veren en de wet

Gestart door tekenaar, oktober 01, 2006, 15:44:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

tekenaar

In verschillende berichten is het al eerder naar voren gebracht. Volgens de Flora en Fauna wet zijn alle van nature in Europa voorkomende vogelsoorten beschermd, met een zeer klein aantal uitzonderingen (enkele bejaagbare soorten - houtduif, wilde eend, fazant en patrijs, en enkele soorte die uit oogpunt van schadebeperking onder bepaalde voorwaarden mogen worden bestreden). Dat betekend dat ze niet mogen worden gevangen of verstoord en ook dat ze niet in gevangenschap mogen worden gehouden (uitzondering: vogels die een aan wettelijk vastgestelde criteria voldoenende ring om hebben waardoor ze als "in gevangenschap gekweekt" worden erkent).

De Flora en Fauna wet gaat nog een stap verder en ook voor het bezit van delen van beschermde vogels en producten die uit beschermde vogels zijn gemaakt (zanglijsterpate) is een ontheffing nodig. Dat betekend dat het bezit van veren van wilde Europese vogels illegaal is.

Persoonlijke noot: ik kan me niet vorstellen dat het bezit van een paar veren zou lijden tot bekeuringen of rechtzaken. Bij grote verzamelingen, zeker wanneer daar veel veren van zeldzame vogels tussen zitten, kan ik me dat weer wel voorstellen. Het is immers lang niet altijd te bewijzen dat de veren op een voor de vogels onschadelijke manier verkregen zijn. Ruipennen verzamelen kan meestal weinig kwaad, maar wat te denken van een fanatieke verzamelaar die vogels vangt vanwege de veren? Toegegeven, mischien wat vergezocht, maar vermoedelijk is dit de reden dat het bezit van veren illegaal is.

Om een lang verhaal kort te maken: doe met deze waarschuwing wat je wilt. Plaatsen van berichten over veren is op eigen risico. Veren te koop aanbieden of veren ruilen staan we niet toe (dergelijke berichten verwijderen we dus) omdat er dan een schijn ontstaat van commerciele activiteiten met illegale goederen (= veren van beschermde diersoorten).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

huysse

Als je nu alleen de veren fotografeert en verder niet verzamelt dan kun je denk ik niet spreken van "het in bezit hebben van".
Dus een fotootje maken en dan weer ergens buiten gooien.
Kun je foto's van veren gaan verzamelen!

Groet,
Marijke

Botervlieg

Misschien een leuke toevoeging aan dit topic.

Ik ontdekte zojuist de website "Vogels en de wet" van de vogelbescherming.

Groetjes, Marleen

Maarte5n

 :huh: sireus of is dit een grap, dan mag ik wel uitkijken met mij veren verzameling heb zo,n 25 soorten veren van wilde vogels

Groet M
Maarten vd Berg

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Maarte5n op april 19, 2012, 19:32:35 PM
:huh: sireus of is dit een grap, dan mag ik wel uitkijken met mij veren verzameling heb zo,n 25 soorten veren van wilde vogels

Groet M
Zo zit de wet in elkaar. Moeilijk zal er niet over gedaan worden waarschijnlijk tenzij je er comericieel iets mee gaat doen, of duidelijk is dat ze op vreemde wijze zijn verzameld. Handig kan zijn om aan te tonen dat ze verzameld zijn is bij elke veer plaats en datum te noteren. Dan kun je direct laten zien dat het om een "onschuldige" verzameling gaat.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maarte5n

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 19, 2012, 21:35:53 PM
Citaat van: Maarte5n op april 19, 2012, 19:32:35 PM
:huh: sireus of is dit een grap, dan mag ik wel uitkijken met mij veren verzameling heb zo,n 25 soorten veren van wilde vogels

Groet M
Zo zit de wet in elkaar. Moeilijk zal er niet over gedaan worden waarschijnlijk tenzij je er comericieel iets mee gaat doen, of duidelijk is dat ze op vreemde wijze zijn verzameld. Handig kan zijn om aan te tonen dat ze verzameld zijn is bij elke veer plaats en datum te noteren. Dan kun je direct laten zien dat het om een "onschuldige" verzameling gaat.


tonen kan ik niet meer waneer en waar maar is idd onschuldig wel jaar of 7 oud al

Groet M
Maarten vd Berg

E VnMrbk

Dank voor de commentaren; ik hou er in elk geval rekening mee!
Groeten,
Erik