Veelkleurig lieveheerstbeestje

Gestart door Silap, oktober 05, 2006, 21:32:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Silap

Op waarneming.nl trof ik foto's aan van het oranjerood veelkleurige lieveheersbeestje en het veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje die nogal op elkaar lijken. De foto's zijn vergelijkbaar met de foto die ik hier zal toevoegen.
Hoe kan ik nu zien om welke soort het gaat op mijn foto?



En om welk kleed gaat het hier? Is het een zogenaamde "pop"? Jullie begrijpen dat ik aan het begin sta van mijn waarneming.nl carrière. Dus alle info en (opbouwende) kritiek is welkom  :D  

geertje

Het is inderdaad de larve van het veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje.
Hij is nog niet in pop, maar als ik het goed zie (de foto is erg klein) wel in pre-pop stadium.
Dat is de fase waarin ze niet meer eten, en zich gaan verpoppen.

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Silap



Bedankt voor je reactie Geertje.
Ik heb een grotere foto bijgevoegd welke mogelijk  (voor jou  :P ) antwoord geeft op de vraag of de larve zich al in de pre-pop fase bevindt of nog niet.

Is het "poppen" en "ontpoppen" bij lieveheersbeestjes trouwens seizoensgebonden, of mag je dat niet zo stellen?

groetjes,
Silap

geertje

Lijkt er wel op!

Inderdaad is het "poppen" seizoensgebonden.
Het lieveheersbeestje is niet actief in de winter; ze doen dan een soort winterslaap (er is dan ook voor hun nauwelijks voedsel te vinden).
De periode van de cyclus ei-larve-pop en imago is per soort wel verschillend. Het veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje "gaat langer door" dan de inheemse soorten.
Een paar dagen geleden zag ik nog een paar ei-pakketten, waarvan ik bijna 100% zeker weet dat het deze soort betreft.
Op Stippen.nl kan je per soort zien wanneer ze voorkomen en bij een aantal ook in welke periode deze cyclus voorkomt.

Groetjes,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Stippen

CiteerOp waarneming.nl trof ik foto's aan van het oranjerood veelkleurige lieveheersbeestje en het veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje die nogal op elkaar lijken.
Er is nogalwat verwarring over deze soort, zoals ook hier weer uit blijkt.

Er is 1 soort: Harmonia axyridis

die in veel (meer dan 100!) kleurvariaties voorkomt.

Die kleurvariaties worden in groepen samengevoegd en hebben namen gekregen.
Strikt genomen hoort een kleurvariatie niet in een lijst zoals die op waarneming.nl voorkomt, maar ten behoeve van het onderzoek van de verspreiding van deze kever door dr.ir. A. Loomans van Entomologie - Plantenziektenkundige Dienst, Wageningen zijn er toch een paar toegevoegd:

Harmonia axyridis succinea oranje/rood met 0-19 zwarte stippen (Oranjerood Veelkleurig Lieveheersbeestje)
Harmonia axyridis spectabilis zwart met 4 stippen (Tweestippellig Zwart Veelkleurig Lieveheersbeestje)
Harmonia axyridis conspicua zwart met 2 stippen (Vierstippellig Zwart Veelkleurig Lieveheersbeestje)

Verder zijn er nog bijvoorbeeld:
Harmonia axyridis axyridis zwart met 12 stippen (2+1+2+1) (Niet in Nederland maar wrschlk wel in Engeland aangetroffen)
Harmonia axyridis equicolor (voorkant als succinea, achterste helft zwart)





Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

geertje

Citeer
CiteerOp waarneming.nl trof ik foto's aan van het oranjerood veelkleurige lieveheersbeestje en het veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje die nogal op elkaar lijken.
Er is nogalwat verwarring over deze soort, zoals ook hier weer uit blijkt.

Er is 1 soort: Harmonia axyridis

die in veel (meer dan 100!) kleurvariaties voorkomt.

Ik heb daar helemaal overheen gelezen :o
Gelukkig was jij wakker Kees! :D

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Silap

Bedankt Gera en Kees,

Ik heb www.stippen.nl al aan mijn favourieten toegevoegd. Mijn complimenten voor deze overzichtelijke site. Het zal mij goed verder helpen met het determineren van volgende Marienkäfer  :D en als het dan nog niet lukt dan kan ik altijd nog op dit forum terecht.

Groetjes,
Silap