Het Korhoen is op sterven na dood

Gestart door Marije, april 23, 2011, 21:09:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Zitten er nog Nederlandse vogels tussen dat iemand weet? Of hebben ze nu allemaal ringen om?
Edwin Schuller

Morten

Of ze wel of geen ringen dragen, maakt niet veel uit. De Zweedse vogels hebben zich namelijk voortgeplant en die nakomelingen zijn ongeringd natuurlijk. Ik weet wel dat er in ieder geval geen Nederlandse hanen meer zijn, mogelijk wel nog enkele hennen.
Groet, Morten


Edwin Schuller

Lijkt me dan juist relevant om te weten of ze geringd zijn. Je wil toch weten of het Nederlandse of Zweedse vogels zijn lijkt mij. Waaruit blijkt trouwens dat ze jongen hebben gekregen? Dat wist ik nog niet.
Edwin Schuller

Maurice Elf

Citaat van: Jan Zwaaneveld op april 05, 2015, 13:51:01 PM
Toch nog een haan! http://waarneming.nl/waarneming/view/100547939
Zet 'm op jochie!  ;D

Ik sprak vandaag twee mensen van Staatsbosbeheer in het gebied en zij vertelden mij dat er nog
minimaal twee hanen en minimaal drie (maar ze dachten meer) hennen lopen. Eén van de Zweedse hennen
heeft nog een werkende zender vertelden ze nadat ze pijlapparatuur uit de auto trokken.
Vandaag heb ik helaas geen hennen gezien, wel één haan (langdurig) gehoord en later gelukkig ook mooi
gezien. De mannen van Staatsbosbeheer kwamen na verloop van tijd terug en zeiden dat ze twee
hennen hadden gezien in een Berkje een eindje verderop. Ze zijn er dus nog wel......
Mvg Maurice

Max Berlijn

"Ze" zijn er dus niet meer, hooguit dus nog een Nederlandse hen, als je die kan herkennen tussen de Zweedse. Wat er nu dus nog wel zit zijn de Zweedse vogels die middels herplaatsing daar zijn neergezet. Iemand die nu met vogelskijken gaat beginnen is dus te laat om een telbaar Korhoen te zien in NL, zo ook de jaarlijsters, of je moet die NL hen er tussenuit halen als die nog bestaat.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: Max Berlijn op april 11, 2015, 06:50:51 AM

"Ze" zijn er dus niet meer, hooguit dus nog een Nederlandse hen, als je die kan herkennen tussen de Zweedse. Wat er nu dus nog wel zit zijn de Zweedse vogels die middels herplaatsing daar zijn neergezet. Iemand die nu met vogelskijken gaat beginnen is dus te laat om een telbaar Korhoen te zien in NL, zo ook de jaarlijsters, of je moet die NL hen er tussenuit halen als die nog bestaat.

Wat kan worden waargenomen kan worden geteld, ook door beginnende vogelaars.
Herman van der Meer

Max Berlijn

#306
Idd als je het principe "We put any bird on any list anyway" hanteert maar helaas niet meer voor je lijst van wilde vogels in NL. Erg jammer.
Edit: mochten deze vogels toch echt gaan broeden en weer een levensvatbare populatie vormen kan je volgende generaties natuurlijk weer upgraden tot wilde vogels gelijk aan Raaf.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jacob Molenaar

Citaat van: Max Berlijn op april 11, 2015, 07:48:19 AM
Idd als je het principe "We put any bird on any list anyway" hanteert maar helaas niet meer voor je lijst van wilde vogels in NL. Erg jammer.
Waren er vorig jaar nog wel wilde korhoenders?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Edwin Schuller

Citaat van: Max Berlijn op april 11, 2015, 06:50:51 AM
"Ze" zijn er dus niet meer, hooguit dus nog een Nederlandse hen, als je die kan herkennen tussen de Zweedse. Wat er nu dus nog wel zit zijn de Zweedse vogels die middels herplaatsing daar zijn neergezet. Iemand die nu met vogelskijken gaat beginnen is dus te laat om een telbaar Korhoen te zien in NL, zo ook de jaarlijsters, of je moet die NL hen er tussenuit halen als die nog bestaat.

Dat was inderdaad wat ik me afvroeg. Je kan in theorie dus nog wel een nl -vogel scoren al zal t niet meevallen...
Edwin Schuller

Edwin Schuller

Citaat van: Jacob Molenaar op april 11, 2015, 07:50:51 AM
Citaat van: Max Berlijn op april 11, 2015, 07:48:19 AM
Idd als je het principe "We put any bird on any list anyway" hanteert maar helaas niet meer voor je lijst van wilde vogels in NL. Erg jammer.
Waren er vorig jaar nog wel wilde korhoenders?

Zoiets? -> http://waarneming.nl/waarneming/view/83185830
Edwin Schuller

Jacob Molenaar

Citaat van: Edwin Schuller op april 11, 2015, 08:07:50 AM
Citaat van: Jacob Molenaar op april 11, 2015, 07:50:51 AM
Citaat van: Max Berlijn op april 11, 2015, 07:48:19 AM
Idd als je het principe "We put any bird on any list anyway" hanteert maar helaas niet meer voor je lijst van wilde vogels in NL. Erg jammer.
Waren er vorig jaar nog wel wilde korhoenders?

Zoiets? -> http://waarneming.nl/waarneming/view/83185830
ja en dus ook zoiets (allebei zeker ongeringd): http://waarneming.nl/waarneming/view/83514337
De Zweedse vogel heb ik vorig jaar alleen gehoord.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

HPM

Citaat van: Jacob Molenaar op april 11, 2015, 08:15:52 AM
...
De Zweedse vogel heb ik vorig jaar alleen gehoord.

Spreken ze dan met een Zweeds accent?
Herman van der Meer

Jacob Molenaar

Citaat van: HPM op april 11, 2015, 09:01:53 AM
Citaat van: Jacob Molenaar op april 11, 2015, 08:15:52 AM
...
De Zweedse vogel heb ik vorig jaar alleen gehoord.

Spreken ze dan met een Zweeds accent?
Nee, andere vogelaars zeiden dat ik vijf minuten te laat was om de zweedse vogel te zien, die was daarna op de grond gaan zitten en heb ik dus alleen gehoord.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Maurice Elf

Citaat van: Jan Zwaaneveld op april 04, 2015, 09:41:43 AM
Nog altijd geen meldingen van Korhoenders van de Sallandse Heuvelrug dit voorjaar. Zijn ze nu definitief verdwenen? Weet iemand meer over de stand van zaken daar?

Citaat van: Maurice Elf op april 10, 2015, 23:09:13 PM
Citaat van: Jan Zwaaneveld op april 05, 2015, 13:51:01 PM
Toch nog een haan! http://waarneming.nl/waarneming/view/100547939
Zet 'm op jochie!  ;D
Ze zijn er dus nog wel......

Citaat van: Max Berlijn op april 11, 2015, 06:50:51 AM
"Ze" zijn er dus niet meer

Mijn "ze zijn er dus nog wel...." Sloeg op de vraag van Jan over het wel of niet meer aanwezig zijn van het Korhoen op de SH. Over het wel of niet telbaar zijn op lijstjes ging het mij hier niet.  :duim:
Mvg Maurice

laatvlieger

Als er nog Nederlandse vogels zijn, dan zijn ze toch ook nog steeds telbaar?

Goed voorbeeld zijn waarschijnlijk de oehoes in Nederland
Daarvan is bekend dat er ook een hoop zijn vrijgelaten. Heel goed mogelijk dat zij ook gepaard hebben met wilde Ned vogels. Maakt dat dan dat alle oehoes in Nederland niet meer telbaar zijn?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Jongens, hou nou eens op met dat telbaar en niet telbaar. Ze kunnen en worden op Waarneming ingevoerd en zijn dus gewoon telbaar. Met hier beweren dat ze niet telbaar zijn kan je mensen (o.a. beginnende vogelaars) alleen maar in verwarring brengen en ze er misschien van weerhouden om ze in te voeren.
Hoe je die beesten zelf waardeert voor je spelletjes moet je verder helemaal zelf weten.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Citaat van: laatvlieger op april 11, 2015, 09:54:57 AM
Als er nog Nederlandse vogels zijn, dan zijn ze toch ook nog steeds telbaar?

Goed voorbeeld zijn waarschijnlijk de oehoes in Nederland
Daarvan is bekend dat er ook een hoop zijn vrijgelaten. Heel goed mogelijk dat zij ook gepaard hebben met wilde Ned vogels. Maakt dat dan dat alle oehoes in Nederland niet meer telbaar zijn?


Precies Wouter, en dit geldt ook voor de Nederlandse populatie Raaf die vrijwel allemaal oorsprong hebben uit een herintroductieproject in de zestiger jaren uit de vorige eeuw (afstammelingen van wilde vogels uit oa Duitsland die zijn gevangen en in broedkooien geplaatst).
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Cygnus

Citaat van: Max Berlijn op april 11, 2015, 07:48:19 AM
Idd als je het principe "We put any bird on any list anyway" hanteert maar helaas niet meer voor je lijst van wilde vogels in NL. Erg jammer.

Het ergste van het uitsterven van het wilde Korhoen in Nederland lijkt mij niet het feit dat de "opvolgers" niet meer telbaar zijn.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Edwin Schuller

Citaat van: HPM op april 11, 2015, 10:24:57 AM
Ze kunnen en worden op Waarneming ingevoerd en zijn dus gewoon telbaar.

Dit is nieuw voor mij. Je kan ze invoeren op Waarneming en dús zijn ze telbaar? Dat maakt het leven wel een stuk makkelijker.

Die vergelijking met Raaf en Oehoe (een Ooievaar en Kwak en Krooneend en Casarca en...) klopt niet helemaal. Dat zijn allemaal hooguit nakomelingen van introducees (en aangezien dat niet te zien is => telbaar) terwijl die Korhoenders nog steeds losgelaten vogels zijn en voor mij maakt dat wel een verschil.

Overigens moet eenieder verder lekker tellen waar hij of zij zich lekker bij voelt, daar ga ik gelukkig niet over :).

Edwin Schuller

OlivierO

Citaat van: Edwin Schuller op april 11, 2015, 10:43:55 AM
Dit is nieuw voor mij. Je kan ze invoeren op Waarneming en dús zijn ze telbaar? Dat maakt het leven wel een stuk makkelijker.

Leuk hoor, op die manier!  :duim: :blink:

Overigens is er nog altijd een verschil tussen herintroductie (of "aanvulling" in dit geval) van op zich wilde vogels tegenover ontsnapte exemplaren.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jan Zwaaneveld

Citaat van: Maurice Elf op april 10, 2015, 23:09:13 PM
Citaat van: Jan Zwaaneveld op april 05, 2015, 13:51:01 PM
Toch nog een haan! http://waarneming.nl/waarneming/view/100547939
Zet 'm op jochie!  ;D

Ik sprak vandaag twee mensen van Staatsbosbeheer in het gebied en zij vertelden mij dat er nog
minimaal twee hanen en minimaal drie (maar ze dachten meer) hennen lopen. Eén van de Zweedse hennen
heeft nog een werkende zender vertelden ze nadat ze pijlapparatuur uit de auto trokken.
Vandaag heb ik helaas geen hennen gezien, wel één haan (langdurig) gehoord en later gelukkig ook mooi
gezien. De mannen van Staatsbosbeheer kwamen na verloop van tijd terug en zeiden dat ze twee
hennen hadden gezien in een Berkje een eindje verderop. Ze zijn er dus nog wel......


Dat valt dan toch nog mee. Vanwege het uitblijven van waarnemingen vreesde ik even dat het helemaal over en sluiten was voor ze. Bedankt voor de info, Maurice  :duim:
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Edwin Schuller

Citaat van: OlivierO op april 11, 2015, 11:03:33 AM
Overigens is er nog altijd een verschil tussen herintroductie (of "aanvulling" in dit geval) van op zich wilde vogels tegenover ontsnapte exemplaren.

Daar heb jij dan weer gelijk in.
Edwin Schuller

migratorius

Citaat van: Cygnus op april 11, 2015, 10:31:07 AM
Citaat van: Max Berlijn op april 11, 2015, 07:48:19 AM
Idd als je het principe "We put any bird on any list anyway" hanteert maar helaas niet meer voor je lijst van wilde vogels in NL. Erg jammer.
Het ergste van het uitsterven van het wilde Korhoen in Nederland lijkt mij niet het feit dat de "opvolgers" niet meer telbaar zijn.
Inderdaad, maar daar kunnen we nu niets meer aan doen. We gaan nu toezien hoe de Patrijs verder wordt uitgeroeid.

JanHein

OlivierO

Citaat van: Edwin Schuller op april 11, 2015, 12:28:58 PM
Citaat van: OlivierO op april 11, 2015, 11:03:33 AM
Overigens is er nog altijd een verschil tussen herintroductie (of "aanvulling" in dit geval) van op zich wilde vogels tegenover ontsnapte exemplaren.

Daar heb jij dan weer gelijk in.

Soms heb ik ook gelijk. Het is misschien vreemd, maar het komt voor.  :rolleye: ;) ;D B)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

laatvlieger

Citaat van: Edwin Schuller op april 11, 2015, 10:43:55 AM
Die vergelijking met Raaf en Oehoe (een Ooievaar en Kwak en Krooneend en Casarca en...) klopt niet helemaal. Dat zijn allemaal hooguit nakomelingen van introducees (en aangezien dat niet te zien is => telbaar) terwijl die Korhoenders nog steeds losgelaten vogels zijn en voor mij maakt dat wel een verschil.
Die vergelijking met oehoes klopt juist wel. Volgens mij zegt Max dat ze niet meer telbaar zouden zijn, omdat iemand schreef dat de Zweedse vogels inmiddels jongen zouden hebben gekregen. Daarom kan van ongeringde vogels niet meer worden gezegd dat ze afkomstig zijn van de oorspronkelijke Nederlandse populatie of dat het nakomelingen van zijn van de Zweedse geïntroduceerde vogels. Dat is natuurlijk een beetje suf, aangezien er vrijwel zeker ook nog korhoenders uit Nederland rondvliegen. (Bij de oehoes vliegen er ook veel ontsnapte vogels rond, waarvan een aantal mogelijk gepaard zijn met wilde vogels. Volg je dezelfde redenatie als net hierboven beschreven bij het korhoen, dan zou de oehoe ook niet telbaar zijn.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: Cygnus op april 11, 2015, 10:31:07 AM
Citaat van: Max Berlijn op april 11, 2015, 07:48:19 AM
Idd als je het principe "We put any bird on any list anyway" hanteert maar helaas niet meer voor je lijst van wilde vogels in NL. Erg jammer.

Het ergste van het uitsterven van het wilde Korhoen in Nederland lijkt mij niet het feit dat de "opvolgers" niet meer telbaar zijn.
Uiteraard helemaal mee eens. Het is doodzonde dat het er sterk op lijkt dat deze vogel waarschijnlijk niet gered kan worden voor Nederland. Ik ben dan ook nog steeds erg benieuwd naar het Veluwe experiment. Het korhoen heb ik altijd een van de mooiste vogels van Nederland gevonden (zo niet dé mooiste!).
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: HPM op april 11, 2015, 10:24:57 AM
Jongens, hou nou eens op met dat telbaar en niet telbaar. Ze kunnen en worden op Waarneming ingevoerd en zijn dus gewoon telbaar. Met hier beweren dat ze niet telbaar zijn kan je mensen (o.a. beginnende vogelaars) alleen maar in verwarring brengen en ze er misschien van weerhouden om ze in te voeren.
Hoe je die beesten zelf waardeert voor je spelletjes moet je verder helemaal zelf weten.
Gewoon invoeren natuurlijk. Waarom zouden mensen ze niet invoeren? Ontsnapte blauwvleugelganzen, mannenhanden, heilige ibissen etc. worden toch ook allemaal ingevoerd? Dat staat daar wat mij betreft helemaal los van.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: laatvlieger op april 12, 2015, 08:03:37 AM
Citaat van: HPM op april 11, 2015, 10:24:57 AM
Jongens, hou nou eens op met dat telbaar en niet telbaar. Ze kunnen en worden op Waarneming ingevoerd en zijn dus gewoon telbaar. Met hier beweren dat ze niet telbaar zijn kan je mensen (o.a. beginnende vogelaars) alleen maar in verwarring brengen en ze er misschien van weerhouden om ze in te voeren.
Hoe je die beesten zelf waardeert voor je spelletjes moet je verder helemaal zelf weten.
Gewoon invoeren natuurlijk. Waarom zouden mensen ze niet invoeren? Ontsnapte blauwvleugelganzen, mannenhanden, heilige ibissen etc. worden toch ook allemaal ingevoerd? Dat staat daar wat mij betreft helemaal los van.

Prima als je constateert dat er binnenkort waarschijnlijk geen raszuivere Oud-Hollandsche Korhoenders (Klomphoenders) meer zullen zijn, maar zeg niet dat ze (dan) niet meer telbaar zijn.
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: HPM op april 12, 2015, 08:34:28 AM
Citaat van: laatvlieger op april 12, 2015, 08:03:37 AM
Citaat van: HPM op april 11, 2015, 10:24:57 AM
Jongens, hou nou eens op met dat telbaar en niet telbaar. Ze kunnen en worden op Waarneming ingevoerd en zijn dus gewoon telbaar. Met hier beweren dat ze niet telbaar zijn kan je mensen (o.a. beginnende vogelaars) alleen maar in verwarring brengen en ze er misschien van weerhouden om ze in te voeren.
Hoe je die beesten zelf waardeert voor je spelletjes moet je verder helemaal zelf weten.
Gewoon invoeren natuurlijk. Waarom zouden mensen ze niet invoeren? Ontsnapte blauwvleugelganzen, mannenhanden, heilige ibissen etc. worden toch ook allemaal ingevoerd? Dat staat daar wat mij betreft helemaal los van.

Prima als je constateert dat er binnenkort waarschijnlijk geen raszuivere Oud-Hollandsche Korhoenders (Klomphoenders) meer zullen zijn, maar zeg niet dat ze (dan) niet meer telbaar zijn.
Volgens mij moet jij eens beter lezen wat ik nou eigenlijk schrijf...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: laatvlieger op april 12, 2015, 10:01:13 AM
Citaat van: HPM op april 12, 2015, 08:34:28 AM
Citaat van: laatvlieger op april 12, 2015, 08:03:37 AM
Citaat van: HPM op april 11, 2015, 10:24:57 AM
Jongens, hou nou eens op met dat telbaar en niet telbaar. Ze kunnen en worden op Waarneming ingevoerd en zijn dus gewoon telbaar. Met hier beweren dat ze niet telbaar zijn kan je mensen (o.a. beginnende vogelaars) alleen maar in verwarring brengen en ze er misschien van weerhouden om ze in te voeren.
Hoe je die beesten zelf waardeert voor je spelletjes moet je verder helemaal zelf weten.
Gewoon invoeren natuurlijk. Waarom zouden mensen ze niet invoeren? Ontsnapte blauwvleugelganzen, mannenhanden, heilige ibissen etc. worden toch ook allemaal ingevoerd? Dat staat daar wat mij betreft helemaal los van.

Prima als je constateert dat er binnenkort waarschijnlijk geen raszuivere Oud-Hollandsche Korhoenders (Klomphoenders) meer zullen zijn, maar zeg niet dat ze (dan) niet meer telbaar zijn.
Volgens mij moet jij eens beter lezen wat ik nou eigenlijk schrijf...

Misschien mot jij eens beter begrijpen wat ik bedoel.  :)
Herman van der Meer