Het Korhoen is op sterven na dood

Gestart door Marije, april 23, 2011, 21:09:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Citaat van: OlivierO op mei 21, 2015, 16:12:46 PM
Ik zou toch even graag willen weten wie het heeft verzonnen om geïntroduceerde soorten als escape aan te duiden. Het gaat hier om bijvoegen, niet om opnieuw introduceren. De soort is er nog in zijn natuurlijke vorm (als ze in het verleden al niet is ingevoerd). Hoogsten is het een aanvulling van het DNA. Oké, het kan ook vervanging van de soort zijn, dat zullen we nooit weten schat ik, maar ik vind het behoorlijk onzinnig om een discussie te voeren over het wel niet telbaar zijn van een soort omdat ze is aangevuld. Het zijn wilde vogels die wild zijn ingevoerd (tenminste, dat hebben ze mij gezegd).

Dat de Schotse Hooglanders in natuurgebieden niet meetellen snap ik, maar dit is toch heel iets anders??

En wat het CDNA dan gaat doen om in te schatten of het dan wel Nederlandse of dan wel Finse vogels zijn, ik weet het niet, maar alvast succes.
Allemaal terug te vinden in de discussie hierboven, wellicht je eerst even verdiepen voor je begint te roepen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Schuller

#391
Citaat van: hiskodevries op mei 21, 2015, 16:49:12 PM
als je van 1 populatie zeker weet dat het om uitgezette exemplaren gaat mag je best aandringen op escape=Ja
bij de andere populatie weet je het niet tenzij een ring is af te lezen die duidt op een zweedse vogel. ik kan mij goed voorstellen dat de admins wel wat anders hebben te doen.
of de cdna hier wat over wil roepen ? geen idee ik denk dat we dit onderling prima kunnen bepalen.

Want afkeuren kost meer tijd dan goedkeuren? Die ringen zijn niet te missen...

voor de duidelijkheid; Ik zeg niet dat ze allemaal op ESC moeten. Maar wees dan wel consequent; een Zweedse vogel zou dezelfde status moeten hebben als een veluwse vogel.

En volgens mij gaat het cdna hier pas iets over roepen als de laatste weg lijkt  (a la kuifleeuwerik).
Edwin Schuller

OlivierO

Citaat van: Vincent Hart op mei 21, 2015, 16:49:35 PM
Allemaal terug te vinden in de discussie hierboven, wellicht je eerst even verdiepen voor je begint te roepen?

Ik roep toch niet? Of is je mening geven of een vraag stellen verboden als je niet "in het wereldje" zit? Want daar lijkt het wel sterk op ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: OlivierO op mei 21, 2015, 21:12:05 PM
Citaat van: Vincent Hart op mei 21, 2015, 16:49:35 PM
Allemaal terug te vinden in de discussie hierboven, wellicht je eerst even verdiepen voor je begint te roepen?

Ik roep toch niet? Of is je mening geven of een vraag stellen verboden als je niet "in het wereldje" zit? Want daar lijkt het wel sterk op ...

In "dat wereldje' is iedereen welkom die zich op de hoogte stelt van een discussie voordat ze zich er in mengen.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op mei 21, 2015, 21:40:54 PM
Citaat van: OlivierO op mei 21, 2015, 21:12:05 PM
Citaat van: Vincent Hart op mei 21, 2015, 16:49:35 PM
Allemaal terug te vinden in de discussie hierboven, wellicht je eerst even verdiepen voor je begint te roepen?

Ik roep toch niet? Of is je mening geven of een vraag stellen verboden als je niet "in het wereldje" zit? Want daar lijkt het wel sterk op ...

In "dat wereldje' is iedereen welkom die zich op de hoogte stelt van een discussie voordat ze zich er in mengen.

Ja, ik zal even een topic dat in 2011 start helemaal lezen, terwijl ik gewoon een vraag stel. Te moeilijk om even te antwoorden? Niet vriendelijk genoeg? Kritiek mag niet?

Maar het antwoord gaat er niet komen dus. Toch bedankt.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

jeroenroelofsen

Citaat van: hiskodevries op mei 21, 2015, 16:49:12 PM
als je van 1 populatie zeker weet dat het om uitgezette exemplaren gaat mag je best aandringen op escape=Ja
bij de andere populatie weet je het niet tenzij een ring is af te lezen die duidt op een zweedse vogel. ik kan mij goed voorstellen dat de admins wel wat anders hebben te doen.
of de cdna hier wat over wil roepen ? geen idee ik denk dat we dit onderling prima kunnen bepalen.
Maar Hisko, als je dit breder trekt, dan zijn toch nagenoeg alle bevers en otters toch ook escape=Ja?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

"Schrijdt rustig voort op den weg, dien gij tot dusver bewandeld hebt, door te streven met ijver, beleid en moed naar al wat goed is. Stilstand zou achteruitgang zijn.
Dat was ook de leus onzer vaderen, aan wier rusteloos streven naar verbetering wij den tegenwoordigen gelukkigen toestand te danken hebben. Nog in 1601 toch namen de Staten een besluit om een tromp te leenen aan die van Slochteren voor de wolvenjagt. Nu wijkt reeds de korhoen voor het lied van den korenmaaijer. In minder dan zeventig jaren is de bevolking dezer provincie van 75,000 tot meer dan 200,000 gestegen.
In de vermelding van deze twee feiten ligt de schoonste lofspraak op onze voorvaderen
."

Uit een verslag van een zitting de Provinciale Staten van Groningen.
Provinciale Drentsche en Asser courant, 17-12-1856
Herman van der Meer

Vincent Hart

Lees overigens voor de huidige stand van zaken op de Sallandse Heuvelrug eens het onderschrift van de foto hier: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=12676&page=zoek

De enige overgebleven oorspronkelijke vogel heeft dus een blauwe ring, ongeringd is dus juist een (hier geboren nakomeling van een) Zweedse vogel.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 22, 2015, 23:45:24 PM
Lees overigens voor de huidige stand van zaken op de Sallandse Heuvelrug eens het onderschrift van de foto hier: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=12676&page=zoek

De enige overgebleven oorspronkelijke vogel heeft dus een blauwe ring, ongeringd is dus juist een (hier geboren nakomeling van een) Zweedse vogel.

Dat lijkt me niet. Er staat alleen dat ze een blauwe ring draagt. Kort geleden was er nog een foto te zien van een haan met zowel een oranje als een metalen ring.
Herman van der Meer

Vincent Hart

#399
Wat ik bedoelde was dat we er hier tot nu toe vanuit gingen dat ongeringde vogels oorspronkelijke vogels betroffen, en geringde vogels allemaal Zweden. Beide aannames blijken onjuist:
reactieDoor: edwin winkel, donderdag 18 juni 2015 11:37
Die zijn er zeker, Max! Er is in 2013 een nest groot geworden van ongeveer 6 vogels en daarvan zijn nu nog twee (ongeringde) hennen in leven. Dat zijn de ongeringde vogels die dit voorjaar op Waarneming gemeld werden. En abusievelijk ook werden aangemerkt als Nederlandse vogels!

En inderdaad zijn ook de uitgezette vogels geringd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Schuller

Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar waren er in 2013 met zekerheid geen hanen meer in leven dan? In 2012 liepen ze er in ieder geval nog rond. Dan zouden de ongeringde vogels dus nog 100% Nederlands kunnen zijn.
Edwin Schuller

erikwouda

Al 2 weken geen waarneming meer...  :(
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

escher

Die staan vast onder embargo, als ze er nog zijn.
Groeten Carl
Groeten Carl Zuhorn

Vincent Hart

Misschien moeten we ons eens wat meer druk maken over de tweede Nederlandse standvogel in enkele jaren die uitsterft, en wat minder selectief verontwaardigd doen over jacht in het buitenland en exoten.....
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jeroenroelofsen

#404
Citaat van: Vincent Hart op maart 19, 2016, 23:02:18 PM
Misschien moeten we ons eens wat meer druk maken over de tweede Nederlandse standvogel in enkele jaren die uitsterft, en wat minder selectief verontwaardigd doen over jacht in het buitenland en exoten.....
Helemaal mee eens :duim:

Gelukkig wordt men zich er wel (te) langzaam van bewust dat het anders moet en zijn er ook wat voorzichtige successen (bijv broedgevallen van Zeearenden, Kraanvogels en laatste jaren meer Steltkluten). Al komt dat voor de korhoenders te laat  :'(
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Ben Wielstra

CiteerMisschien moeten we ons eens wat meer druk maken over de tweede Nederlandse standvogel in enkele jaren die uitsterft, en wat minder selectief verontwaardigd doen over jacht in het buitenland en exoten.....


Ja laten we ons vooral druk maken aan iets wat toch al over en uit is en huidige problemen negeren.

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 20, 2016, 01:00:14 AM

Citaat van: Vincent Hart op maart 19, 2016, 23:02:18 PM
Misschien moeten we ons eens wat meer druk maken over de tweede Nederlandse standvogel in enkele jaren die uitsterft, en wat minder selectief verontwaardigd doen over jacht in het buitenland en exoten.....
Helemaal mee eens :duim:

...

Dat is natuurlijk onzin. Het gaat om totaal verschillende dingen. Soorten worden niet actief uit Nederland verdreven en er is ook moeilijk actief iets tegen te doen. In het buitenland is dat wel anders. Op Malta mogen dit jaar bijvoorbeeld officieel weer 12000 Tortels worden geschoten. Dat gaat dus alleen om Tortels en alleen in Malta.
http://www.theguardian.com/environment/2016/mar/16/malta-gives-go-ahead-to-shooting-of-5000-endangered-turtle-doves

En op Malta zeggen ze dan: "When one considered that between two million and three million turtle dove were caught every year in Europe, one could only wonder about the fuss being made about the 4,000 which could be caught in Malta."
http://www.timesofmalta.com/articles/view/20160315/local/turtle-dove-spring-hunting-quota-reduced-to-5000-birds.605768

Next stop?:
https://www.sovon.nl/nl/soort/6870#aantal
http://www.vogelatlas.nl/atlas/soorten/soort/6870/B
Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: escher op maart 19, 2016, 17:42:58 PM
Die staan vast onder embargo, als ze er nog zijn.
Groeten Carl
nee op waarneming.nl staan geen recente korhoen waarnemingen op embargo. De laatste met documentatie is van oktober 2015.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Precies die blinde vlek dus. We bouwen alles vol om zo snel mogelijk 3 landschapstypen over te houden: bebouwing, wegen en intensieve landbouw. We ruimen elk randje op en alles moet dood en zelfs de minst eisende, retealgemene soorten (huismus, spreeuw) kunnen met onze wens Nederland zo snel mogelijk klinisch dood te krijgen niet meer omgaan. Uitzondering (oorzaak en gevolg, blijft lastig...): bepaalde exoten. Bedenk ook wat twee graden temperatuursverhoging met de natuur (ook) hier doet. Moeten we dus geen enkele aandacht besteden aan de jacht in het buitenland, of aan een paar exoten die een niche innemen die de meeste inheemse soorten toch al niet meer trokken? Neen. Maar laten we niet doen alsof Nederland een walhalla is van hoogwaardige natuur waar soorten slechts achteruit gaan omdat minder verlichte volken rond de Middellandse Zee niet van hun geweren en lijmstokken kunnen afblijven. Wees eens wat minder selectief en bekijk de zaken in samenhang. Natuurlijk hebben we Korhoen al veel langer geleden verloren, maar als we onze eigen verantwoordelijkheid blijven negeren, gaan er nog veel meer volgen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Vincent, zelfs als we de 'vooruitgang' in Nederland zouden kunnen stoppen of terugdraaien, dan zou dat niet helpen als om ons heen alles uit de lucht wordt geschoten. Wat vogelwetgeving betreft, of de uitvoering daarvan, loopt het Europese Malta meer dan een eeuw achter op Nederland.
Afgezien daarvan zal Nederland nooit meer (kunnen) worden zoals het ooit geweest is. In de afgelopen 100 jaar is de Nederlandse bevolking toegenomen van 5 naar 18 miljoen. Die Korhoenders kan je wel op je buik schrijven. De Tortels zijn misschien nog te redden.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Is dat niet een heel klein beetje 'wij kunnen niet veranderen maar zij moeten veranderen'? Het lijkt me goed als een ieder wat meer beseft dat Nederland er actief voor kiest systematisch haar natuur te vernietigen, blijkbaar is een door politiek, bedrijfsleven en landbouwlobbyisten gedreven natuurvernietigingscampagne sympathieker dan een niet ingrijpende overheid bij pang-pang... En laten we het alsjeblieft niet hebben over de uitvoering van Europese natuurwetgeving in Nederland.

Denk er eens over na. Een gezonde landbouwsector die niet en passant ontwikkelingslanden arm houdt, kan ook een keuze zijn. Veel meer investeren in alternatieve energiebronnen idem dito. We hoeven geen slaaf te zijn van het nietsontziende geld-boven-alles, maar als we dat doen, siert het ons als we beseffen dat ook dat een keuze is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Wielstra

Dat hoeft het aanpakken van problemen buiten onze landsgrenzen toch niet uit te sluiten?

Vincent Hart

Kennelijk sluit het selectief (hoe terecht ook) boos zijn over problemen buiten onze landgrenzen een objectieve kijk op onze eigen problemen (en de rol daarvan in de achteruitgang van heel veel soorten) uit. Dat omdraaien is grappig, maar niet meer dan dat.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jeroenroelofsen

Uiteraard is het goed om ook die problemen in het buitenland aan te pakken. Maar we moeten ook absoluut hand in eigen boezem steken (zoals Vincent ook al aangeeft). Vooral de vogels die behoefte hebben aan kleinschalige landbouw gaat het gewoon ronduit slecht mee, daar mogen we onze ogen toch niet voor sluiten?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 21, 2016, 08:11:30 AM

Uiteraard is het goed om ook die problemen in het buitenland aan te pakken. Maar we moeten ook absoluut hand in eigen boezem steken (zoals Vincent ook al aangeeft). Vooral de vogels die behoefte hebben aan kleinschalige landbouw gaat het gewoon ronduit slecht mee, daar mogen we onze ogen toch niet voor sluiten?

Maar wat wou je daar dan aan doen? Moeten de boeren dan maar weer tevreden zijn met een koe, een varken en een veldje rogge?
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Citaat van: HPM op maart 21, 2016, 08:44:23 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op maart 21, 2016, 08:11:30 AM

Uiteraard is het goed om ook die problemen in het buitenland aan te pakken. Maar we moeten ook absoluut hand in eigen boezem steken (zoals Vincent ook al aangeeft). Vooral de vogels die behoefte hebben aan kleinschalige landbouw gaat het gewoon ronduit slecht mee, daar mogen we onze ogen toch niet voor sluiten?

Maar wat wou je daar dan aan doen? Moeten de boeren dan maar weer tevreden zijn met een koe, een varken en een veldje rogge?
Daar zit natuurlijk een heel stuk tussen. Laten we vooral achterover leunen en de vinger blijven wijzen naar anderen. Terwijl hier heel veel broedgelegenheid aan het verdwijnen is terwijl dat soms makkelijk met kleine maatregelen te verhelpen is.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Oenanthe

Je hoeft je ogen er niet voor te sluiten maar je mag je wel afvragen of het zoden aan de dijk zet. Kleinschalige landbouw is evenzeer uit de tijd als blauwgrasland, heggen, houtwallen en knotwilgen. Een verrukkelijk biotoop voor veel vogels maar de hedendaagse boer kan er stomweg niet van leven. Ernaar terugverlangen staat gelijk aan je ogen ervoor sluiten, want je zult er geen korhoen mee helpen. Je krijgt het namelijk niet meer terug.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 21, 2016, 10:18:30 AM
Citaat van: HPM op maart 21, 2016, 08:44:23 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op maart 21, 2016, 08:11:30 AM

Uiteraard is het goed om ook die problemen in het buitenland aan te pakken. Maar we moeten ook absoluut hand in eigen boezem steken (zoals Vincent ook al aangeeft). Vooral de vogels die behoefte hebben aan kleinschalige landbouw gaat het gewoon ronduit slecht mee, daar mogen we onze ogen toch niet voor sluiten?

Maar wat wou je daar dan aan doen? Moeten de boeren dan maar weer tevreden zijn met een koe, een varken en een veldje rogge?
Daar zit natuurlijk een heel stuk tussen. Laten we vooral achterover leunen en de vinger blijven wijzen naar anderen. Terwijl hier heel veel broedgelegenheid aan het verdwijnen is terwijl dat soms makkelijk met kleine maatregelen te verhelpen is.

Met kleine maatregelen los je de problemen niet op. Dat is (veelal letterlijk) rommelen in de marge. Je sluit je ogen voor het feit dat het nooit meer zal worden zoals jij en ik het graag zouden willen en ook nooit meer zal kunnen worden.
Herman van der Meer

berendveenstra

Wijzen met het vingertje naar het buitenland is makkelijk, terwijl wij in Nederland hetzelfde doen met ganzen (60.000 geschoten tot een paar terug) onder het mum van schadebestrijding
Berend Veenstra

Vincent Hart

Citaat van: Oenanthe op maart 21, 2016, 10:49:33 AMKleinschalige landbouw is evenzeer uit de tijd als blauwgrasland, heggen, houtwallen en knotwilgen. Een verrukkelijk biotoop voor veel vogels maar de hedendaagse boer kan er stomweg niet van leven.
En in dat opzicht dus niet verschillend van de intensieve landbouw: daar moet veel (Brussels) geld bij om het enigszins rendabel te maken (waarbij de overproductie ook nog eens voor voor lokale producenten niet te beconcurreren prijzen op lokale markten in niet-EU landen gedumpt wordt).


Zoals Jeroen al aangeeft: Er zit een hoop tussen de huidige Nederlandse keuzes als onontkoombaar zien en een wereldvreemd terugverlangen naar een pre-industrieel kleinschalig landschap...
Maar goed, blijkbaar is in de ogen van een aantal mensen hier wat Nederland doet 'nu eenmaal zo en toch niet te veranderen' maar moet het in het buitenland allemaal anders. Een soort mentaal kolonialisme dat helaas maar niet zeldzamer wordt. Ik zal er over ophouden, Nederland verdient misschien gewoon wat het wordt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers