Alles over Sierlijke witsnuitlibellen in Nederland en België

Gestart door manger, mei 11, 2011, 16:03:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citaat van: caliprobola op mei 21, 2011, 23:10:37 PM
In het overzicht komt er een "exo"-tekentje bij maar dit komt doordat de soort op status "extinct" staat...
aangepast
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ArjenDrost †

Helaas leverde de ochtendexcursie niet het gewenste resultaat op. Wel veel Smaragdlibellen en Grote Roodogen en een paar Gevlekte Witsnuiten, maar geen Sierlijke.

Hopelijk heeft de middagexcursie meer succes (en minder wind).

JohanvantBosch

Citaat van: ArjenDrost op mei 22, 2011, 13:13:06 PM
Helaas leverde de ochtendexcursie niet het gewenste resultaat op. Wel veel Smaragdlibellen en Grote Roodogen en een paar Gevlekte Witsnuiten, maar geen Sierlijke.

Hopelijk heeft de middagexcursie meer succes (en minder wind).

Jammer! Ik was er al een beetje bang voor... het weer is niet bepaald super vandaag...

M.Haverkamp

Citaat van: JohanvantBosch op mei 22, 2011, 14:16:34 PM
Citaat van: ArjenDrost op mei 22, 2011, 13:13:06 PM
Helaas leverde de ochtendexcursie niet het gewenste resultaat op. Wel veel Smaragdlibellen en Grote Roodogen en een paar Gevlekte Witsnuiten, maar geen Sierlijke.

Hopelijk heeft de middagexcursie meer succes (en minder wind).

Jammer! Ik was er al een beetje bang voor... het weer is niet bepaald super vandaag...

Had me aangemeld voor de 1e groep. Me netjes afgemeld gisteren, zag de bui al hangen. Hoop dat er volgende week nog een excursie komt!



Traveller

Het barste van de libellen, maar ook bij de middag excursie geen sierlijke gezien helaas.
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

M.Haverkamp

Citaat van: Traveller op mei 22, 2011, 17:59:52 PM
Het barste van de libellen, maar ook bij de middag excursie geen sierlijke gezien helaas.

Ik hoop dat er een herkansing komt!

Anne Hueber †

Citaat van: M.Haverkamp op mei 22, 2011, 18:05:18 PM
Citaat van: Traveller op mei 22, 2011, 17:59:52 PM
Het barste van de libellen, maar ook bij de middag excursie geen sierlijke gezien helaas.

Ik hoop dat er een herkansing komt!

ff een jaartje wachten ;) ;D

Mars Muusse

Citeerff een jaartje wachten ;) ;D

Zo'n reactie snap ik niet helemaal.
Ik zou zeggen: lieve meneer of mevrouw Haverkamp, wat houdt U tegen om een fluiterbootje te huren en zelf op pad te gaan? Prachtig gebied daar. Als je de regels respecteert, kun je heus zelf een aantal beesten bekijken (in alle rust) of zelf plaatsen ontdekken waar ze vliegen. Want je hoeft heus niet allemaal naar dat ene plompeblad toe om er eens eentje te zien, recent is er op andere plaatsen gezocht en gevonden. Genoeg mooie plekjes in Weerribben e.o. en veel leuker zelf een populatie te ontdekken.
Waarom trouwens niet eens de kaart erbij gepakt en eens kijken of er in je eigen omgeving / dichterbij ook kansrijke plaatsen zijn? Je gaat toch niet een jaar zitten wachten tot je weer 's kans hebt op deze soort? Het is pas 23 mei!

Mars

Anne Hueber †

Mars, dat was natuurlijk als een grapje bedoeld.....heb je de smylies achter dat bericht dan niet gezien ;)

JohanvantBosch

Citaat van: caliprobola op mei 21, 2011, 22:47:24 PM
Vandaag vond ik samen met Jurgen Dewolf en Davy De Groote een populatie sierlijke witsnuitlibel in de Gaume in Zuid-België. We hadden meteen een 15-tal ex, vooral mannetjes en minstens 1, mogelijk 2 copula. Dit is naar verluid de eerste waarneming voor België sinds de 19de eeuw.  ;D
Foto's volgen op waarnemingen.be. De status van de soort zou voor België wel nog eens moeten aangepast worden naar inheems in plaats van extinct...

zie hier een mooie serie foto's... Opvallend dat ze allemaal op stengels zitten.... Is dit toeval? Of op deze plek gebruikelijk?
Kun je iets zeggen over het biotoop en gedrag van de belgische beesten, Pieter?

http://waarnemingen.be/soort/photos/643

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

marcel123

Citaat van: JohanvantBosch op mei 23, 2011, 11:25:15 AM
Citaat van: caliprobola op mei 21, 2011, 22:47:24 PM
Vandaag vond ik samen met Jurgen Dewolf en Davy De Groote een populatie sierlijke witsnuitlibel in de Gaume in Zuid-België. We hadden meteen een 15-tal ex, vooral mannetjes en minstens 1, mogelijk 2 copula. Dit is naar verluid de eerste waarneming voor België sinds de 19de eeuw.  ;D
Foto's volgen op waarnemingen.be. De status van de soort zou voor België wel nog eens moeten aangepast worden naar inheems in plaats van extinct...

zie hier een mooie serie foto's... Opvallend dat ze allemaal op stengels zitten.... Is dit toeval? Of op deze plek gebruikelijk?
Kun je iets zeggen over het biotoop en gedrag van de belgische beesten, Pieter?

http://waarnemingen.be/soort/photos/643

Als je geen boot heb zijn de libellen die op stengels langs de kant zitten het eenvoudigst te fotograferen?

JohanvantBosch

dat kan natuurlijk een hele goede verklaring zijn, maar ik ben wel benoeuwd naar het verhaal van pieter... misschien zijn er wel geen waterlelies of plomp

heb in de weerribben geen caudalis op een stengel gezien...

caliprobola

Er is inderdaad geen gele plomp of waterlelie op de Belgische locatie te vinden maar wel veel vegetatie van drijvend fonteinkruid (deels bedekt met algen). Maar zoals iemand hierboven suggereert zijn de exemplaren die op rietstengels rusten dikwijls de exemplaren die dichtst bij de kant zitten en eenvoudigst te fotograferen zijn. Het betreft een relatief kleine plas in een oud, niet meer gebruikt deel van een zandgroeve en de soort is eenvoudig vanaf de kant te zien dus een bootje is niet noodzakelijk. Gisteren is de plaats door enkele tientallen mensen bezocht en er werden toch minstens 25 à 30 exemplaren geteld.

Gert Veurink

de soort is niet afhankelijk van plomp of waterlelie. Wel van helder water met goede onderwatervegetatie. Als er plomp/waterlelie is gaan ze er doorgaans wel op zitten.
Zie bijv. de atlas...
lullig dat het vandaag zo idioot veel beter weer is dan gisteren. Ik hoop ook op een herkansing, ben in overleg. Maar Mars heeft natuurlijk ook een belangrijk punt...
groet!
Gert Veurink



grunsven

In de Weerribben mag je bijna nergens de kant op en met je fluisterboot alle petgaten met uitgebreide onderwatervegetatie invaren lijkt me ook geen goed idee.
Dan zou je ze dus moeten zien op de grotere kanalen en die kans lijkt me erg klein.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ArjenDrost †

Citaat van: grunsven op mei 23, 2011, 16:59:59 PM
In de Weerribben mag je bijna nergens de kant op en met je fluisterboot alle petgaten met uitgebreide onderwatervegetatie invaren lijkt me ook geen goed idee.
Dan zou je ze dus moeten zien op de grotere kanalen en die kans lijkt me erg klein.
Sterker nog, ze hebben de belangrijkste petgaten voor de Sierlijke Witsnuit afgesloten om te voorkomen dat er teveel bootjes daar de vegetatie doorwoelden. Aan de andere kant, de eerste Sierlijke Witsnuit van de Weerribben is gefotografeerd door een familie die gewoon met een bootje een dagje aan het varen was... Het is dus zeker wel mogelijk!


En anders heb je altijd nog een leuke dag (als het weer wat meezit).


Groeten, Arjen

JohanvantBosch

Citaat van: ArjenDrost op mei 23, 2011, 17:37:40 PM
Citaat van: grunsven op mei 23, 2011, 16:59:59 PM
In de Weerribben mag je bijna nergens de kant op en met je fluisterboot alle petgaten met uitgebreide onderwatervegetatie invaren lijkt me ook geen goed idee.
Dan zou je ze dus moeten zien op de grotere kanalen en die kans lijkt me erg klein.
Sterker nog, ze hebben de belangrijkste petgaten voor de Sierlijke Witsnuit afgesloten om te voorkomen dat er teveel bootjes daar de vegetatie doorwoelden. Aan de andere kant, de eerste Sierlijke Witsnuit van de Weerribben is gefotografeerd door een familie die gewoon met een bootje een dagje aan het varen was...


.... maar niet op het water waarop zij aan het varen waren...

ronald

over het zitten op drijvende bladeren, het lijkt er op dat ze liever een wat hogere uitkijkpost hebben. tenminste dat concludeer ik uit dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=4pZv4c-fQxE) en uit wat ik van enkele mensen heb gehoord die de soort in oost duitsland/polen hebben gezien. misschien zijn er niet echt veel geschikte hogere zitplekken op die locatie? of is het handig om daar op die nogal open locatie wat lager te zitten?
en zoals Gert al zei, de onderwatervegetatie en helder water lijkt het belangrijkst. ik zeg lijkt omdat ik nog altijd niet helemaal over de shock heen ben van het huidje wat ik vond op een petgat waar helemaal niks onder water groeit en vooral gele plomp staat. en eigenlijk ook nog niet over het feit dat ze daar op zo'n open petgatcomplex zitten ipv op een van de ontzettend mooie deels door bos omzoomde petgaten met uitgebreide onderwatervegetatie in weerribben, wieden en lindevallei.
maar wat niet is kan nog komen, en ik blijf zoeken op andere plekken. ik heb de soort nog nooit gezien, en het lijkt me zo'n enorme kick om het beestje op een nieuwe plek voor het eerst te zien, al moet het een paar jaar duren, die lol hoop ik er wel van te hebben. en ondertussen doe ik veel nulwaarnemingen, en die zijn over een paar jaar misschien wel heel interessant als de soort zich uit gaat breiden.
groeten, Ronald van Seijen

nick w

Stokje een betere uitvalsbasis voor jacht, blad leuk om te zonnebaden en naar de meisjes te kijken? Heb tot dusver alleen mannen op die plompebladfoto's gezien. Ben benieuwd Ronald en anderen, wat jullie bevindingen de komende tijd en jaren gaan zijn! (en hoop ze natuurlijk zelf ook nog een keer live te zien).

Groet,
Nick W

Goyatlah

@Ronald.

En zo hoort het natuurlijk ook. Een enkele keer op een excursie gaan, om wat meer inzicht in een nieuwe soort te krijgen is leuk, maar het echte werk is natuurlijk nieuwe populaties te vinden, vaak van een soort waar je naar op zoek bent, en soms van een soort waar je ineens tegen aan loopt. Maar dat kost tijd (en soms geluk).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

Citaat van: nick w op mei 23, 2011, 20:54:19 PM
Heb tot dusver alleen mannen op die plompebladfoto's gezien.

De meisjes komen alleen om te paren en eitjes te leggen, maar dat ene meisje dat wij zagen ging daarbij wel gelijk uitdagend op een plompeblad zitten lonken
http://waarneming.nl/fotonew/2/2114642.jpg
groet!
Gert Veurink




ronald

tsjee Gert, wat een schitterende foto!!!

@ Dolf, dat is voor veel mensen ook het probleem he, tijd. maar ik denk wel dat we deze soort ook op toegankelijke plekken gaan vinden. ik doe in ieder geval mijn best, maar ik vermoed dat we nog wel een paar jaar geduld moeten hebben. tenminste als ik zie op wat voor mooie plekken in de wieden we ze zaterdag met het mooie weer niet gevonden hebben dan ligt het volgens mij vooral aan de nog vrij recente vestiging dat ze nog niet op meer plekken zitten.
groeten, Ronald van Seijen

ewoudploeg

Citaat van: JohanvantBosch op mei 22, 2011, 00:05:28 AM
Citaat van: caliprobola op mei 21, 2011, 22:47:24 PM
Vandaag vond ik samen met Jurgen Dewolf en Davy De Groote een populatie sierlijke witsnuitlibel in de Gaume in Zuid-België. We hadden meteen een 15-tal ex, vooral mannetjes en minstens 1, mogelijk 2 copula. Dit is naar verluid de eerste waarneming voor België sinds de 19de eeuw.  ;D
Foto's volgen op waarnemingen.be. De status van de soort zou voor België wel nog eens moeten aangepast worden naar inheems in plaats van extinct...

Super zeg! Van harte gefelliciteerd!  :duim: :duim:

Ik sluit me aan. Super!!!!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ronald

Citaat van: ewoudploeg op mei 24, 2011, 11:40:26 AM
Citaat van: JohanvantBosch op mei 22, 2011, 00:05:28 AM
Citaat van: caliprobola op mei 21, 2011, 22:47:24 PM
Vandaag vond ik samen met Jurgen Dewolf en Davy De Groote een populatie sierlijke witsnuitlibel in de Gaume in Zuid-België. We hadden meteen een 15-tal ex, vooral mannetjes en minstens 1, mogelijk 2 copula. Dit is naar verluid de eerste waarneming voor België sinds de 19de eeuw.  ;D
Foto's volgen op waarnemingen.be. De status van de soort zou voor België wel nog eens moeten aangepast worden naar inheems in plaats van extinct...

Super zeg! Van harte gefelliciteerd!  :duim: :duim:

Ik sluit me aan. Super!!!!
ojah, daar zou ik me ook nog bij aansluiten, wat een geweldig nieuws! wat is het toch een mooie tijd om met libellen bezig te zijn  :)
groeten, Ronald van Seijen

grunsven

Toen ik begon met libellen was het gesprek welke als volgende zou verdwijnen (bosbeekjuffer en bronlibel waren kanshebbers). Nu is het de vraag welke we er nu weer bij gaan krijgen.
Aardig wat soorten waarvan ik dacht dat ik ze nooit in Nederland zou zijn komen nu weer gewoon hier voor. Sommige zijn zelf best algemeen (vuurlibel, zwervende heidelibel, rivierrombout).

Maar dat de kritische soorten als de blauwe witsnuiten terug zouden komen leek toen onmogelijk.
Verbetering van de waterkwaliteit en goed beheer hebben dat toch  mogelijk gemaakt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Platbuik

Ik zie ook een foto van een Belgische caudalis op een groot blad. Er is dus een tweede locatie gevonden!
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

JohanvantBosch

Citaat van: Platbuik op mei 24, 2011, 13:43:41 PM
Ik zie ook een foto van een Belgische caudalis op een groot blad. Er is dus een tweede locatie gevonden!

De betreffende waarneming staat op Liège ipv Luxembourg... dus je zou denken van wel. Misschien weet Pieter iets.

caliprobola

#119
Er is inderdaad een 2de locatie nabij Malmedy en zelfs een 3de locatie (in de buurt van de 1ste locatie).

edit: heeft iemand er trouwens een idee van hoe lang de ontwikkeling bij de larven van deze soort duurt?