Zwart soldaatje, weinig kleur - Franse Ardennen

Gestart door Jan Willem, mei 09, 2011, 13:14:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Willem

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/54339767
onzeker Zwartpootsoldaatje - Cantharis fusca gezien op 2011-05-01 te France - Champagne-Ardennes
Foto's:


bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

Arp

Hoi Jan Willem,

Cantharidae zijn erg hachelijk van foto. Bij de Nederlandse zitten al ettelijke soorten die niet goed uit elkaar te houden zijn. Kenmerken als kleuring en vorm (!) halsschild en de kleuren van de benen etc zijn behoorlijk variabel (met ook geografische variatie), waarbij er ook nog eens bij een aantal soorten compleet verschillende kleurvormen voorkomen.

Als je een heeeele kleine kans wilt hebben dat hier een naam bij komt (vrijwel zeker niet van mij overigens), begin dan in elk geval eens met een afmeting die binnen een marge van een mm ofzo juist is, een indicatie van de omgeving (berg/dal, vegetatie, vochtig/droog) en liefst ook nog een vol-dorsale foto erbij. Ik weet niet of er dan wat uit gaat komen, maar het maakt de kansen wel beter.

Soorten om rekening mee te houden voor deze zijn o.a. (maar niet uitsluitend ben ik bang): obscura, paradoxa, nigricans, paludosa, pagana en eventueel misschien zelfs tristis. Een kenner zal daarvan zonder problemen een paar weg kunnen strepen, maar misschien ook nog toevoegingen hebben ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan Willem

Hartelijk dank, Arp, voor je uitgebreide toelichting. Zal dit soort beesten voortaan beter (proberen te) documenteren.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong