donkere baan waarin vliegtuig vliegt gezien, iemand een idee?

Gestart door Sanne Koolwijk, mei 06, 2011, 19:45:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sanne Koolwijk

Beste mensen,


Ik liep afgelopen zondag een rondje in de natuur, toen mijn aandacht werd getrokken door een soort condensstreep, maar dan geheel donker. Omstandigheden waren onbewolkt en kraakhelder weertype. Wat het nog vreemder maakte was dat er een vliegtuig als het ware in dat betreffende spoor vloog.
Op de bijgaande foto, die ik wat heb bewerkt qua contrast, is de donkere baan zichtbaar vanaf het vliegtuig lopend naar linksonder. In het echt was de donkere baan trouwens heel opvallend, op foto valt het nogal tegen, maar je kunt het wel zien.


Heeft iemand hiervoor een verklaring? Een mogelijke verklaring zou m.i. kunnen zijn dat het de condensrest van een vorig vliegtuig betreft. Mij komen donkere condensstrepen niet bekend voor. Voor deze hypothese zou het vliegtuig dan ook precies in de baan van het vorige toestel moeten vliegen.


Alvast bedankt voor je reactie, en misschien weet je nog een site/forum waar ik deze vraag ook zou kunnen voorleggen. NB de donkere vlek links is een vlek op m'n lens  :(


M vr gr Sanne


Bart van Hoogstraten

Geen flauw idee maar ik tag dit topic even omdat ik erg nieuwsgierig ben naar de verklaring.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: d.lutterop op mei 07, 2011, 15:26:21 PM
Schaduw?

Nee denk ik niet, het vliegtuig met zijn condensstrepen is vanonder belicht (zon), dan zou er een andere grote lichtbron boven het toestel moeten zitten (en de eventuele maan kan echt niet tegen de zon op qua lichtsterkte). Ik dacht zelf eigenlijk een reactie van de digitale camera op het contrast of speling van het licht in de lenzen (lensflare) maar dat verklaart niet waarom Sanne het met het blote oog zag voordat ze de foto maakte.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

ik heb hetzelfde gezien, ik denk op dezelfde dag en heb me hetzelfde afgevraagd

misschien is het wel anti-materie of een voorspellingsstreep, of een hemelse tomtom....
nou ja..ik weet het ook niet

Bart van Hoogstraten

#5
Ik heb het gevonden (Nijmegen ligt toevallig onder een drukke luchtverkeersader) -> het is nu windstil in Nijmegen en bij het verdwijnen van zijn condensstreep werd er plots een roetstreep zichtbaar (bijlage). Puur toeval dus ; er vliegt in dit geval dus 'n toestel door de verse roetstreep van een voorganger... (wat qua kans goed kan als je onder een drukke luchtvaartroute woont).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Date Lutterop


Groet,

Date


Sanne Koolwijk

Dag allen,

Bedankt voor de reacties, het vliegen in andermans roetstreep moet inderdaad wel de meest voor de hand liggende verklaring zijn. zo'n donkere baan had ik echter nog niet eerder gezien en het vliegtuig dat erna komt moet er wel 'precies' invliegen om zo'n merkwaardig beeld te krijgen. Theorieen over antimaterie zijn natuurlijk wel veel spannender.. ::) 
Het was bij de vijfhoek, vlakbij amsterdam, druk luchtverkeer dus. Leuke plek trouwens, de vijfhoek  :duim: 




met vriendelijke groet


Sanne

Bart van Hoogstraten

Sanne, op welk tijdstip van de dag speelt jouw waarneming zich af?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Sanne Koolwijk

het was midden op de dag, 2 of 3 uur. Nu ik de link die is geplaatst heb gelezen lijkt schaduwwerking me inderdaad nog meer voor de hand liggen. de zon stond inderdaad aan 'de rechterkant' van het vliegtuig, zuid/west

Bart van Hoogstraten

Het is de schaduw van het toestel en zijn condensstreep dus (vermoed ik).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

herinneringen zijn vluchtig, maar voor zover ik het me voor de geest kan halen, klopte de 'schaduw' niet met de lichtval
e donkere streep begon voor het vliegtuig, maar was niet oneindig
en dan: precies in andermans spoor vliegen??

ik wil het niet bovenaards maken, maar er klopte iets niet
dan was het misschien toch gezichtsbedrog  B)

michel.wissink

Als het een condensrest van een vorig vliegtuig zou zijn, zou deze m.i. ook moeten oplichten, zij het minder helder.
Zonder te weten aan welke kant de zon op het moment van de foto stond, vermoed ik toch dat de donkere band de schaduw van het condensspoor is, die op heiige lucht daaronder c.q. daarachter valt. De schaduw loopt uiteraard parallel aan het spoor, en in dit geval toevallig ook in het verlengde ervan.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Bart van Hoogstraten

Als ik hem door Photoshop haal is het zo te zien inderdaad de schaduw.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Harm058

Ik had eergisteren ook een soortgelijk fenomeen...heel apart om te zien, je ziet eerst een aparte lange zwarte lijn en even later zie je er een vliegtuig precies overheen vliegen
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


andre.schulten

zou het van alle glas en zonnepanelen hier in Nederland komen? die kaatsen zonlicht terug de komt tegen het vliegtuig en dat werp dan een schaduw.... B) B)