Alles over Sierlijke witsnuitlibellen in Nederland en België

Gestart door manger, mei 11, 2011, 16:03:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Citaat van: caliprobola op mei 24, 2011, 15:46:58 PM
Er is inderdaad een 2de locatie nabij Malmedy en zelfs een 3de locatie (in de buurt van de 1ste locatie).

Goed zeg!   :duim:   :duim:

Anne Hueber †

Citaat van: caliprobola op mei 24, 2011, 15:46:58 PM
Er is inderdaad een 2de locatie nabij Malmedy en zelfs een 3de locatie (in de buurt van de 1ste locatie).

Dat gaat de goede kant op ;D

ronald

Citaat van: caliprobola op mei 24, 2011, 15:46:58 PM
Er is inderdaad een 2de locatie nabij Malmedy en zelfs een 3de locatie (in de buurt van de 1ste locatie).

edit: heeft iemand er trouwens een idee van hoe lang de ontwikkeling bij de larven van deze soort duurt?
volgens mij wordt er vanuit gegaan dat de cyclus 2 jaar duurt, maar goede kans dat bepaalde dieren het in één of drie jaar doen. hierbij ga ik van de oostelijke witsnuit uit, die om en om een goed en minder goed jaar heeft maar er wel jaarlijks is, en dat is in de weerribben met de Sierlijke nu ook al zo. dat is best snel als je van een vrij recente vestiging uitgaat.

maar wederom supernieuws, jullie gaan daar als een speer zeg  :duim:  ( Nederland-België 1-3, nu zijn wij weer hoor!  ;) )
groeten, Ronald van Seijen

JohanvantBosch

Citaat van: ronald op mei 24, 2011, 16:29:58 PM
Citaat van: caliprobola op mei 24, 2011, 15:46:58 PM
Er is inderdaad een 2de locatie nabij Malmedy en zelfs een 3de locatie (in de buurt van de 1ste locatie).

edit: heeft iemand er trouwens een idee van hoe lang de ontwikkeling bij de larven van deze soort duurt?
volgens mij wordt er vanuit gegaan dat de cyclus 2 jaar duurt, maar goede kans dat bepaalde dieren het in één of drie jaar doen. hierbij ga ik van de oostelijke witsnuit uit, die om en om een goed en minder goed jaar heeft maar er wel jaarlijks is, en dat is in de weerribben met de Sierlijke nu ook al zo. dat is best snel als je van een vrij recente vestiging uitgaat.

maar wederom supernieuws, jullie gaan daar als een speer zeg  :duim:  ( Nederland-België 1-3, nu zijn wij weer hoor!  ;) )

2-3 hè... ik zie de twee plekken in de weerribben als 2 plekken...

Jij spreekt van recente vestiging.... ik denk daar eigenlijk niet aan... ik geloof dat die dingen daar al heel lang zitten, maar gewoon over het hoofd gezien zijn.... 8)

ronald

ik vermoed idd vrij recente vestiging, er is op die plek vaak gezocht door kundige mensen, en op heel fraaie plekken in bv de Wieden en Lindevallei vonden we ze (nog) niet. dus volgens mij staan we aan het begin van iets wat nog heel leuk gaat worden. maar dat merken we hopelijk nog wel, als over een paar jaar nog nergens iets is gevonden dan is er goede kans dat ze er al langer zaten. maar als zoals ik vermoed over een paar jaar het beestje op meer plekken zit dan mag je er wel (voorzichtig) van uitgaan dat wat we nu zien vrij recent is.
en 2-3 vind ik ook wel een mooie stand, dat houden we dan maar aan. en nu zien dat we weer in libalbezit komen en nog eens scoren  ;D
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Vorig jaar was het bij donkere waterjuffie excursie, heb ik daarna nog heel veel over mijn hoofd gehad. Deze vindplaats is niet dezelfde als de oudere vindplaatsen en lijkt geschikter dan die van vorig jaar. Maar wie ben ik.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citaat van: ronald op mei 24, 2011, 17:10:15 PM
ik vermoed idd vrij recente vestiging, er is op die plek vaak gezocht door kundige mensen, en op heel fraaie plekken in bv de Wieden en Lindevallei vonden we ze (nog) niet. dus volgens mij staan we aan het begin van iets wat nog heel leuk gaat worden. maar dat merken we hopelijk nog wel, als over een paar jaar nog nergens iets is gevonden dan is er goede kans dat ze er al langer zaten. maar als zoals ik vermoed over een paar jaar het beestje op meer plekken zit dan mag je er wel (voorzichtig) van uitgaan dat wat we nu zien vrij recent is.
en 2-3 vind ik ook wel een mooie stand, dat houden we dan maar aan. en nu zien dat we weer in libalbezit komen en nog eens scoren  ;D
Hebben jullie toen ook echt gericht gezocht naar caudalis....?
Ik kan me namelijk voorstellen dat je ze anders niet vindt... ikzelf zoek ten minste normaal gesproken vaak niet bewust midden op het water. Maar misschien is dat een persoonlijke afwijking...

Goyatlah

Ronald is gaan zoeken na dat caudalis zeker was (om omdat ik het larvenhuidjes dezelfde dag nog op mijn site heb gezet).
Ik heb toen direct kontakt met Weia en Ronald opgenomen. Rest is histery.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Ik kan me voorstellen dat het in dit goede libellenjaar - en na de vondsten in België - toch ook weer kan lonen om nogmaals in de ENCI te zoeken...

ronald

het is niet alleen mijn zoeken hoor, maar de weerribben wordt al heel lang goed onderzocht op oa donkere waterjuffer en noordse winterjuffers. waarom ik denk dat de ontwikkeling recent is, is dat kleine populaties van een soort het niet lang vol zullen houden, en een behoorlijke populatie Sierlijke witsnuiten die was zeker wel ontdekt.
daar komt nog bij dat de waterkwaliteit een hele poos nogal belabberd is geweest in de laagveengebieden, maar door allemaal maatregelen nu weer zo goed is dat de al langere tijd waargenomen zwervers in NL nu eindelijk weer voet aan de grond konden krijgen.

ik denk in ieder geval wel dat veel nulwaarnemingen doen nu heel waardevol is om toekomstige uitbreiding in kaart te brengen! en idd locaties als de enci blijven interessant. kijkt daar trouwens niemand meer? kan ik me eigenlijk niet voorstellen, als zwervers eenmaal een plek kunnen breiken kan dat een tweede keer ook.
groeten, Ronald van Seijen

Gert Veurink

er komt dit jaar geen 2e excursie... helaas. Maar ga vooral zelf rondvaren en in andere gebieden goed kijken!
groet!
Gert Veurink



LakeSide

Citaat van: caliprobola op mei 24, 2011, 15:46:58 PM
Er is inderdaad een 2de locatie nabij Malmedy en zelfs een 3de locatie (in de buurt van de 1ste locatie).

edit: heeft iemand er trouwens een idee van hoe lang de ontwikkeling bij de larven van deze soort duurt?


He verdorie, wij zijn vorige week een midweek in malmedy geweest :(

caliprobola

Citaat van: ronald op mei 24, 2011, 16:29:58 PM
Citaat van: caliprobola op mei 24, 2011, 15:46:58 PM
Er is inderdaad een 2de locatie nabij Malmedy en zelfs een 3de locatie (in de buurt van de 1ste locatie).

edit: heeft iemand er trouwens een idee van hoe lang de ontwikkeling bij de larven van deze soort duurt?
volgens mij wordt er vanuit gegaan dat de cyclus 2 jaar duurt, maar goede kans dat bepaalde dieren het in één of drie jaar doen. hierbij ga ik van de oostelijke witsnuit uit, die om en om een goed en minder goed jaar heeft maar er wel jaarlijks is, en dat is in de weerribben met de Sierlijke nu ook al zo. dat is best snel als je van een vrij recente vestiging uitgaat.

maar wederom supernieuws, jullie gaan daar als een speer zeg  :duim:  ( Nederland-België 1-3, nu zijn wij weer hoor!  ;) )
De reden voor mijn vraag is omdat op de eerste Belgische locatie toch heel wat dieren rondvliegen (een telling op zondag leverde 38 exemplaren op, waaronder weer 1 copula) en we er dus kunnen van uitgaan dat heel wat van die diertjes daar zijn uitgeslopen. Het voorjaar 2010 was eerder koud terwijl het voorjaar 2009 warm was, dus misschien hebben ze dan eerder in 2009 (of eerder) de plas gekoloniseerd dan in 2010? Voor zover ik weet zijn op de 2de en 3de locatie telkens maar 1 exemplaar gezien.
Iemand ook tips om larvenhuidjes te vinden en te herkennen? Ik probeer tijdens de vliegperiode nog zeker 1 keer te passeren op de locatie (compleet andere kant van het land dus tussen de soep en de patatjes lukt niet...) om nog wat extra foto's te nemen.

Goyatlah

larvenhuidjes staan op mijn site, als je witsnuiten kunt onderscheiden (wat niet echt moeilijk is) pik je de pectoralis, de caudalis en de albifrons er zo uit. (Kijk naar de rug- en de zijstekels, en op mijn website)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

larvenhuidjes van witsnuiten vind je meestal op de overgang van land naar water. als er uitgebreide begroeiing in het water staat kunnen ze daar ook zitten, maar als dat niet zo is dan is het altijd de rand waar het water op dat moment staat. ze houden niet van ver kruipen, en willen gewoon recht omhoog. Pitrus is een heel goed voor uitsluipend spul, maar ook bv lisdodde, takken, enz.
de herkenning is niet al te moeilijk als je een beetje bekend bent met witsnuiten. de buikjes zijn vaak kenmerkend gestreept of gevlekt, en je kunt op Dolf zijn site een tabel vinden waar je witsnuiten door de ogen kunt herkennen. maar ze hebben ook enorme stekels, en de zijstekel op S8 is ook behoorlijk kenmerkend, anderw witsnuiten hebben die niet.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

hier heb ik een stukje over witsnuitbuikjes gemaakt:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=141592.0.html
als je dit onthoudt en Dolf zijn tabel eens goed doorloopt dan zal de herkenning wel loslopen. en als er zoveel rondvliegen (wow!) dan zal het vinden van huidjes daar geen groot probleem zijn. er sluipen altijd veel meer libellen uit dan dat je er ziet vliegen. als het niet al te slecht weer is geweest (regen en harde wind) dan komt het daar helemaal goed.
groeten, Ronald van Seijen



ronald

ik weet net of dat op een nieuwe plek is, ik had vandaag wel 5 mannetjes op een nieuwe plek in de weerribben op aardige afstand van de twee andere plekken. deze plek hou ik al zo'n 4 jaar in de gaten voor de Sierlijke witsnuit omdat ik het biotoop toen al erg geschikt vond (behoorlijk helder water en uitgebreide onderwaterbegroeiing). en nu heb ik in deze mening een mede stander in Caudalis gevonden, wat een kick zeg!  :) :D :)

....en bijna dezelfde petgaten maar dan een stukje jonger weet ik de Wieden te vinden, ik hoop ze daar ook op te snorren, want bij eentje ervan ligt een wandelpad er pal naast, en dat zou toch wel heel fijn zijn, zo'n toegankelijke plek.
en ik heb ook nog even in het Woldlakebos gekeken, en het moet ook al raar lopen dat de soort daar ook niet gezien gaat worden. we komen er wel!  :)
groeten, Ronald van Seijen

JohanvantBosch

#139
Citaat van: ronald op mei 25, 2011, 22:27:16 PM
ik weet net of dat op een nieuwe plek is, ik had vandaag wel 5 mannetjes op een nieuwe plek in de weerribben op aardige afstand van de twee andere plekken. deze plek hou ik al zo'n 4 jaar in de gaten voor de Sierlijke witsnuit omdat ik het biotoop toen al erg geschikt vond (behoorlijk helder water en uitgebreide onderwaterbegroeiing). en nu heb ik in deze mening een mede stander in Caudalis gevonden, wat een kick zeg!  :) :D :)
Tof zeg!
Gefeliciteerd!
....en loon naar werken....  ;D

Weia

Citaat van: ronald op mei 25, 2011, 22:27:16 PM
ik weet net of dat op een nieuwe plek is,
Nee. Vijf stuks mannetjes gemonitord door de Vlinderstichting en met goedkeurende blik van KD.
Maar elders dus ook 5, dat maakt al tien tegelijk!!!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Bertusvr

Citaat van: ronald op mei 25, 2011, 22:27:16 PM
ik had vandaag wel 5 mannetjes op een nieuwe plek in de weerribben op aardige afstand van de twee andere plekken. deze plek hou ik al zo'n 4 jaar in de gaten voor de Sierlijke witsnuit omdat ik het biotoop toen al erg geschikt vond (behoorlijk helder water en uitgebreide onderwaterbegroeiing). en nu heb ik in deze mening een mede stander in Caudalis gevonden, wat een kick zeg!  :) :D :) 
Gefeliciteerd Ronald. Leuk hoor !!

manger

Vandaag met Jan Joost Mekkes voor m'n monitoringsroutes in de Weerribben geweest en daarbij caudalis voor het eerst mogen aanschouwen. Op mijn website Libellen Video Nederland kon ik daarmee een nieuwe soort (66) toevoegen. Enkele beelden zijn eventueel hier te zien. Prachtig beestje en mooie aanwinst voor onze fauna!

Groet, Rene



http://www.video.dutchdragonflies.eu


Video's van de Nederlandse Libellenfauna www.video.dutchdragonflies.eu
Libellenfauna van Nederland www.dutchdragonflies.eu

Anne Hueber †

Citaat van: ronald op mei 25, 2011, 22:27:16 PM
ik weet net of dat op een nieuwe plek is, ik had vandaag wel 5 mannetjes op een nieuwe plek in de weerribben op aardige afstand van de twee andere plekken. deze plek hou ik al zo'n 4 jaar in de gaten voor de Sierlijke witsnuit omdat ik het biotoop toen al erg geschikt vond (behoorlijk helder water en uitgebreide onderwaterbegroeiing). en nu heb ik in deze mening een mede stander in Caudalis gevonden, wat een kick zeg!  :) :D :)

Super Ronald :duim:

Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

ronald

erg leuke opnames René, zeker dat achteruit opvliegen vind ik super! zoiets zie je in het veld dan weer niet he.
het viel me trouwens op dat ze niet heel lang stilzaten op zo'n blad. er werden regelmatig korte patrouille vluchten gemaakt, maar ook maakten ze soms kleine hupjes op de plaats om steeds een stukje te draaien en zo rondom de zaak in de gaten te houden. daardoor waren de bladeren waar ze op zaten behoorlijk levendig en vielen ze wel redelijk op. als het wat minder weer is zullen ze vast langer stil zitten (en dan zie je ze soms bijna niet zitten), maar met mooi weer en wat geduld is dit beestje best goed op te sporen. ik was keurig mijn kijker vergeten, maar zag op behoorlijke afstand nog wel dat er iets gebeurde op bepaalde bladeren, en dan met de compactcamera even een foto maken en inzoomen (lang leve de megapixels!), ik heb nu heel wat foto's van drijvende bladeren...
en als ze vliegen zijn ze erg mooi (en opvallend) door de witte vleugelpunten, net vliegende auraatjes  :)

groeten, Ronald van Seijen

JohanvantBosch

Om alles over deze ontdekkingen bij elkaar te houden heb ik de beide topics even samengevoegd.

ewoudploeg

Vaak wordt gesuggereerd dat de otwikkeling van caudalis 2-3 jaar duurt.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Goyatlah

Het enige wat ik daar over kan vinden is in Sternberg/Buchwald: Robert (1959) vermoedt een 2-jarige ontwikkeling. Niet veel dus. Als je dan ook nog weet dat laboratoriumkweek vaak niet goed correleert met onderzoek in het veld, kun je waarschijnlijk stellen dat er eigenlijk niets over bekend is.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

manger

Citaat van: ronald op mei 26, 2011, 09:47:03 AM
het viel me trouwens op dat ze niet heel lang stilzaten op zo'n blad. er werden regelmatig korte patrouille vluchten gemaakt, maar ook maakten ze soms kleine hupjes op de plaats om steeds een stukje te draaien en zo rondom de zaak in de gaten te houden. daardoor waren de bladeren waar ze op zaten behoorlijk levendig en vielen ze wel redelijk op.
Ronald, ik heb nog even hier wat materiaal van bewegingen van caudalis achter elkaar gezet betreffende het gedrag wat jij beschrijft. We hebben ruim een uur naar die leuke beestjes gekeken en ze zijn inderdaad niet saai om naar te kijken. Hoe meer andere libellen in de buurt zoals Smaragden en Viervlekken en een nieuwsgierige Roodoog, hoe drukker een caudalis man het heeft.

Groet,

Rene



http://www.dutchdragonflies.eu
http://www.video.dutchdragonflies.eu
Video's van de Nederlandse Libellenfauna www.video.dutchdragonflies.eu
Libellenfauna van Nederland www.dutchdragonflies.eu