Volucella inflata in Schotland?

Gestart door gardensafari, oktober 04, 2006, 05:43:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Ik kreeg deze vraag van een buitenlandse bezoeker van mijn site. Als ik in mijn boekjes kijk kom ik op Volucella inflata. Maar ik mis de gelige zoom van het borststuk en vraag mij bovendien af of die soort wel in Schotland voorkomt. Verder zijn op één foto de ogen wel erg licht, hoewel dat niet uit de andere foto blijkt. Tenslotte moet ik zeggen dat ik die Volucella inflata zelf niet ken. Zie ik nog een soort over het hoofd?

Hier is de vraag zoals die aan mij werd gesteld:

I took these photo's of a bee in Scotland this summer. I was intrigued by the hairless nature of it. I am not sure what type of bee it is and hoped you could maybe help me put a name to it. I love the fact the markings are on the body and the wing, a really great little beastie.

En hier de matige foto's die erbij zaten






Mede name de Schotse vragensteller: bedankt voor jullie hulp.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

blerf

Ik denk dat het Volucella pellucens (ivoorzweefvlieg) is. Komt ook gewoon in Schotland en Engeland voor.

-blerf-
Groet,
Jeroen

han.endt

#2
Mee eens. Dit is een ivoorzweefvlieg. Zijkanten van het borststuk zijn donker en de ogen staan niet ver genoeg uit elkaar.

gardensafari

Ik dacht al dat er iets mee was. Volgens mij is op de een of andere manier de kleur geel te zwaar aangezet op de foto's en dat bracht mij in verwarring. Maar ik ben blij dat jullie aan mijn twijfels een eind maken. Ook ben ik blij dat ik überhaupt twijfelde. Nu kan ik mijn "klantje" in ieder geval juist inlichten.

De heren worden heel hartelijk bedankt!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.