Het Korhoen is op sterven na dood

Gestart door Marije, april 23, 2011, 21:09:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

egilio

Een wanhopige/hopeloze poging die gedoemd is te falen.
Er is veel gebeurd om het biotoop geschikt te maken, maar daarbij is niet op alle factoren gelet. In het gebied waar ze nog zitten is zelf niet veel intensieve landbouw (maar het gebied is natuurlijk wel beinvloedt door eutrofiering).
Waar ik meer op doel was: Had men niet beter kunnen kijken of er elders in het land plekken zijn die wel jaarrond geschikt biotoop hebben en daar dieren uitzetten/naartoe verplaatsen. Het laatste gebied waar een bepaalde soort voorkomt is niet per definitie het beste gebied.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Bart van Hoogstraten

Citaat van: OlivierO op april 21, 2015, 12:33:20 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 20, 2015, 13:37:04 PM
(...) waarom ze op dat kleine stukje in België wel een levensvatbare populatie hebben.(...)

Helaas! De laatste telling spreekt over 6 (zes) exemplaren! Dat is bezwaarlijk levensvatbaar te noemen. Zelf ben ik er dit jaar twee keer geweest en ik heb er geen gezien. De hoop wordt opgegeven ...

In februari was er nog een waarneming van 9 stuks. Maar dat ziet er inderdaad niet rooskleurig uit.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

OlivierO

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 24, 2015, 09:06:31 AM
Citaat van: OlivierO op april 21, 2015, 12:33:20 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 20, 2015, 13:37:04 PM
(...) waarom ze op dat kleine stukje in België wel een levensvatbare populatie hebben.(...)

Helaas! De laatste telling spreekt over 6 (zes) exemplaren! Dat is bezwaarlijk levensvatbaar te noemen. Zelf ben ik er dit jaar twee keer geweest en ik heb er geen gezien. De hoop wordt opgegeven ...

In februari was er nog een waarneming van 9 stuks. Maar dat ziet er inderdaad niet rooskleurig uit.

Het maximum dat ik geteld heb is (vermoedelijk 9) maar minstens 6. Sindsdien is het niet meer beter geworden. Ik denk dat het in dit geval en "jammer maar helaas" verhaal gaat worden. Als er geen jongen komen of ze zijn niet in staat de 1e dagen, weken of maanden te overleven, dan is het gedaan.  :'(
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Julian Bosch

Ik ben misschien van plan om morgen te gaan. Er wordt dan echter wel regen verwacht. Maakt dat de kans op korhoenders aanzienlijk minder?
Met vriendelijke groet,

Julian Bosch

OlivierO

Citaat van: Julian Bosch op april 24, 2015, 15:14:53 PM
Ik ben misschien van plan om morgen te gaan. Er wordt dan echter wel regen verwacht. Maakt dat de kans op korhoenders aanzienlijk minder?

Ja. Allé, het is te zeggen: het maakt de kans om de Korhoenders te zíen aanzienlijk minder. :-)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Julian Bosch

Vanmorgen geweest; een zweeds mannetje en een ongeringd (nederlands) vrouwtje gezien. Nog minstens één nederland exemplaar dus!
Met vriendelijke groet,

Julian Bosch

Jacob Molenaar

hoezo geen vrouwtje dat vorig jaar voortgeplant is uit het zweedse mannetje?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Julian Bosch

Zou kunnen maar niet heel waarschijnlijk.
Met vriendelijke groet,

Julian Bosch

jfbouwmeester

Moeten we niet gewoon aanvaarden dat de Nederlandse ondersoort van het korhoen eigenlijk is uitgestorven?
Of sla ik nu de plank helemaal mis?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Julian Bosch

Ja, er vanuitgaand dat dit vrouwtje nog een nederlands vrouwtje is kun je inderdaad wel concluderen dat de soort is uitgestorven. Nederlandse mannetjes lijken nl allemaal dood te zijn.
Met vriendelijke groet,

Julian Bosch

jfbouwmeester

En dan te bedenken dat ik zestig jaar geleden nog korhoenders gezien heb bij Hoenderloo, waar nu een camping is.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

OlivierO

Citaat van: jfbouwmeester op april 25, 2015, 14:40:19 PM
En dan te bedenken dat ik zestig jaar geleden nog korhoenders gezien heb bij Hoenderloo, waar nu een camping is.

Jan Bouwmeester

In België is het niet eens zo lang geleden dat ze nog in de Kempen zaten. Volgens mijn collega (die een stuk ouder is dan ik) is het zowat een jaar of 25 à 30 geleden.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

lucasn

Er vliegen toch ook nog wat uitgezette 'Nederlandse' op de Veluwe? En die kwamen uit kweekprojecten. Bestaan die nog? Toen gedoe met kortere darmen ofzo
Groet,
Lucas Nieuweboer

Jeroen Vanheuverswyn

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 20, 2015, 13:37:04 PM

(Maar zonder flauwekul -> als ik het zo doorlees snap ik opeens waarom ze op dat kleine stukje in België wel een levensvatbare populatie hebben. Dat is de Baraque Michel en daar kwam ik vroeger wel eens toen ik nog in Zuid Limburg woonde. Een ruig stuk dunbevolkt hoogveenmoeras met bosbouw (pinus) en eromheen wat kleinschalige agrarische activiteit met het vee gewoon in de wei).

Laatste telling zou 15 exemplaren waarvan 3 mannetjes zijn...
Bij ons ook gewoon aftellen naar het einde hoor ...  :'(

https://www.facebook.com/starlingreizen/photos/a.706883742677426.1073741851.557138270985308/990544564311341/?type=1&fref=nf

Edwin Schuller

Citaat van: lucasn op april 25, 2015, 22:10:19 PM
Er vliegen toch ook nog wat uitgezette 'Nederlandse' op de Veluwe? En die kwamen uit kweekprojecten. Bestaan die nog? Toen gedoe met kortere darmen ofzo

-> http://waarneming.nl/waarneming/view/102450804

Maar wat ik dan weer niet snap... waarom zijn deze niet telbaar en die van de Sallandse heuvelrug wel? Het is vast al eerder gezegd... maar 't terugvinden valt niet mee :).
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op mei 21, 2015, 11:48:52 AM
Citaat van: lucasn op april 25, 2015, 22:10:19 PM
Er vliegen toch ook nog wat uitgezette 'Nederlandse' op de Veluwe? En die kwamen uit kweekprojecten. Bestaan die nog? Toen gedoe met kortere darmen ofzo

-> http://waarneming.nl/waarneming/view/102450804

Maar wat ik dan weer niet snap... waarom zijn deze niet telbaar en die van de Sallandse heuvelrug wel? Het is vast al eerder gezegd... maar 't terugvinden valt niet mee :) .

Wellicht een verschil tussen (her-)introductie en aanvulling van bestaande populatie.

Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Commentaar bij die waarneming zegt het eigenlijk al.

Op de Veluwe waren ze blijkbaar uitgestorven en zijn alle vogels die er nu zitten geïntroduceerd en dus escape.
Op de Sallandse Heuvel rug zitten nog wel enkele van oorsprong Nederlandse exemplaren.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Folkert Jan

Citaat van: Edwin Schuller op mei 21, 2015, 11:48:52 AM
Citaat van: lucasn op april 25, 2015, 22:10:19 PM
Er vliegen toch ook nog wat uitgezette 'Nederlandse' op de Veluwe? En die kwamen uit kweekprojecten. Bestaan die nog? Toen gedoe met kortere darmen ofzo

-> http://waarneming.nl/waarneming/view/102450804

Maar wat ik dan weer niet snap... waarom zijn deze niet telbaar en die van de Sallandse heuvelrug wel? Het is vast al eerder gezegd... maar 't terugvinden valt niet mee :).

In principe geld hetzelfde. De geintroduceerde vogels zijn volgens het spelletje van de DBA niet telbaar. Of waarneming.nl deze regels 1 op 1 over neemt voor niet CDNA beoordeelsoorten weet ik eigenlijk niet eens.
Op de veluwe weten we (nagenoeg) zeker dat dit allemaal uitgezette vogels zijn en dus niet telbaar. Op de Sallandse heuvelrug kunnen nog Nederlandse vogels rondvliegen en het is voor waarneming.nl niet altijd te beoordelen of de waarnemer nu een Nederlandse of een Zweedse vogel heeft gezien.
Als waarneming.nl de DBA telregels aanhoud dan zullen de geintroduceerde vogels op escape moeten. De Nederlandse vogels mogen gewoon telbaar blijven en eventuele nakommelingen van de zweedse vogels zijn ook weer telbaar mits in het wild uitgebroed. Omdat korhoen echter (nog) geen CDNA beoordeelsoort is, is het aan waarneming.nl hoe om te gaan met de beoordeling van de waarneming. Tot nog toe wordt niet van de waarnemers verwacht dat ze aantonen de Nederlandse vogels te hebben gezien. Dus op dit moment voor Salland: innocent until guilt is proven, maar wellicht komt er in de toekomst een omgekeerde bewijslast of wordt het een indiensoort.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: jeroenroelofsen op mei 21, 2015, 12:25:11 PM
Commentaar bij die waarneming zegt het eigenlijk al.

Op de Veluwe waren ze blijkbaar uitgestorven en zijn alle vogels die er nu zitten geïntroduceerd en dus escape.
Op de Sallandse Heuvel rug zitten nog wel enkele van oorsprong Nederlandse exemplaren.

Weten we 100% zeker dat er op de veluwe geen in het wild uitgebroedde nakommelingen zijn?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op mei 21, 2015, 12:31:56 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op mei 21, 2015, 12:25:11 PM
Commentaar bij die waarneming zegt het eigenlijk al.

Op de Veluwe waren ze blijkbaar uitgestorven en zijn alle vogels die er nu zitten geïntroduceerd en dus escape.
Op de Sallandse Heuvel rug zitten nog wel enkele van oorsprong Nederlandse exemplaren.

Weten we 100% zeker dat er op de veluwe geen in het wild uitgebroedde nakommelingen zijn?

Doe toch niet zo ingewikkeld. Ga gewoon kijken, geniet er van zolang het nog kan en noteer wat je waarneemt.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

#380
Maar ondertussen wordt wel ieder Korhoen die duidelijk voorzien is van een Zweedse ring goed gekeurd dus het verhaal dat het bij de Sallandse populatie om een wilde zou kunnen gaan, gaat niet op. Ik volg het beleid van w.nl op dit punt ook niet helemaal maar soit.
Dan begrijp ik echter nog steeds niet waarom de Veluwse Korhoenders per definitie escapes zijn. Folkert Jan heeft een punt. Ik zou ook niet weten waarom er op de Veluwe inmiddels geen jongen geboren zouden kunnen zijn, het project loopt sinds 2007 dus niemand kan dit met zekerheid beweren. Twee kuikens die het overleven en je hebt twee keer zoveel 'wilde' Korhoenders als in Twente :). En als het dan al om vogels gaat die uit gevangenschap komen, dan lijkt mij dat niet meer of minder telbaar dan die Zweedse vogels... toch?

Herman heeft wel een beetje gelijk, de vogels zijn er niet minder mooi om :).
Edwin Schuller

pdeknijff

Laten we hier de Lammergier discussie maar eens overdoen.
Iedereen die regelmatig op de Veluwe is wezen kijken zal kunnen beamen dat de kans dat daar een F1 jong rond kan vliegen nagenoeg uitgesloten is, en, omdat dit ook genetisch vreemde Korhoenders zijn, is het simpel om te concluderen dat daar GEEN Nederlandse Korhoenders rondvliegen.
Op Salland zal dit nog een theoretische mogelijkheid zijn, maar niet meer dan dat.
Omdat beheerders (zowel op de Veluwe als op Salland) er geen belang bij hebben om in het openbaar deze soort ten grave te dragen, zal vroeg of laat de CDNA/CSNA dit moeten doen (ik hoop zo snel mogelijk). Wrn.nl is een trendvolger, geen trendsetter, dus zal hier op (moeten) wachten.

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Edwin Schuller

Citaat van: pdeknijff op mei 21, 2015, 13:59:15 PM
... zal vroeg of laat de CDNA/CSNA dit moeten doen ...
... Wrn.nl is een trendvolger, geen trendsetter, dus zal hier op (moeten) wachten. ...

Het lijkt mij sterk dat de CDNA die Zweedse Korhoenders zou goedkeuren, als het een beoordeelsoort was geweest. Dus welke trend w.nl hier volgt weet ik niet?
Edwin Schuller

Willem_Bosma

Wat betreft de status van Korhoen op waarneming.nl, is het inmiddels niet tijd dat de soort van zeldzaam naar zeer zeldzaam (donkerrood) gaat?
Groeten,
Willem

Velp/Opeinde

Mijn blog; http://natuurblog89.wordpress.com/

Vincent Hart

Ik denk dat dat afhangt van de status van de introductievogels. Denk dat Peter een goed punt heeft dat W.nl hier CDNA/CSNA(/Sovon?) zou moeten volgen. Alleen hadden die de afgelopen 5 jaar een uitspraak kunnen (moeten) doen, en hebben ze als zeer binnenkort het laatste Korhoen (NL+uitgezet) van de Sallandse Heuvelrug is verdwenen, geen enkele reden meer om 'posthuum' een standpunt over een dan uitgestorven soort in te nemen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Willem_Bosma

Groeten,
Willem

Velp/Opeinde

Mijn blog; http://natuurblog89.wordpress.com/

OlivierO

Ik zou toch even graag willen weten wie het heeft verzonnen om geïntroduceerde soorten als escape aan te duiden. Het gaat hier om bijvoegen, niet om opnieuw introduceren. De soort is er nog in zijn natuurlijke vorm (als ze in het verleden al niet is ingevoerd). Hoogsten is het een aanvulling van het DNA. Oké, het kan ook vervanging van de soort zijn, dat zullen we nooit weten schat ik, maar ik vind het behoorlijk onzinnig om een discussie te voeren over het wel niet telbaar zijn van een soort omdat ze is aangevuld. Het zijn wilde vogels die wild zijn ingevoerd (tenminste, dat hebben ze mij gezegd).

Dat de Schotse Hooglanders in natuurgebieden niet meetellen snap ik, maar dit is toch heel iets anders??

En wat het CDNA dan gaat doen om in te schatten of het dan wel Nederlandse of dan wel Finse vogels zijn, ik weet het niet, maar alvast succes.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

jeroenroelofsen

Heb je wel een punt Olivier. Als je het breder trekt zijn nagenoeg alle bevers en ook bijna alle otters in Nederland dan dus escape.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Edwin Schuller

Citaat van: Vincent Hart op mei 21, 2015, 15:42:06 PM
Ik denk dat dat afhangt van de status van de introductievogels. Denk dat Peter een goed punt heeft dat W.nl hier CDNA/CSNA(/Sovon?) zou moeten volgen.

Maar waarom heeft w.nl dan nu een andere aanpak voor introductievogels op de Veluwe dan in Twente? Alleen maar omdat er in die laatste groep één (toch?) wilde vogel rondhangt?
Edwin Schuller

hiskodevries

als je van 1 populatie zeker weet dat het om uitgezette exemplaren gaat mag je best aandringen op escape=Ja
bij de andere populatie weet je het niet tenzij een ring is af te lezen die duidt op een zweedse vogel. ik kan mij goed voorstellen dat de admins wel wat anders hebben te doen.
of de cdna hier wat over wil roepen ? geen idee ik denk dat we dit onderling prima kunnen bepalen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0