Ha John,
Ik had mijn toevoegingen niet netjes samengevat - nogal rommelig idd.
Volgens mij is het domweg géén eicluster van een LHB, maar van een Bladhaan - daar ben ik vrij zeker in.
Elzenhaan ligt dan erg voor de hand, ook al omdat die dikke buik mijns inziens op een wat nauwere relatie met
Gastrophysa zou kunnen duiden en de eipakketjes van deze er vrijwel exact zo uitzien. Maar dat is speculatie - ik ken de eitjes van de Elzenhaan niet (project voor dit jaar

).
De foto van de donkere Elzenhaaneitjes in de link van Harry zetten ons denk ik op het verkeerde been. De
tekst op die pagina maakt de geel/oranje eitjes weer mogelijk. Op de pagina die ik verlinkte staan ook zulke eitjes. Ik dacht even dat het een ander bladhaantje zou kunnen zijn (ze worden nogal eens door elkaar gehaald), maar de (lengte/vorm van) de antennes sluiten dat uit. Het lijkt erop dat daar idd toch een Elzenhaantje getoond wordt en het is aannemelijk dat de eitjes erbij horen.
De eitjes van de door mij genoemde
Linaeidea aenea ken ik ook niet. Ik ken alleen de pop, die weer wat meer op een LHB-popje lijkt en ook aan de bladeren zit ipv in de grond. Er zullen nog meer bladhaantjes aan Els voorkomen en je weet pas zeker wat je hebt als je de eitjes van allemaal kent.
Ik zou het voorlopig op "Bladhaan sp., vermoedelijk Elzenhaan" houden, maar dat is mijn persoonlijke mening voor thuis, niet voor wrn. Ik ben geen keverkenner en moet geen determinaties voor keverdingen afgeven hier, tenzij ik heel zeker ben van m'n zaak en dat ben ik hier niet. Gewoon een beetje gezellig meepuzzelen