Het Korhoen is op sterven na dood

Gestart door Marije, april 23, 2011, 21:09:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Wielstra

CiteerSchandalig lijkt me een tamelijk overtrokken reactie. Er is veel onduidelijk en niemand kan garanties geven, maar als je een poging tot behoud wilt ondernemen lijkt me dit geen hele gekke actie. De laatste keer dat ik in Zweden was werd er nog gewoon gejaagd op korhoenders, die vijf beesten kunnen ze daar wel missen en in het slechtste geval tonen deze beesten aan dat er in Nederland geen plek meer is voor het korhoen. Iets wat volgens mij al velen denken, maar wat net als de door jouw aangehaalde inteelt op vermoedens is gebaseerd.

Nooit geschoten is altijd mis zeg jij? Dus het maakt niet uit of je van tevoren kan onderbouwen dat het zin zal hebben? Daar ben ik het niet mee eens. Het is een feit dat het Korhoen achteruit gegaan is. Als je de reden daarvoor niet weghaald heeft uitzetten geen zin. Dan ben je geld en Korhoenders aan het verspillen, en geef je ook nog eens een verkeerd signaal af (uitsterven is geen probleem, we mikken er gewoon wat nieuwe beesten bij). Jan heeft een punt dat het een status symbool is om Korhoenders te hebben, of het nou een levensvatbare populatie is of niet. Maar goed, dan hou je jezelf en iedereen natuurlijk wel voor de gek terwijl jijzelf en iedereen dat gewoon doorheeft.

CiteerJa, en als je een populatie genetisch wilt verzwakken is inteelt de beste en effectiefste manier.

Inteelt = genetische verzwakking. Maar de vraag is, heeft dit een negatief effect? Bedenk dat veel soorten in Nederland relatieve nieuwkomers zijn. 20.000 jaar geleden, tijdens het laatste glaciale maximum, wat het klimaat hier ongeschikt voor het gros van wat hier nu leeft. Postglaciale kolonisatie komt vanaf een bronpopulatie aan de rand van het glaciale refugium: er is een subset van de genetische variatie bij betrokken. Deze subset is vervolgens de nieuwe rand van het verspreidingsgebied. Een subset hiervan koloniseerd gebied verder noordelijk. Etcetera. Als gevolg: genetische verarming. Maar wat betekent die genetische armheid? Als het zo gewoon voorkomt in de natuur, waarom zou het bij het Korhoen dan nu ineens een probleem zijn. Inteelt roepen is makkelijk, maar het zegt niks. Bewijs eerst maar eens dat het een probleem is.

Het korhoen is niet verdwenen wegens inteelt. Pas als de oorzaak van die verdwijning weggenomen is kan die kip weer terugkeren. Mogelijk treden er dan door inteelt echter negatieve effecten op. Maar: zo ver zijn we helemaal niet! We lopen vooruit op de zaak.



Vincent Hart

Nou ja, we lopen natuurlijk redelijk achter de feiten aan m.b.t. het voortbestaan van het korhoen in Nederland. Verder heb je natuurlijk volkomen gelijk, en moeten we onszelf misschien eerst afvragen: Waarom is het van belang dat korhoen blijft 'voortbestaan' in Nederland, waarom was dat eerder kennelijk minder van belang, wegen de kosten wel op tegen de baten en zijn die kosten misschien niet elders beter besteed?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joostheeremans

Wat is de reden van de achteruitgang van het korhoen en wat kunnen we daar aan doen? In de natuur kan je elke maatregel theoretisch onderbouwen, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger dan de theorie. En vaak weet men ook heel goed dat het bezig is met symptoombestrijding ipv de daadwerkelijke oorzaak aan te pakken, zoals bij de weidevogelbescherming. Maar aangezien je als natuurbeheerder geen absolute macht hebt, werk je met de middelen die jou ter beschikking staan. De drie grote natuurorganisaties hebben besloten om over te gaan tot bijplaatsen van Zweedse dieren. Ze weten gerust wel dat ze hiermee niet de achteruitgang van het korhoen hebben gestopt, maar het is volgens mij een van de weinige maatregelen die ze nog kunnen nemen. Ik vond bijvoorbeeld de havik wegvangen en elders uitzetten aanzienlijk zinlozer (en volgens mij evengoed duur en tijdrovend) dan dit. Het gebied trekt jaarlijks veel bezoekers, mede vanwege de aanwezigheid van het korhoen. Dat de grote natuurorganisaties die populatie dus willen behouden is wat mij betreft helemaal niet gek. Of het zinvol is, tjah, dat zal moeten blijken. Ik heb er ook niet veel vertrouwen in, maar dicht Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en de Vogelbescherming genoeg kennis toe om dit soort maatregelen weloverwogen te nemen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Ben Wielstra

CiteerIk heb er ook niet veel vertrouwen in, maar dicht Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en de Vogelbescherming genoeg kennis toe om dit soort maatregelen weloverwogen te nemen.

Ik vermoed dat deze organisaties 'Het Korhoen' als statussymbool behouden zwaar mee hebben laten wegen. Misschien is dat zelfs de enige factor.

joostheeremans

Citaat van: Ben Wielstra op mei 02, 2012, 17:12:29 PM
CiteerIk heb er ook niet veel vertrouwen in, maar dicht Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en de Vogelbescherming genoeg kennis toe om dit soort maatregelen weloverwogen te nemen.

Ik vermoed dat deze organisaties 'Het Korhoen' als statussymbool behouden zwaar mee hebben laten wegen. Misschien is dat zelfs de enige factor.


Tja, mij lijkt de Natura 2000 status sowieso een factor.


edit: overigens is er twee keer één baltsende haan ingevoerd vandaag.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Maarte5n

Citaat van: Ben Wielstra op mei 02, 2012, 13:52:34 PM
INTEELT INTEELT INTEELT

Dat wordt zo vaak geroepen, maar waar is het op gebaseerd? Was inteelt de reden dat het Korhoen verdween uit Nederland?

Er waren tot vorig jaar voldoende hennetjes 9-11, met 3/4 mannen geloof ik. dat kan je nog geen inteeld noemen nog?
want  het max aantal hanen aantal jaren terug was 12 -14, en hennen 3 keer zoveel. dus waneer noem je inteeld als er met bewijst 1 haan en 1 hen nog jongen krijgt die zich volgend jaar gaan vermengen dan pas ik er sprake van inteeld. dus inteeld nu al te zeggen ik betwijfel het.
Maarten vd Berg

lennartv

Citaat van: joostheeremans op mei 02, 2012, 17:55:31 PM
Citaat van: Ben Wielstra op mei 02, 2012, 17:12:29 PM
CiteerIk heb er ook niet veel vertrouwen in, maar dicht Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en de Vogelbescherming genoeg kennis toe om dit soort maatregelen weloverwogen te nemen.

Ik vermoed dat deze organisaties 'Het Korhoen' als statussymbool behouden zwaar mee hebben laten wegen. Misschien is dat zelfs de enige factor.


Tja, mij lijkt de Natura 2000 status sowieso een factor.


edit: overigens is er twee keer één baltsende haan ingevoerd vandaag.

Ik ben wel benieuwd wat het beleid van waarneming.nl nu gaat worden. Gaan de korhoenders voortaan standaard op exoot tot het tegendeel bewezen is?
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Vincent Hart

Ik bepaal niet het beleid, maar het lijkt me vreemd om met waarnemingen van korhoen anders om te gaan dan met andere soorten die (groten)deels uit herintroducties afkomstig zijn. Denk ooievaar, raaf, kwak ennehm (zie je handtekening) oehoe ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Volgens sommige in dit topic http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=4642&page=zoek&logout=1: is er wel een verschil met de genoemde herintroductiesoorten en de recente Korhoen uitzetting. Tevens wordt geclaimd dat de soort ook op de Sallandse Heuvelrug al jaren illegaal wordt uigezet....

Gelukkig heb ik ze ooit in de jaren tachtig op de Regte Heide bij Tilburg..
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Justin Jansen

Dan alle vogels na 1996 (uitsterven in Brabant) op uitgezet zetten? :-)
M.v.g., Justin Jansen


ArjenDrost †

Wat ik opvallend vind (zonder de hele discussie gelezen te hebben) is dat we het alleen nog maar hebben over het gevolg van deze introductie voor de lijstjes.... De discussie of deze introductie zin heeft (zijn de factoren die tot het uitsterven leiden al weg, mag je een andere ondersoort gebruiken) lijkt mij persoonlijk "nuttiger".


Groeten, Arjen

joostheeremans

Citaat van: ArjenDrost op mei 03, 2012, 13:31:15 PM
Wat ik opvallend vind (zonder de hele discussie gelezen te hebben) is dat we het alleen nog maar hebben over het gevolg van deze introductie voor de lijstjes.... De discussie of deze introductie zin heeft (zijn de factoren die tot het uitsterven leiden al weg, mag je een andere ondersoort gebruiken) lijkt mij persoonlijk "nuttiger".


Groeten, Arjen


Ik deel je verbazing, maar vrees dat het aanstippen weer tot een discussie leidt die eindigt met een slotje.
on topic:
Wat ik had begrepen kwam de kuikensterfte door gebrek aan voedsel, maar ik heb niet verder kunnen vinden waar dat hem nou in zat. Wat is het belangrijkste voer voor korhoenderkuikens en is dat inderdaad nauwelijks meer voorhanden op die locatie? Jos Welbedacht stelde een vergelijkbare vraag in post #172, ik weet niet of iemand die kan beantwoorden.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

BramtK

Eens Arjen, het is hierboven al even aangestipt, maar men komt vrij hardnekkig terug op dat lijstbelang. Zie ook de DB-gallery die hierboven wordt aangehaald. Men is vooral blij dat men de soort in het verleden heeft gezien en niet bang hoeft te zijn voor een eventuele twijfelachtige herkomst van de Korhoen op hun lijst. Betrekkelijk treurige toestand van de moraal van de vogelaar, als je het mij vraagt.
Groeten,

Bram ter Keurs

BramtK

Citaat van: joostheeremans op mei 03, 2012, 13:48:38 PM
Wat ik had begrepen kwam de kuikensterfte door gebrek aan voedsel, maar ik heb niet verder kunnen vinden waar dat hem nou in zat. Wat is het belangrijkste voer voor korhoenderkuikens en is dat inderdaad nauwelijks meer voorhanden op die locatie? Jos Welbedacht stelde een vergelijkbare vraag in post #172, ik weet niet of iemand die kan beantwoorden.


Ik hoor en lees her en der dat die kuikensterfte te maken heeft met veranderingen in het biotoop door stikstofdepositie vanwege de landbouw, maar ik weet niet in hoeverre dat ook is vastgesteld d.m.v. onderzoek.
Groeten,

Bram ter Keurs

jvdlaan

Citaat van: BramtK op mei 03, 2012, 13:51:10 PM
Eens Arjen, het is hierboven al even aangestipt, maar men komt vrij hardnekkig terug op dat lijstbelang. Zie ook de DB-gallery die hierboven wordt aangehaald. Men is vooral blij dat men de soort in het verleden heeft gezien en niet bang hoeft te zijn voor een eventuele twijfelachtige herkomst van de Korhoen op hun lijst. Betrekkelijk treurige toestand van de moraal van de vogelaar, als je het mij vraagt.

Alsjeblieft geen stemmingmakerij. Alleen Max verzucht dat hij blij is dat hij de soort in de jaren 80 en 90 gezien heeft. Maar als je hem kent, dan weet je dat hij net zo treurig is gestemd over die achteruitgang cq verdwijning van de soort als ieder ander hier. En verzuchten dat je blij bent de soort ooit gezien hebt heeft geen verband met het feit of je nu droevig gestemd bent over het verdwijnen, lijkt me.

BramtK

Stemmingmakerij!? Sorry Jan, maar een aantal bijdragen in dit topic komt gewoon zo op mij (en kennelijk enkele anderen) over.
Groeten,

Bram ter Keurs

ArjenDrost †

Citaat van: BramtK op mei 03, 2012, 13:59:01 PM
Ik hoor en lees her en der dat die kuikensterfte te maken heeft met veranderingen in het biotoop door stikstofdepositie vanwege de landbouw, maar ik weet niet in hoeverre dat ook is vastgesteld d.m.v. onderzoek.
Dan zou de volgende vraag moeten zijn of er intussen iets aan dat veranderende biotoop gedaan is (ik zit niet heel goed in deze situatie moet ik toegeven). Ik weet dat men de afgelopen jaren (decennia) hard bezig geweest zijn om het biotoop weer geschikter te maken voor deze vogels. Maar als je het aantalsverloop van de afgelopen decennia bekijkt, lijkt het niet heel veel nut gehad te hebben.


Persoonlijk vraag ik me dan ook af (even los van de ondersoortkwestie) of het wel nuttig is om nu al nieuwe korhoenders los te laten. Maar ik hoop dat ik het mis heb...


Er staat me overigens ook nog iets bij van een lezing ergens van een Duits project waar ook hoenders (Kor- of Auer-) vrijgelaten waren. Dit was nauwelijks succesvol en leidde eigenlijk alleen maar tot een daling van de bronpopulatie....


Groeten, Arjen

jvdlaan

Citaat van: BramtK op mei 03, 2012, 14:19:35 PM
Stemmingmakerij!? Sorry Jan, maar een aantal bijdragen in dit topic komt gewoon zo op mij (en kennelijk enkele anderen) over.
Bram, ik denk dat iedere vogelaar het treurig vindt dat Korhoenders aan het verdwijnen zijn. Ik zelf zag mijn eerste Korhoenders in februari 1977 op de Oirschotse Heide, 9 man bij elkaar en een vrouw. Daarna ook zelfs nog een vrouwtje gezien op de Gooise Heide (heet die zo?) in Noord-Holland. Ik ben blij/dankbaar dat ik dat heb mogen meemaken, maar de wetenschap dat dat echt verleden tijd is, stemt mij droevig.
(En stemmingmakerij is inderdaad een ietwat gechargeerde term in deze).

jvdlaan

Volgens mij is het verdwijnen uit het Fochtelooerveen ook gedetailleerd in kaart gebracht en kwam men er toen ook al achter dat er een grote (bijna 100%) en onverklaarbare sterfte was onder de jongen (heb er zelfs een documentaire over gezien).

Justin Jansen

#199
Alles is toch inmiddels al gezegd en geschreven over de herintroducties van Korhoenders. De Veluwe is een mislukkig ondanks alle goede bedoelingen, evenals de Brabants projecten, het habitat en de fragiele populatie (zie ook dat de reproductie nul is de afgelopen jaren) op de Holterberg is niet meer levensvatbaar. Dus wat moet je dan nog zeggen om vreemde niet aan het habitat en omgeving en klimaat aangepaste vogels uit te zetten op de Holterberg. Dit gaat gewoonweg niet werken.
M.v.g., Justin Jansen


BramtK

#200
Citaat van: ArjenDrost op mei 03, 2012, 14:24:07 PM
Citaat van: BramtK op mei 03, 2012, 13:59:01 PM
Ik hoor en lees her en der dat die kuikensterfte te maken heeft met veranderingen in het biotoop door stikstofdepositie vanwege de landbouw, maar ik weet niet in hoeverre dat ook is vastgesteld d.m.v. onderzoek.
Dan zou de volgende vraag moeten zijn of er intussen iets aan dat veranderende biotoop gedaan is (ik zit niet heel goed in deze situatie moet ik toegeven). Ik weet dat men de afgelopen jaren (decennia) hard bezig geweest zijn om het biotoop weer geschikter te maken voor deze vogels. Maar als je het aantalsverloop van de afgelopen decennia bekijkt, lijkt het niet heel veel nut gehad te hebben.

De vraag is, denk ik, of dat wel kan. Je kan die heide wellicht verschralen, je kan akkertjes aanleggen enzovoorts, maar dat neemt niet weg dat de stikstofvracht door de lucht anno 2012 behoorlijk omvangrijk is. Maar ik ben dus benieuwd of hier meer over bekend is.

Ps. Ok Jan, dat is duidelijk. Schokkend dat zoveel mensen ze nog op zoveel verschillende plekken hebben gezien. Nauwelijks voorstelbaar dat het zo snel gaat. Zie je meteen dat het natuurlijk wel van belang is om over dit soort zaken door te praten. Zeker zo lang niet duidelijk is waarom.
Groeten,

Bram ter Keurs

Max Berlijn

#201
@Bram, nog even over die stemmingmakerij. Ik ben het met je eens dat de/mijn lijstjes van geen belang is en dat een discussie over het hoe en waarom van het uitsteven veel belangrijker/nuttiger is. Ik ben echter niet in de positie daar iets nuttigs over te zeggen (behalve iemand napraten). Ook ik vind het treurig dat ze uitsterven en ben het zelf niet eens met de uitzetting van zweedse vogels. Ik heb de discussie van DB als link geplaatst omdat Peter de Knijff (toch een serieus te nemen wetenschapper) verteld dat die zweedse vogels uiterlijk verschillen (wist ik niet) en dat Harm N. met het gerucht kwam dat de Nijverdal populatie door illegale uitzetting al jaren vervuilt wordt (beide plaatsen de huidige discussie in een ander daglicht). DB is inderdaad een twitchers organisatie en lijstjes zijn voor die personen die die site vaak raadplegen een issue (voor de een belangrijker dan voor de ander) ik denk dat je daarop echter niemand hoeft te diskwilificeren, nadenken over het een sluit nadenken over ander immers niet uit. Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

M.Haverkamp

Citaat van: Max Berlijn op mei 03, 2012, 14:57:18 PM
@Bram, nog even over die stemmingmakerij. Ik ben het met je eens dat de/mijn lijstjes van geen belang is en dat een discussie over het hoe en waarom van het uitsteven veel belangrijker/nuttiger is. Ik ben echter niet in de positie daar iets nuttigs over te zeggen (behalve iemand napraten). Ook ik vind het treurig dat ze uitsterven en ben het zelf niet eens met de uitzetting van zweedse vogels. Ik heb de discussie van DB als link geplaatst omdat Peter de Knijff (toch een serieus te nemen wetenschapper) verteld dat die zweedse vogels uiterlijk verschillen (wist ik niet) en dat Harm N. met het gerucht kwam dat de Nijverdal populatie door illegale uitzetting al jaren vervuilt wordt (beide plaatsen de huidige discussie in een ander daglicht). DB is inderdaad een twitchers organisatie en lijstjes zijn voor die personen die die site vaak raadplegen een issue (voor de een belangrijker dan voor de ander) ik denk dat je daarop echter niemand hoeft te diskwilificeren, nadenken over het een sluit nadenken over ander immers niet uit. Groet Max


Die uitzettingen zijn een hoax (die zweedse niet hoor). Kuikens hebben m.i,. last van vergrassing die enorm toegenomen is sinds de jaren vijftig (gras wordt nat, kuikens longontsteking). Verder is het aardig om historisch onderzoek te doen: je ziet dat het korhoen pas in Nederland verschijnt met de ontginningen, het gaat bergafwaarts met de opkomst van de intensieve landbouw.

Menko Vlaardingerbroek

Citeerje ziet dat het korhoen pas in Nederland verschijnt met de ontginningen
Wanneer is dat geweest en waar kwamen ze vandaan?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

M.Haverkamp

Citaat van: MenkoVlaardingerbroek op mei 03, 2012, 21:07:28 PM
Citeerje ziet dat het korhoen pas in Nederland verschijnt met de ontginningen
Wanneer is dat geweest en waar kwamen ze vandaan?

18e eeuw, voor de handliggend Duitsland.

Geum rivale

Wat betreft de vraag over het voedsel van de kuikens: zoals de meeste jonge vogels moeten korhoenderkuikens het in de eerste weken van dierlijk voedsel hebben, inzonderheid insecten: rupsen en andere larven, vlindertjes en kevers, in zo groot mogelijke aantallen. Dat betekent soortenrijke ruige kruidenvegetaties, en tengevolge dat ze hun insecten bij voorkeur niet alleen uit de heide moeten kunnen halen, maar ook van gras- en akkerlandjes (op loopafstand!).
De hoge stikstofdepositie veroorzaakt vergrassing van de heide, die echter tegengegaan kan worden door maatregelen als plaggen, maaien en branden. Op de Sallandse Heuvelrug ligt daar nu niet het probleem voor de Korhoenders, want er wordt voldoende afgeplagd om de vergrassing in toom te houden. Verder verschralen heeft overigens geen gunstige uitwerking op de soortenrijkdom van de heide.
Ook zijn er hier en daar wat zandige plekjes aangelegd, die vooral op prijs gesteld worden door de volwassen vogels, maar ook een bijdrage kunnen leveren aan de insectenrijkdom; dit zou echter nog wel wat uitgebreid mogen worden.
Voedsel voor de volwassen vogels is er o.a. in de vorm van gelukkig wel in tamelijk grote hoeveelheden aanwezige Rode bosbes, maar graanakkertjes zouden een waardevolle aanvulling hierop vormen.

Al met al triest dat de kuikens moeten sterven door voedselgebrek, hoewel in dit stadium ook inteelt inmiddels een rol zou kunnen spelen, evenals misschien andere factoren.
Nu het toch over factoren gaat zal ik hierbij mijn al eerder genoemde lijst van bedreigingen voor het Korhoen in Nederland maar publiceren, in onderstaand schema.
Kees van Reenen

Geum rivale

Citaat van: M.Haverkamp op mei 03, 2012, 21:28:21 PM
Citaat van: MenkoVlaardingerbroek op mei 03, 2012, 21:07:28 PM
Citeerje ziet dat het korhoen pas in Nederland verschijnt met de ontginningen
Wanneer is dat geweest en waar kwamen ze vandaan?

18e eeuw, voor de handliggend Duitsland.


In mijn rapport staat het als volgt:
"Tot aan de negentiende eeuw kwam het Korhoen verspreid voor in Nederland. Halverwege die eeuw nam de stand af tot een zeker minimum. Plotseling echter begint de vogel vele nieuwe gebieden te koloniseren en stijgt de stand explosief, met een maximum rond 1925. Daarna zet zich een neergang in, die zich geleidelijk voortzet, maar in WOII versnelt. In de jaren daarna volgt een opleving van de stand, maar de neergang zet zich sinds het begin van de jaren '60 weer voort"

Als het waar is dat het Korhoen oorspronkelijk niet in Nederland voorkwam zou de pijn van het uitsterven misschien iets verzachten...
Het Korhoen is (in Nederland) natuurlijk vooral een heidevogel, wat verklaart dat menselijk ingrijpen in het landschap de soort kon begunstigen, al is het m.i. niet ondenkbaar dat het Korhoen hier oorspronkelijk op hoogveen leefde, zoals elders nog wel het geval is.
Kees van Reenen

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Max Berlijn

@M Haverkamp
CiteerDie uitzettingen zijn een hoax
Ik begreep inmiddels uit tweede hand dat een betrouwbare vogelaar (ik wil zijn naam niet noemen maar hij zal dit als lezer van het forum vast lezen en kan dan zelf beslissen of hij reageert) minimaal eenmaal een persoon op de Holterberg heeft gezien met een "achterbak vol Korhanen" (letterlijke woorden). Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Gerben Mensink

Ha Max,

Ik hoor jou met enige regelmaat dit gerucht verder verspreiden (in dit topic, een tijd geleden eens op een DB-dag). Kom eens een keer met bewijs zou ik zeggen. Als ik het goed heb heeft Alterra genetisch onderzoek gedaan onder de populatie op de Sallandse Heuvelrug en bleek hieruit niets wat op introductie wees. Op diezelfde DB-dag gaf Harm Niesen aan dat illegaal uitzetten van Korhoenders hoogst onwaarschijnlijk is omdat een haan al 1000 euro zou kosten. Nou praat ik dus Harm na  8)  maar ik verzoek je nogmaals om maar eens met bewijzen te komen. Met geruchten uit jou tweede hand van zogenaamde 'betrouwbare vogelaars' komen we niet verder.
groet,
Gerben Mensink