan Rademaker en Robert Ketelaar niets meer op. Het biotoop in het Wooldse Veen is momenteel ongeschikt en gezien de leeftijd van het beest (een adult mannetje - blauwe berijping) is het zonder twijfel een zwerver. Opvallend is de vroege datum van de waarneming. Mogelijk nog veel interessanter is de vangst van twee exemplaren van de Gevlekte glanslibel Somatochlora flavomaculata op dezelfde plaats op 9 mei. Het biotoop is zeker niet ongeschikt in sommige delen van het Wooldse Veen en een aantal jaren geleden werd deze soort hier ook al waargenomen. Het lijkt er dus sterk op dat hier een kleine populatie aanwezig is

Gezien de waarneming van gisteren is 9 mei misschien toch niet zo'n opvallend vroege datum. En de veronderstelling dat het een zwerver is omdat ie is uitgekleurd... Is het biotoop daar echt ongeschikt? Misschien ook eens zoeken...  O0

Dag Johan,

Het Nederlandse gedeelte is ongeschikt, alleen maar veenputjes met alleen aan het begin een pas gegraven plasje. Het Duitste gedeelte (veel groter) heeft een paar mooie beschutte vennen. Ik wil daar deze of volgende maand naar toe. Wilde vorig jaar het Duitse gedeelte ook afzoeken op HVG-libel, eindigde echer bijna als veenlijk :o  Met het veen daar valt niet te spotten, de aan- duiding op het forum bij "Beste libelplekken van Nederland" dat je volstrekt niet van de paden af moet gaan krijgt dan een geheel andere betekenis: dat wil je niet!!

Wellicht ook goede plek voor noordse glaas in augustus,

Maarten