Hoofdmenu

veldsla revisited

Gestart door wouterbosgra, april 24, 2011, 20:37:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Vorige week hebben jullie een plant voor mij op naam gebracht als veldsla. Het gekke is dat ik dat dingetje nog nooit gezien had, en nu ik em ken zie ik em opeens overal  ;D

Anyway, ik stort me dus op de vruchtbeginsels, en heb in ieder geval al een paar typische 'gewone' veldsla vruchtjes gevonden. Maar bij een exemplaar uit zuid-limburg neig ik naar gegroefde veldsla. Onderstaande foto's zijn door een 20x loepje genomen, met het blote oog zie je nog iets duidelijker twee lengteribbels (ik neem aan dat de ruimte ertussen de 'groef' is). Maar hij is niet zo duidelijk als de schitterende foto's van Margriet (waarvoor veel dank).

De vruchtbeginsels zijn wel duidelijk minder 'plat rond' dan die van veldsla, meer hoekig en langwerpig. In de Eggelte staat nog als kenmerk bij gegroefde: L/B = 2, en daar komt dit ook wel in de buurt. Ik neig dus naar gegroefde. Graag jullie mening!

Datura

Hoi Wouter,

Top dat je goed naar Veldslavrucht(jes)(beginsels) kijkt! :duim: . In de foto zie ik helaas niet meteen de 'rijstkorrel' van Gegroefde veldsla. Als je de vrucht nog hebt zou ik graag meer foto's zien!

ps. Naast deze 2 zijn er ook nog andere nog zeldzamere soorten (V. dentata en V. rimosa) waarvan de eerste nog wel in Zuid Limburg voorkomt en de tweede bijvoorbeeld massaal in Cortenoever.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

wouterbosgra

het probleem is dat ik geen binoc heb. om het vruchtje belicht te krijgen moet ik schuin van voren fotograferen (lichtbron is dan schuin van achter). Bovendien is het niet makkelijk om scherpe foto's te maken door mijn inklaploepje :) ga zo nog wel een poging wagen. alvast bedankt voor je feedback

dmsoes

#3
Even onbleeft gebruik maken van andermans topic, maar ik ben wat benieuwd. De vruchtjes op de foto heb ik in Wageningen verzameld. Ik determineer dit als gegroefd, maar ze zijn niet rijp. Is dit kenmerk dan dan toch betrouwbaar?

Dank,

Menno

wouterbosgra

Geen probleem - scheelt mij de moeite van het maken van nieuwe foto's. Zo zien mijn vruchtjes er nl ook precies uit! :)

Datura

Lijken mij prima gegroefde!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Nietspitten

Citaat van: Datura op april 25, 2011, 11:05:15 AM
Lijken mij prima gegroefde!

Welke bedoel je Kim ? Van Wouter of Menno.

Die van Wouter liggen volgens mij op de buik en zie je de (diepe) groef niet. De verdikking rechts op de foto van Wouter kan de kurkachtige verdikking zijn van Gewone veldsla''

De vrucht rechts van Menno vertonen wel een diepe groef , deze ligt dan ook (zonder verdikking aan de achterkant) op de rug.

Zo zie ik dit lastige probleem van foto.
groeten, Gerrit

Datura

Hoi Gerrit!

Je hebt gelijk. Die van Menno zijn prima gegroefde. Die van Wouter kan ik vanaf de foto niet beoordelen, maar als ze er precies zo uitzien als die van Menno (zoals Wouter zegt, en wie ben ik om dat te betwijfelen) dan is dat ook gegroefde. Maar voor de duidelijkheid nogmaals, dat is vanaf de hier geplaatste foto niet te bepalen (door mij althans).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

wouterbosgra

Belangrijk bericht aan allen: Twijfel altijd aan mij. Ben nog maar beginner he  ;)
@Gerrit: Ik dacht dat V. dentatata degene was met lijsten ('ribben')? Heb ze iig bij mijn andere V. locusta's niet gezien, maargoed ik heb er ook pas 3 gecheckt...

dmsoes

Kim, hartelijk dank en Wouter, succes met de foto die blijkbaar toch moet komen!

Groeten,

Menno