Hoofdmenu

Helophorus

Gestart door nielsyese, mei 08, 2011, 13:23:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Deze Helophorus vond ik in brak water. Hij is 5,7 mm. Is er verder iets over te zeggen?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Ton van Haaren

Op het dekschild is een scutellairstreepje aanwezig aan de basis (zie bewerkte foto). De dekschilden zien er 'normaal' uit, dus gaat het richting Helophorus grandis/aquaticus/aequalis. H. aquaticus is vrijwel beperkt tot zuid-Limburg dus die valt af. Hou je H. grandis of H. aequalis over. Deze zijn eigenlijk alleen te scheiden op basis van het genitaal. Ik zou hem houden op een onzekere H. aequalis, omdat deze, volgens mij meer brak water kan verdragen dan H. grandis
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

nielsyese

Het water is in ieder geval zo brak dat er zulte aan de randen groeit. Maar goed, ik houd het dan voorlopig maar even op Helophorus cf. aequalis. Hoe kan ik zien of dit een mannetje of een vrouwtje is? Dan kan ik evt. het genitaal bekijken.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Ton van Haaren

aan de buitenkant kun je het niet zien, openpeuteren dus.
vrouwtje heeft 2 kleine draadachtige structuren die naar achteren wijzen en het mannetje heeft een duidelijk herkenbare gechitiniseerde penis die aan het uiteinde uit 3 delen bestaat, in het midden de penis en aan de buitenzijde een paar parameren.
Vrouwtjes kun je niet met zekerheid determineren. Maar misschien kun je eerst nog kijken of de achterrand van het laatste sterniet (buikplaatje) aan de achterrand sterk ontwikkelde tanden heeft (grandis) of slecht ontwikkelde, korte tanden (aequalis)
heb je een tabel?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

ajdees

tip: bekijk de achterrand van dit laatste buikplaatje van boven (even peuteren misschien). Vanaf de onderzijde gezien zitten er veel haren die het zicht belemmeren. Daarbij heeft H. grandis een sterker gegranuleerd halsschild.
Overigens lijken me beide kenmerken niet bruikbaar zonder referentie of goede afbeeldingen van beide soorten.

groeten, Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

nielsyese

#5
Ik gebruik Die Kafer Mitteleuropas. Ik zal er vandaag eens naar kijken. Kan ik het abdomen het beste aan de kant van de kop oplichten of aan de achterkant?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Ton van Haaren

#6
Hallo Niels-Jan
Ik weet niet precies wat je bedoeld met je vraag, maar het gaat om het deel gemarkeerd met geel
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

nielsyese

Citaat van: Ton van Haaren op mei 10, 2011, 10:42:43 AM
Hallo Niels-Jan
Ik weet niet precies wat je bedoeld met je vraag, maar het gaat om het deel gemarkeerd met geel
Ton, ik bedoel om de genitaliƫn te bekijken.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Ton van Haaren

helemaal aan de achterkant, meestal is het voldoende om even je pincent van achter in zijn kont te steken en dan kun je alles eruit trekken. Klinkt textueel wreder dan het is >:D
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-