is dit een krekel of sprinkhaan?

Gestart door ronald, mei 09, 2011, 23:58:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

vanavond hoorde ik bij de buren in de tuin geratel als van een sprinkhaan. ik ben niet echt thuis in deze materie, maar vond het wel een vreemd geluid. ik heb het opgenomen, wel heel slecht maar als je het luid genoeg afspeelt kun je het wel horen. misschien weet iemand wat op deze opname te horen is? het was steeds een ratel, dan een klein minuutje niks en dan drie ratels, dan even niks, dan weer één ratel en zo ging het steeds door.
http://www.youtube.com/watch?v=YZNqAcWieqo
groeten, Ronald van Seijen

Wim Bakker

Volgens mij zijn het kikkers...


Ik heb het geluid even opgepoetst en bijgevoegd in een zip-file (mp3 direct kan niet).
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

ronald

klinkt een stuk beter zo, dank! het kikkert snachts idd flink in deze omgeving (veel Grote groene kikkers, slaapt wel heel fijn :-), maar dat is niet wat ik bedoel. het ratelgeluid hoor je er net tussendoor. live was het vrij duidelijk, maar op de opname valt het wat weg omdat mijn camera niet al te goed is met geluid en ik niet dichtbij kon komen.
groeten, Ronald van Seijen

Wim Bakker

Bedoel je die hoge sistoon? Ik dacht eerst dat het een bijgeluid van een jas was ofzo. Ik kan het niet thuisbrengen.


Hierbij nogmaals het fragment, maar nu de kikkers een beetje onderdrukt.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

ronald

het is idd de hoge toon die je drie keer hoort. het klonk als de ratel van de grote groene sabel, maar dan korter en iets zachter.
groeten, Ronald van Seijen

HPM

Ik hoor alleen maar een soort gesis. Ook in een spectrogram zie ik er geen ratel in.

Herman van der Meer

ronald

ja wel jammer dat mijn camera er niet veel van bakt qua geluid, maar ja, het is eigenlijk ook een fototoestel (compact). maar je kunt aan het gesis wel horen hoe lang de drie ratels waren, ik had de hoop dat iemand daar misschien iets mee zou kunnen (en natuurlijk die enkele ratels steeds tussendoor).
groeten, Ronald van Seijen

Wim Bakker

Je camera is een fototoestel (compact), maar je gebruikt 'm om geluid op te nemen...


I'm confused...                                 :rolleye: :rolleye: :rolleye:
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

HPM

Citaat van: wimpeltje op mei 10, 2011, 19:20:14 PM
Je camera is een fototoestel (compact), maar je gebruikt 'm om geluid op te nemen...


I'm confused...                                 :rolleye: :rolleye: :rolleye:

Al mijn geluiden op Waarneming uit 2010 heb ik gemaakt met de videofunctie van mijn compactcamera. Met redelijk resultaat.
Hier mijn geluiden waar 2010 begint. Naar beneden voor meer. Er zitten geen sprinkhanen bij.
Herman van der Meer

ronald

Citaat van: wimpeltje op mei 10, 2011, 19:20:14 PM
Je camera is een fototoestel (compact), maar je gebruikt 'm om geluid op te nemen...


I'm confused...                                 :rolleye: :rolleye: :rolleye:

zoals Herman al aangaf, die compact cameraatjes van tegenwoordig kunnen veel, naast erg mooie foto's kunnen ze ook hele leuke filmpjes maken en kan het geluid soms heel bruikbaar zijn (nu dus niet zo...).

maar ik vrees dat het geluid van gister een of ander tuinsproeiding is  :-[  ik hoorde het vandaag weer, en nu ik er wat langer naar luisterde was het wel erg constant. snap nog niet wat het precies is dat het zo'n geluid maakt (zit een drie meter hoge schutting om de tuin maar zal er nog eens naar vragen), maar overdag hoor je na een tijdje wel dat het iets menselijks moet zijn. snachts klinkt zoiets heel anders.
in ieder geval bedankt en excuses voor de overlast. ik zal het voortaan maar bij libellen houden, geluiden herkennen is duidelijk niet mijn sterkste kant  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Wim Bakker

CiteerJe camera is een fototoestel (compact), maar je gebruikt 'm om geluid op te nemen...

Je moet toch toegeven dat het klinkt als schroeven bevestigen met een hamer. Het kan wel, maar euh...

CiteerIk zal het voortaan maar bij libellen houden

O, maar die maken ook geluid hoor!   ;D
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

HPM

Citaat van: wimpeltje op mei 11, 2011, 09:20:50 AM
CiteerJe camera is een fototoestel (compact), maar je gebruikt 'm om geluid op te nemen...

Je moet toch toegeven dat het klinkt als schroeven bevestigen met een hamer. Het kan wel, maar euh...
[...]

Zoals je aan mijn oudere geluiden kan horen kan het prima opnamen opleveren. Maar ongetwijfeld is niet elk cameraatje er geschikt voor. Er worden ook nogal eens opnamen ingevoerd die gemaakt zijn met een gsm en die zijn over het algemeen zeer slecht.
Herman van der Meer

ronald

Citaat van: wimpeltje op mei 11, 2011, 09:20:50 AM
CiteerJe camera is een fototoestel (compact), maar je gebruikt 'm om geluid op te nemen...

Je moet toch toegeven dat het klinkt als schroeven bevestigen met een hamer. Het kan wel, maar euh...


ik heb al eens een geluidsopnamedingetje gekocht van een paar tientjes, maar dat was niet veel beter dan deze compact camera. en om nou dure apparatuur aan te schaffen om tuinartikelen van de buren op te nemen, dan schroef ik toch liever mijn hamer ergens vast  :P

CiteerIk zal het voortaan maar bij libellen houden

O, maar die maken ook geluid hoor!   ;D

heb je daar opnamen van?  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

ronald

haha, erg leuk geluidje!  en zodra je mooie libellengeluiden hebt hoor ik het graag!  ;D
groeten, Ronald van Seijen

Corryabbink

#15
Ronald,
Dat ratelen lijkt wel op een Zwarte roodstaart............die hoor ik ook op ons erf zo ratelen. Gek genoeg ook met kikkers die dan op de achtergrond te horen zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ronald

ik zal er nog eens op letter Corry, zou wel mooi zijn dat het niet een of ander tuinding is (lullig genoeg zoiets  ;D ), maar het is zo constant dat het wel iets menselijks moet zijn.
groeten, Ronald van Seijen