Hoofdmenu

Oranje Asco

Gestart door xenion, mei 10, 2011, 23:10:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Ook op oude takken van Vlinderstruik in een kweekbakje. Een schijfje wat wel aan Iodophanus doet denken (een mestsoort ja), maar o.a. de parafysen en niet amyloide asci passen daar niet bij.

Diameter tot 1mm.
Asci 8-sporig en zonder amyloide reactie.
Parafysen gesepteerd; niet vertakt; de top vol met oliedruppels welke verdwijnen in Melzer's en katoenblauw.
Sporen heel fijn wrattig; 16-18 x 11-12,5 µm.
Haren niet gezien.

Ik kom er nog niet goed uit, iemand een idee waar ik deze moet zoeken?
Groeten,
Martin

Ismael

denk wel iodophanus. Komt ook voor op "rotting vegetable matter incl textiles and rope.." Wat is er mis met de parafysen dan? De jonge asci behoren dextroid te zijn

http://www.bioimages.org.uk/html/r151560.htm


http://www.asturnatura.com/fotografia/setas-hongos/iodophanus-carneus-pers-korf-in-kimbrough-korf-3/3321.html
Groeten Ismaël Wind

xenion

Citaat van: Ismael op mei 11, 2011, 00:45:25 AM
Wat is er mis met de parafysen dan?
Ehmmm, bij nader inzien helemaal niks, had gisteren ergens gezien dat die geen oliedruppels hadden, maar dan heb ik blijkbaar de verkeerde soort bekeken of verkeerd gelezen.... De asci zal ik nog eens opnieuw testen met een jong vruchtlichaam...
Voorlopig denk ik aan Iodophanus carneus of I. testaceus, maar ik ga straks nog even goed sleutelen.
Groeten,
Martin

ratje

Zomaar een nieuwsgierig vraagje. Je heb 2 x aangegeven dat je takjes van een vlinderstruik in een kweekbakje had, was dit met een bepaald doel? Om bewust een soort proberen te kweken of gewoon kijken of er iets op zou groeien? En waarom een vlinderstruik?  ;D

xenion

Ismael, de jonge asci moeten toch amyloid zijn? Dat zijn ze zeker niet, dextrinoid lijken ze wel iets, maar ik kan niet uitsluiten dat dat met het indrogen van het preparaat te maken heeft. Voorlopig noem ik deze Iodophanus cf. carneus.

Hannie, om slijmzwammen proberen te kweken, en af en toe heb je dan bijvangst :) Ik heb wat verschillende bakjes met verschillend materiaal staan, uit de tuin materiaal halen is lekker makkelijk natuurlijk ;)
Groeten,
Martin

Gulistan

Misschien is jouw Melzer reagenz niet meer goed, dat had ik een keer.
Groeten van Christiane

xenion

Paar weken terug reageerde het nog perfect. Doveri meldt trouwens ook dat I. carneus niet altijd een amyloide reactie geeft, dus wat dat betreft kan het wel.
Groeten,
Martin

ratje

Hannie, om slijmzwammen proberen te kweken, en af en toe heb je dan bijvangst :) Ik heb wat verschillende bakjes met verschillend materiaal staan, uit de tuin materiaal halen is lekker makkelijk natuurlijk ;)


Ik begrijp het, je hebt gelijk  :D

peterpeperkamp

sporen zijn wel erg klein he voor I.carneus ..
Groet Peter

xenion

Ze zijn aan de kleine kant ja, maar niet direct te klein. Doveri vermeldt bovendien dat de sporen erg variabel zijn tussen verschillende collecties.
Groeten,
Martin

peterpeperkamp

misschien kan ik dat ook eens zien.. vandaag wat gevonden op schapenkeutels in de duinen, ik denk dat het I.carneus is maar is nog al wit... foto gemaakt door een 30X binocculair, camera ook ingezoomd

Groet Peter

peterpeperkamp

toch maar even eentje geplet om een plaatje te maken, hele asci reageert blauw met Melzer, sporen heel fijn wrattig, op de foto tussen 18.7 en 19.6 um.  en inderdaad  I.carneus..



Groet Peter

Gulistan

Hier heb ik een foto van de anamorph ervan, als ik het goed heb. Morgen volgt nog een  :micro: foto van de conidien
Groeten van Christiane

Gulistan

Hier nog een foto door het scherpe glas, ik vind hem eigenlijk best goed gelukt, en nog de sporen, niet echt bijzonder, maar ja, conidiensporen
Groeten van Christiane

xenion

Grappig, is het nu zeker de anamorph ervan?
Groeten,
Martin

Gulistan

Zover ik het tot nu toe kan beoordelen is dit de enige optie, maar misschien weten anderen meer.
Groeten van Christiane