Het Korhoen is op sterven na dood

Gestart door Marije, april 23, 2011, 21:09:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Citaat van: Vincent Hart op maart 21, 2016, 11:31:21 AM
Citaat van: Oenanthe op maart 21, 2016, 10:49:33 AMKleinschalige landbouw is evenzeer uit de tijd als blauwgrasland, heggen, houtwallen en knotwilgen. Een verrukkelijk biotoop voor veel vogels maar de hedendaagse boer kan er stomweg niet van leven.
En in dat opzicht dus niet verschillend van de intensieve landbouw: daar moet veel (Brussels) geld bij om het enigszins rendabel te maken (waarbij de overproductie ook nog eens voor voor lokale producenten niet te beconcurreren prijzen op lokale markten in niet-EU landen gedumpt wordt).


Zoals Jeroen al aangeeft: Er zit een hoop tussen de huidige Nederlandse keuzes als onontkoombaar zien en een wereldvreemd terugverlangen naar een pre-industrieel kleinschalig landschap...
Maar goed, blijkbaar is in de ogen van een aantal mensen hier wat Nederland doet 'nu eenmaal zo en toch niet te veranderen' maar moet het in het buitenland allemaal anders. Een soort mentaal kolonialisme dat helaas maar niet zeldzamer wordt. Ik zal er over ophouden, Nederland verdient misschien gewoon wat het wordt.
Gaat het in de landen om ons heen echt zo anders in de landbouw als bij ons Vincent? Als dat zo is zijn we inderdaad zelf schuldig aan de aftakeling van het platteland.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Vincent Hart op maart 21, 2016, 11:31:21 AM
...
Zoals Jeroen al aangeeft: Er zit een hoop tussen de huidige Nederlandse keuzes als onontkoombaar zien en een wereldvreemd terugverlangen naar een pre-industrieel kleinschalig landschap...
Maar goed, blijkbaar is in de ogen van een aantal mensen hier wat Nederland doet 'nu eenmaal zo en toch niet te veranderen' maar moet het in het buitenland allemaal anders. Een soort mentaal kolonialisme dat helaas maar niet zeldzamer wordt. Ik zal er over ophouden, Nederland verdient misschien gewoon wat het wordt.

Dat slaat natuurlijk nergens op. Er wordt hier (en elders) geen kritiek geuit op de demografische en economische ontwikkelingen in bijvoorbeeld Malta, maar op het jachtbeleid daar.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Maar is het effect van de jacht op Malta niet veel kleiner dan het op grote schaal vernietigen van geschikte broedlocaties zoals in Nederland (en andere West-Europese landen) nog steeds plaats vind?

De Grutto wordt nu bijvoorbeeld wel geholpen door stukken tijdelijke plasdras te creëren, maar is dat niet "to little to late"?
Bovendien heeft het jachtbeleid om Malta verdomd weinig met het uitsterven van Het Korhoen te maken.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 21, 2016, 12:55:34 PM
Maar is het effect van de jacht op Malta niet veel kleiner dan het op grote schaal vernietigen van geschikte broedlocaties zoals in Nederland (en andere West-Europese landen) nog steeds plaats vind?
Het gaat om de optelsom van factoren natuurlijk. Jacht (hoe achterlijk ook) zal niet snel de enige oorzaak zijn voor het uitsterven - en bij de meeste soorten zelfs niet van serieuze achteruitgang - van een soort. Scenario's als de Passenger Pigeon zijn gelukkig zeldzaam. Omgekeerd kun je je afvragen of soorten die toch al sterk achteruitgaan gered zullen worden door het uitbannen van de jacht. Dus steun vooral acties tegen die jacht, kun je rustig slapen in de wetenschap dat je er echt alles aan gedaan hebt, onze Nederlandse ecologische woestijnen zijn nu eenmaal collateral damage van de vooruitgang waar je verder helemaal niets aan kunt doen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 21, 2016, 12:55:34 PM
...
Bovendien heeft het jachtbeleid om Malta verdomd weinig met het uitsterven van Het Korhoen te maken.....

Dat zit ik nou toch juiste iedere keer te vertellen nadat Vincent vanuit het niets begon te ageren tegen kritiek op jacht in het buitenland?
Herman van der Meer


pdeknijff

De Korhoen wordt hiermee een exoot in Nederland.
De Zweedse vogels zijn (evenals de Veluwe kippen overigens), genetisch zeer verschillend van de nu uitgestorven Nederlandse vogels.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

jeroenroelofsen

Laten ze nu eerst eens zorgen dat de habitat verbeterd......
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

GijsB

Verbeteren van het hebitat kunnen we wel vergeten. http://www.rtvoost.mobi/nieuws/nieuwsItem.aspx?nid=241516&cat=1

Volgens dit artikel mogen boeren in de omgeving meer stikstof uitstoten wat ruimte geeft tot uitbreiding. Ben benieuwd wat hier achter zit.

Gijs

grunsven

Dat is denk ik de redenering van de PAS is (Programma Aanpak Stikstof http://pas.natura2000.nl/pages/de-pas-in-het-kort.aspx).
Stikstofdepositie is veel te hoog maar is in het verleden door maatregelen even gedaald. Die daling is er al lang niet meer maar de redenering is dat die daling zich vanzelf voor zal zetten en dat dus alles vanzelf goed komt (http://pas.natura2000.nl/pages/blijvende-daling-van-stikstofdepositie.aspx). Die daling (die er helemaal niet echt is) van stikstofdepositie in het algemeen geeft dan dus ruimte om meer stikstof uit te stoten in individuele gevallen zonder dat de totale uitstoot toeneemt (als je even vergeet dat die daling er niet was).
Met andere woorden het ging even een jaartje de goede kant op (dat wil zeggen we zaten tot onze lippen in de stront en niet tot onze neus) en dat wordt nu als argument gebruikt dat er eigenlijk niet echt een probleem is.
Met regeringen zoals het huidige kunnen we enige serieuze aanpak van het stikstofprobleem vergeten.


Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Geum rivale

Citaat van: Vincent Hart op juni 22, 2015, 23:45:24 PM
Lees overigens voor de huidige stand van zaken op de Sallandse Heuvelrug eens het onderschrift van de foto hier: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=12676&page=zoek
Is de foto weggehaald? De snelkoppeling werkt niet meer en ik kan geen Korhoen vinden.
Kees van Reenen

jeroenroelofsen

Omdat de site recent helemaal vernieuwd is kloppen de links uit het verleden niet meer.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Geum rivale

Hoe is hij dan terug te vinden? Ik zie nl. nergens een zoekfunctie.
Kees van Reenen

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Geum rivale

En, vraag ik me af: zou ons laatste Nederlandse Korhoen nog in leven zijn?
Kees van Reenen

Maarte5n

#435
Citaat van: Geum rivale op april 08, 2016, 21:13:19 PM
En, vraag ik me af: zou ons laatste Nederlandse Korhoen nog in leven zijn?

http://waarneming.nl/waarneming/view/116218291 blijkbaar wel..

wat me opvalt is dat we het alleen maar over de Sallandse heuvelrug hebben als plek voor Korhoenders, waarom is de veluwe niet geschikt om uit te zetten. en er zijn enkele meldingen van korhoenders geweest daar?
Maarten vd Berg

HPM

Citaat van: Maarte5n op april 09, 2016, 08:53:33 AM
...
wat me opvalt is dat we het alleen maar over de Sallandse heuvelrug hebben als plek voor Korhoenders, waarom is de veluwe niet geschikt om uit te zetten. en er zijn enkele meldingen van korhoenders geweest daar?

Uitzettingen op de Veluwe n in Brabant zijn jaren geleden al grondig mislukt.
Herman van der Meer

grunsven

Hoe weet je dat dat geen uitgezette Zweed is?


Het zeer overtuigend aangetoond dat de Veluwe niet geschikt is.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

pdeknijff

Het recent waargenomen mannetje heeft toch kleurringen om?
Dus uitgezet, dus Zweed, dus een exoot.
Alle Korhoendersin Nedeland hebben dus dezelfde status als Nijlgans en Halsbandparkiet.
Niet op eigen kracht gekomen, bewust uitgezet, dus etc etc.
Ook de Veluwe vogels en de Brabantse hebben die status.

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Geum rivale

#439
 Dus de laatste Nederlandse hen, die van de foto van Edwin Winkel van 20 april 2015, is ook dood?
(Moet 'ze' in dat geval postuum een naam krijgen (bv. Cora)? Of is dat te dierentuinachtig (vgl. de discussie rond Artis)?)

Hoe dan ook, tijd voor een "in memoriam".
Kees van Reenen

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Herman van der Meer

pdeknijff

Meegebracht door de Zweedse Korhoenders of al eerder aanwezig? En waar nog meer in Nederland?
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

pdeknijff

Navraag gedaan en net antwoord: alleen op Salland (nog), toeval?
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

lucasn

Of met een hert (of vogel) uit Duitsland meegekomen misschien
Groet,
Lucas Nieuweboer

HPM

Citaat van: lucasn op juli 02, 2016, 16:23:03 PM

Of met een hert (of vogel) uit Duitsland meegekomen misschien

Of met een vogelaar.
Herman van der Meer

Cygnus

In Zweden komt TBE (of FSME) hoofdzakelijk aan de kust voor, zie: http://www.tickalert.org/sites/default/files/map_1.png. Het is maar de vraag of de Korhoenders uit die gebieden komen.

In Duitsland breidt TBE zich al jaren langzaam uit richting Nederland (zie ook discussie in een ander topic hierover op dit forum). Op de meest recente verspreidingskaart die ik kan vinden staat ook een gebied aangegeven direct aan de Nederlandse grens oostelijk van Gronau, zie: http://www.svlfg.de/20-aktuell/akt02_news/akt02_2015/akt02_2015_059/akt02_2015_059_img01.JPG . Dat er dan in Salland FSME is gevonden past wel in het plaatje van de geleidelijke uitbreiding.

In tegenstelling tot Lyme is tegen TBE preventieve bescherming mogelijk middels een serie inentingen (o.a. mogelijk bij de GGD). Hier in Estland zijn veel teken besmet met TBE, veel mensen laten zich dan ook inenten. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

laatvlieger

Volgens mij zijn een hoop antwoorden hier te vinden:
http://www.jagersvereniging.nl/content/uploads/2016/02/2014-Alterra-Doorstart-korhoender-in-NL.pdf

Tussen de regels door lees ik dat in de Duitse populatie uit de Rhön ook Zweedse korhoenders zijn uitgezet, die kwamen uit de omgeving van Ljusdal. (Bij de  Lünebergerheide zijn in het verleden overigens ook vogels bijgezet, herkomst wordt in het artikel niet vermeld).

In het dankwoord wordt verwezen naar Ängra in Zweden. Dat ligt niet zo ver van Ljusdal. Goede kans dat "onze" Zweedse korhoenders dus ook uit die regio komen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: laatvlieger op juli 03, 2016, 08:40:07 AM
Volgens mij zijn een hoop antwoorden hier te vinden:
http://www.jagersvereniging.nl/content/uploads/2016/02/2014-Alterra-Doorstart-korhoender-in-NL.pdf

Tussen de regels door lees ik dat in de Duitse populatie uit de Rhön ook Zweedse korhoenders zijn uitgezet, die kwamen uit de omgeving van Ljusdal. (Bij de  Lünebergerheide zijn in het verleden overigens ook vogels bijgezet, herkomst wordt in het artikel niet vermeld).

In het dankwoord wordt verwezen naar Ängra in Zweden. Dat ligt niet zo ver van Ljusdal. Goede kans dat "onze" Zweedse korhoenders dus ook uit die regio komen.
Stel dat deze aanname klopt en ik vergelijk dat met het kaartje van Trinus, dan liggen bekende risico gebieden op ca 100 - 150 km van deze plek. Ljusdal ligt wel redelijk dicht bij de kust en zoals in bovenstaand artikel te lezen is, dragen korhoenders (iig in Nederland) veel teken bij zich. Dus geheel uit te sluiten is de theorie dat de korhoenders deze besmette teken bij zich droegen misschien niet.

Tegelijkertijd kun je je ook afvragen waarom het niet met andere vogels al eerder naar Nederland is overgebracht. Zangvogels dragen ook zeer vaak allerlei teken bij zich. Een soort met een oostelijke trekroute zoals Braamsluiper of Grauwe Klauwier is dan mogelijk net zo goed een potentiële vector.


Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Cygnus

Citaat van: laatvlieger op juli 03, 2016, 09:01:10 AM
Stel dat deze aanname klopt en ik vergelijk dat met het kaartje van Trinus, dan liggen bekende risico gebieden op ca 100 - 150 km van deze plek. Ljusdal ligt wel redelijk dicht bij de kust en zoals in bovenstaand artikel te lezen is, dragen korhoenders (iig in Nederland) veel teken bij zich. Dus geheel uit te sluiten is de theorie dat de korhoenders deze besmette teken bij zich droegen misschien niet.
Het kaartje met de TBE risicogebieden in Europa wat ik eerder aangehaald heb geeft de gebieden weer waar relatief veel besmettingegevallen bij mensen voorkomen. Het betekent niet dat buiten die gebieden helemaal geen teken met TBE voorkomen. Zo heb ik van Zweden ook nog een ander kaartje gevonden waar het aantal besmettingsgevallen per provincie per jaar per 100.000 inwoners is aangegeven (1086 gevallen over de jaren 2005-2010, of circa 180 gevallen per jaar). Link: http://ecdc.europa.eu/en/healthtopics/emerging_and_vector-borne_diseases/tick_borne_diseases/tick_borne_encephalitis/country-profiles/PublishingImages/Sweden-TBE-incidence-high-res.jpg Daaruit is af te leiden dat teken met TBE overal in Zweden kunnen voorkomen, met de meeste gevallen in de gebieden rond Stockholm. Hieronder heb ik op het Zweedse kaartje ook nog even de vangplek van de Korhoenders bij Kårböle aangegeven. De vangplek ligt in ieder geval in een zone met de laagste dichtheid aan TBE besmettingen.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema