Reis door het leven van Lilioceris lilii (Leliehaantje)

Gestart door Jordy van der Beek, april 26, 2011, 20:43:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jordy van der Beek

Beste Forumleden,

Ik ben nog maar een paar dagen lid van het forum hier. Mensen die goed opletten bij de kevers op waarneming.nl hebben wel mijn waarneming van het leliehaantje gezien...

... Ik zat vanochtend te denken er zijn wel sites als http://www.beleefdelente.nl/ en http://www.volgdevos.nl/ maar we hebben niet iets leuks kleins wat ook heel interresant is. Nu deed ik vanavond om 17.30 nog mijn rondje voortuin en jawel hoor het vrouwtje van Lilioceris lilii (Leliehaantje) zat weer op onze Fritillaria meleagris (Kievitsbloem), dat ook een lelie achtige is. Ik voel me vereerd want zij heeft haar eitjes op onze plant gelegd. Ik vind ze echt helemaal te gek, echt heel mooi. Mijn vader werd gelijk boos, maar ik heb ze beschermd door mijn vader te beloven dat als zijn plant kaduuk gaat koop ik een nieuwe.

Ik ga jullie alle gebeurtenissen in deze topic tonen. "alleen jammer dat ik de paring er niet op heb". En we beginnen hier:
26-04-2011       De eitjes zijn gelegd (zie foto's) (totaal zijn het vier hoopjes, vandaag de eerste.)

Gr, Jordy
PS. ik hoop dat jullie het leuk vinden (op de eerste foto nog moeder kever)

Validator steekmuggen

MarjoSmeets

Tuurlijk vinden we het leuk! Is altijd leuk om zo'n ontwikkeling te volgen! Hopelijk lukt het je om het vervolg ook op de foto te krijgen!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo

Mark Lammers

Overigens kunnen de kievitsbloemen de vraat van de larven normaliter prima hebben: Bij mijn ouders worden ze meestal na de bloei compleet kaalgevreten door L. lili, en toch komen ze ieder jaar weer opnieuw allemaal op.

harry60

Ze komen elk jaar weer op, maar als ze vroeg op de planten zitten en met een aantal dan kunnen ze
flinke schade aanrichten aan de groene blaren.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Mark Lammers

Dat zeg ik ook ongeveer, maar desondanks komen de planten ieder jaar weer op.
En tja, waarom moet ieder blaadje perfect groen en intact blijven?

Jordy van der Beek

van mijn vader mogen ze blijven zitten, als ze maar niks met de bollen doen.
Validator steekmuggen

Jordy van der Beek

De nieuwe foto's van vandaag, met mijn bevindingen:

- Foto 1: de moeder van de eitjes, blijft voortdurend op deze plant zitten vlak bij de eitjes, zelfs toen het aan het stortregenen was.
- Foto 2: de grote regendruppels van vanacht hebben sommige eitjes niet goed gedaan. Hierdoor is het aantal terug gelopen van 24 tot 19 (zien wat er op het eind aan  haantjes overblijft)
- Foto 3: De eitjes verkleuren... Kan iemand mij dit uitleggen?

Gr, Jordy
Validator steekmuggen

Mark Lammers

Ik denk dat de eitjes verkleuren omdat de larven er zich in ontwikkelen ;)

Jordy van der Beek

Citaat van: Mark Lammers op april 28, 2011, 18:53:01 PM
Ik denk dat de eitjes verkleuren omdat de larven er zich in ontwikkelen ;)

Das dan een goed teken  ;D ;) :rolleye:
Validator steekmuggen

jack_windig

Ik heb ze al 10 jaar in mijn tuin op de kievitsbloemen, en zowel de kievitsbloemen als de kevertjes zijn er nog steeds. Sommige plantenliefhebbers gruwen van de kevertjes, maar ik vind mijn tuin juist mooier met deze leuke kevertjes er bij. Overigens maken de kevertjes soms een piepend geluid als je ze oppakt.

nielsyese

Citaat van: Mark Lammers op april 28, 2011, 18:53:01 PM
Ik denk dat de eitjes verkleuren omdat de larven er zich in ontwikkelen ;)
Als eitjes van witte vliegen (Aleyrodidae) donker worden, ze zijn normaal heel lichtgroen tot bijna wit, dan zijn ze geparasiteerd ;D Maar dit ziet er gewoon normaal uit hoor..
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Mark Lammers

Citaat van: nielsyese op april 29, 2011, 10:05:23 AM
Citaat van: Mark Lammers op april 28, 2011, 18:53:01 PM
Ik denk dat de eitjes verkleuren omdat de larven er zich in ontwikkelen ;)
Als eitjes van witte vliegen (Aleyrodidae) donker worden, ze zijn normaal heel lichtgroen tot bijna wit, dan zijn ze geparasiteerd ;D Maar dit ziet er gewoon normaal uit hoor..
Dat zeg ik toch ook? ;)

John Bouwmans

#12
Jordy, ik kwam vanmorgen ook weer leliehaantjes tegen op de kievietsbloemen bij mijn vijver, zoals ieder jaar. Daardoor dacht ik er weer aan dat ik hierover ook weleens iets op het forum had gezet. Omdat de foto's bij dat topic wel passen in het onderwerp van dit topic wil ik het hier nog even aanhalen. (wist bij de start van mijn topic toen nog niet dat het om leliehaantjes ging overigens, dus dekte de titel de lading niet)
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=111178.msg748061.html#msg748061

Groeten,
John
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

thijsdegraaf

CiteerIk heb ze al 10 jaar in mijn tuin op de kievitsbloemen, en zowel de kievitsbloemen als de kevertjes zijn er nog steeds.

Mijn kievitsbloemen hebben ook meer last van de droogte dan van de leliehaantjes.
Met de lelies is het een ander verhaal. Zo nu en dan plant ik er weer eens een paar en geniet dan ook van de leliehaantjes. Maar ze worden volledig opgevreten en het volgend jaar zijn ze verdwenen.
Fotootje: http://www.tuin-thijs.com/images/kevers/larve-leliehaantje-2-13-6-0.jpg Ik heb ze al 10 jaar in mijn tuin op de kievitsbloemen, en zowel de kievitsbloemen als de kevertjes zijn er nog steeds.

Nu is dat voor mij miet erg. Maar als je lelies kweekt.... :-\