Hoofdmenu

Raadsel

Gestart door wilde, mei 03, 2011, 21:03:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Herkent iemand de persoon van deze pasfoto?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

MarjoSmeets

Het achterlijf van een emelt? ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

harry60

dat moet je weten marjo, je tuin of je omgeving zaten vol er mee afgelopen weken.

Ik wist het niet

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

wilde

Nou, ik dacht dat duurt wel even, maar de oplossing was er snel. Ik dacht eerder dat het de kop was, maar het dier zit wat ingewikkelder in elkaar.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

MarjoSmeets

als ik niet toevallig zelf net zo'n kontje op de foto had gezet, dan had ik het ook niet geweten hoor! Ik hoop tenminste dat het hem is en dat het niet net een ander beestje is  ;) 
Maar eigenlijk is het antwoord van Maico meer het antwoord op de vraag  ;D  Ik vind het in elk geval wel héél goed gevonden!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

nielsyese

Ik wist het toevallig omdat iemand op diptera.info iets dergelijks als avatar heeft :)
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

MarjoSmeets

Ah, gelukkig, ik zag dat Albert inmiddels geantwoord heeft en dat ik het goed had!  ;D  Zie hier mijn inspiratiebron, de foto die ik zelf 2 weken geleden geplaatst had.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

wilde

Marjo, die van jou lijkt me de andere kant van het beest en je noemt het kontje. Nu breng je me aan het twijfelen. Is mijn portret nu de voor- of achterkant?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

MarjoSmeets

#9
Op de foto van mij is het kontje. En daarom denk ik die van jou ook. En dan ga ik uit van de beweging die het beest maakte. Op de foto hieronder waar hij helemaal opstaat is dat dus de rechterkant. De andere 2 foto's hieronder zijn dus van de kop.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Op deze foto zie je het misschien iets beter. Links de kop, rechts de kont
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

wilde

Marjo, het blijft vreemd dat op jouw foto van het kontje de zwarte stippen, zoals op mijn portretfoto, niet te zien zijn. Die stippen zijn tracheale openingen (adembuizen, stigma's). Ik geef direct toe dat het wat lastige dieren zijn om te fotograferen, want ze zitten weinig stil en stulpen het lijf steeds in en uit, maar iets zou er toch van te zien moeten zijn lijkt me.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

thijsdegraaf

Mijne ziet er weer anders uit. Of is het geen emelt?  :-\

Ton van Haaren

#13
even voor de duidelijkheid
emelten zijn larven van Tipulidae, ofwel langpootmuggen. tegenwoordig worden de Limoniidae ook wel hieronder geschaard, maar mijn onderstaande verhaal gaat alleen over Tipulidae.
Larven van Tipulidae zijn herkenbaar aan de 6 lobben aan het achterlijf die als een soort krans rondom de 2 terminale tracheenopeningen staan gerangschikt. Het formaat, vorm en het kleurpatroon van de afzonderlijke lobben is afhankelijk van de soort. De eerder genoemde Limoniidae hebben minder lobben (5,4,2 of 0). Bij de meer aquatische soorten hebben de lobben nog eens extra (drijf)haren lang de rand van de lobben om aan het wateroppervlak te kunnen hangen en ademhalen (de 2 trachee-openingen zitten immers tussen de lobben). Die terminale lobben zijn beweegbaar en de uiteinden ervan kunnen elkaar raken, waardoor het lijkt alsof er niets te zien is. Maar als je even wacht, zul je al gauw de 6 lobben zien.
Aan de voorzijde zie je eigenlijk altijd wel de sterk gechitiniseerde donkerbruine tot zwart kop in het lijf zitten, die intrekbaar. Bij het voortbewegen en eten van de larven zie je dan ook de kop in en uitgaan. De combinatie van een het volledige intrekbare kopskelet en de 6 terminale lobben zijn uniek voor Tipulidae larven. Aan de zijkant van het lijf zitten geen tracheenopeningen, maar alleen aan het uiteinde. Bij veel andere muggenlarven zijn er wel in meer of mindere mate zijdelingse openingen (goed te zien bij b.v. Bibionidae), maar niet bij Tipulidae (en Limoniidae).
Aan de onderzijde van het laatste achterlijfsegment, net voor de lobben zit de anusopening. Rondom deze anusopening kunnen ook enkele lobben zitten, van 8 uiterst kleine worstjes rondom de anus, tot 2 korte boven de anus, en alles er tussenin. Bij sommige soorten zijn er 6 lange lobben aanwezig, 2 paar boven en 1 paar onder de anus, waardoor het lijkt alsof het achterlijf meerdere lobben hebben. Je moet echter onderscheid maken tussen  de anale lobben en de terminale lobben.
En als je ooit besluit om Tipulidae larven te gaan determineren, dan bestaan er wel een aantal boeken en artikelen over uit de jaren '60 / '70. Tis niet al te moeilijk, want het kleurpatroon en de vorm van de terminale lobben en het aantal anale lobben geven je veel info.

en alle foto's op deze pagina zijn emelten (Tipulidae dus)
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

AndreVrijens

Citaat van: Ton van Haaren op mei 04, 2011, 20:33:00 PM
En als je ooit besluit om Tipulidae larven te gaan determineren, dan bestaan er wel een aantal boeken en artikelen over uit de jaren '60 / '70. Tis niet al te moeilijk, want het kleurpatroon en de vorm van de terminale lobben en het aantal anale lobben geven je veel info.
Ton,

Heb jij iets van deze determinatiewerken?
zo ja, houd ik mij uitermate aanbevolen.
mvg.  André

Ton van Haaren

en nog een toevoeging n.a.v. het vorige verhaal een bewerkte foto van een Tipula larve (foto de Wilde).
Op de foto is aangegeven de 6 terminale lobben (1-6) rondom de 2 trachee-openingen (T). daaronder is de anus te zien met 2 goed ontwikkelde anale lobben (A1-A2), welke net boven de anus zitten. De 2 anale lobben onder de anus zijn veel minder goed ontwikkeld en zie je nauwelijks.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

MarjoSmeets

Ton, bedankt voor de uitgebreide uitleg!  :duim:  Als ik het dus nu goed begrepen heb, dan zou nu mijn emelt, nu ik de foto gedraaid heb, op de zelfde manier liggen als die van Albert. De anus aan de onderkant en de 2 anale lobben (A1 en A2) die raken elkaar. Als je goed kijkt zijn nu ook die zwarte vlekken, de trachee-openingen te zien, al liggen ze nu wat achterdoor.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

thijsdegraaf

Bedankt Ton. Ik weet nu wat meer.

Ton van Haaren

#18
Hallo Marjo
jouw larve ligt nu vrijwel identiek gepositioneerd als die van Albert
De anus ligt onder met tenminste 1 paar anale lobben (ik zie echter alleen de linkerzijde goed) en misschien nog een 2e paar. en daarboven de krans van 6 lobben en daartussen in zie ik (zij het met enige moeite) de donkere stigma (tracheeopening). Misschien heb je wel de onderste 2 terminale lobben verward met de anale lobben.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

MarjoSmeets

Hallo Ton,
ik dacht dat de lobben die jij nu met 5 en 6 aangeduid hebt, dezelfde waren als de A1 en A2 op de foto van Albert, omdat die allebei veel groter overkomen dan de andere lobben. En daarbij dacht ik dus dat die twee op mijn foto bij elkaar getrokken waren, net als 2 "vingertjes" die naar elkaar toebuigen. Maar schijnbaar kunnen dus al die lobben heel flexibel zijn en groter of kleiner worden.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo