Het Korhoen is op sterven na dood

Gestart door Marije, april 23, 2011, 21:09:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Gelukkig hebben de drie big yearers 'm al dit jaar  ;)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

hiskodevries

Ai. Voortaan alle Korhoenders op exoot?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JaapHennevanger

Waarom? Zitten toch nog 2 hanen, welke aardig plaats getrouw zijn en verschillende hennen. Lijkt me (nog) niet logisch om dat al te doen.

Jaap Hennevanger



Harm058

@ Jaap
Maar hoe kom je er achter, welke de Zweedse of de Hollandse is?
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


August

Citaat van: Harm058 op mei 01, 2012, 20:33:31 PM
@ Jaap
Maar hoe kom je er achter, welke de Zweedse of de Hollandse is?
Ja kan ze blijven tellen gewoon wachten tot je minimaal 5 hanen tegelijk ziet of minimaal 2 hennen :angel:
August van Rijn

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


dupont

Twee dagen geleden nog een fantastisch baltsend mannetje gezien. VET en VET op tijd!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

GijsB

Waarom op exoot, is toch een soort van herintroductie, ooievaars staan toch ook niet op exoot, raven en bevers toch ook niet. Ik zie niet het verschil tussen die en de korhoenders
Gijs

Douwe van der Ploeg

Uit nieuwsgierigheid: is het technisch mogelijk om een soort op exoot te zetten na een bepaalde datum? Zodat waarnemingen daarvoor nog wel "tellen" voor de lijstjesmensen.
Douwe van der Ploeg

Maarte5n

Citaat van: dralion13 op mei 01, 2012, 21:05:22 PM
Waarom op exoot, is toch een soort van herintroductie, ooievaars staan toch ook niet op exoot, raven en bevers toch ook niet. Ik zie niet het verschil tussen die en de korhoenders

IDD :huh: dat dacht ik ook introduceren is anders dan ontsnapt, dus korhoen op exoot zal wel heel erg genant zijn om te doen

Groet M
Maarten vd Berg

Folkert Jan

Determineren op ondersoort en CNDA indiensoort van maken  :police:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

De suggestie om reintroductie-vogels aan te merken als exoot wijst erop dat men meer bezig is met de lijsttechnische kant van vogels kijken dan met het voortbestaan van (deel)populaties van soorten. Het is dan ook een volkomen belachelijke suggestie. (Kwam laatst ook al ter sprake in verband et Bali-spreeuw.) Vraag je eens af hoe graag je een Dunbekwulp op je lijst zou kunnen zetten, misschien dat dat helpt.
Groeten,

Bram ter Keurs

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Catwzl

Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

joostheeremans

Roel bedankt, dus ook 1 hen. Ik ben benieuwd hoe het verder verloopt.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Norman

Citaat van: BramtK op mei 02, 2012, 10:45:20 AM
De suggestie om reintroductie-vogels aan te merken als exoot wijst erop dat men meer bezig is met de lijsttechnische kant van vogels kijken dan met het voortbestaan van (deel)populaties van soorten. Het is dan ook een volkomen belachelijke suggestie. (Kwam laatst ook al ter sprake in verband et Bali-spreeuw.) Vraag je eens af hoe graag je een Dunbekwulp op je lijst zou kunnen zetten, misschien dat dat helpt.

Misschien is dit iets voor ´lijsters´.  ;)

Overigens hoop ik dat de uitzetting gaat helpen de populatie te behouden. Ik hoop het echt.
Of het verstandig is om een andere ondersoort hiervoor te gebruiken durf ik niet te beoordelen. Mijn deskundigheid schiet hierin te kort.

Wel vraag ik mij af of de nieuwe dieren niet beter eerst in een ´enclosure´gezet hadden kunnen worden om te wennen aan de nieuwe omgeving en mogelijk ander voedsel dan ze gewend waren.

Wellicht is het aardig om ook uit te kijken naar andere gebieden. Duidelijk is dat er iets niet in de haak, maar niemand weet nog exact wat. Voedsel uiteraard, maar hoe dit te herstellen is nog niemand uit.

Justin Jansen

Ik denk dat de lokale Havikken een lekker maal hebben, en zo hoort het ook! Fijn die vroege kerstgedachte. En dan hoop ik dat het gewoon klaar is met deze Korhoen saga.
M.v.g., Justin Jansen


Ted van der Knaap

Citaat van: Catwzl op mei 02, 2012, 11:57:13 AM
En volgend jaar nog zo'n 15 a 20 Zweedse vogels erbij!

In dit filmpje (samen met een geluidsfragment) word gesproken over 20 a 25 extra erbij volgend jaar:
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=143774
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

joostheeremans

Citaat van: Justin Jansen op mei 02, 2012, 12:17:07 PM
Ik denk dat de lokale Havikken een lekker maal hebben, en zo hoort het ook! Fijn die vroege kerstgedachte. En dan hoop ik dat het gewoon klaar is met deze Korhoen saga.


Waarom hoop je dat? Ik vind het persoonlijk erg jammer als er een soort verdwijnt uit ons land.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Maarte5n

in trouw staat dit onderaan

De oorzaken van het teruglopen van de populatie de laatste jaren zijn niet geheel bekend. Enkele kuikens werden gevolgd maar die stierven allemaal door voedselgebrek. De natuurorganisaties hopen dat de Zweedse dieren voor nageslacht zorgen. Het einddoel is dat de populatie zonder hulp overeind blijft.

voedselgebrek onder kuikens word daar wat aan gedaan dan, meer voedsel dragende planten  zetten enzo, anders helpt het niks de zweedse hoenders uit te zetten?

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Jos Welbedacht

CiteerVoedselgebrek onder kuikens word daar wat aan gedaan dan, meer voedsel dragende planten  zetten enzo, anders helpt het niks de zweedse hoenders uit te zetten?

Ik weet niet waar ik het las (misschien ergens in dit topic), maar er worden d.m.v. het uitzetten van nieuwe Korhoenders nieuwe genen in de groep geplaatst. Misschien dat de kuikens van zichzelf al zwak waren doordat er sprake was van inteelt binnen dat kleine groepje Korhoenders van de Sallandse Heuvelrug, en er te weinig nieuwe genen toegevoegd werden.
Ik vraag me dus af wat nu eigenlijk de kern van het probleem is: te weinig voedsel waardoor de kuikens niet groot worden? Of zijn de kuikens vanaf het begin al niet gezond, met een voedseltekort als gevolg?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Ben Wielstra

Face it: het Korhoen is momenteel effectief uitgestorven in Nederland. Het uitzetten van vogels zoals dat nu gebeurt mag nu nog geen herintroductie genoemd worden: dat kan je alleen maar achteraf zeggen als blijkt dat er een stabiele populatie gecreeerd is (en stabiel betekent niet elk jaar weer een paar beesten erbij mikken).

Kan iemand mij vertellen of er daadwerkelijk aanleiding toe is om te denken dat deze uitzetting ook maar enigzins succesvol zou kunnen zijn (succes = vogels die kuikens zonder verdere hulp produceren die zelf ook weer kuikens zonder verdere hulp produceren etc.)? Ik vermoed van niet. En het dan toch doen... Dat is best schandalig. En welk beeld schept dit? "Het is niet erg als soorten uitsterven, je kan ze gewoon ergens anders vandaan halen."

Ben Wielstra

INTEELT INTEELT INTEELT

Dat wordt zo vaak geroepen, maar waar is het op gebaseerd? Was inteelt de reden dat het Korhoen verdween uit Nederland?

jvdlaan

Wat wellicht ook heeft meegewogen is om het gebied nog bestaansrecht te geven. Vergis je niet in de druk vanuit de omliggende bevolking om meer met het gebied te willen doen dan alleen maar een natuurgebied. Het is ideaal om in te mountainbiken, motorcrossen, autoralleys te houden...

joostheeremans

Citaat van: Ben Wielstra op mei 02, 2012, 13:50:53 PM
... Ik vermoed van niet. En het dan toch doen... Dat is best schandalig....
Schandalig lijkt me een tamelijk overtrokken reactie. Er is veel onduidelijk en niemand kan garanties geven, maar als je een poging tot behoud wilt ondernemen lijkt me dit geen hele gekke actie. De laatste keer dat ik in Zweden was werd er nog gewoon gejaagd op korhoenders, die vijf beesten kunnen ze daar wel missen en in het slechtste geval tonen deze beesten aan dat er in Nederland geen plek meer is voor het korhoen. Iets wat volgens mij al velen denken, maar wat net als de door jouw aangehaalde inteelt op vermoedens is gebaseerd.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Norman

Citaat van: Ben Wielstra op mei 02, 2012, 13:52:34 PM
INTEELT INTEELT INTEELT

Dat wordt zo vaak geroepen, maar waar is het op gebaseerd? Was inteelt de reden dat het Korhoen verdween uit Nederland?
Inteelt zal best gebeuren, maar is 'survival of the fittest' niet overal van toepassing.
Maw zwakke exemplaren van het soort sterven en de sterke exemplaren blijven over en verstevigen de soort.

Aan de andere kant kan ik mijn voorstellen dat in een kleine populatie in een kleine gebied, zoals in dit geval, dat er te weinig sterke exemplaren geboren worden om een soort te behouden. In dit geval kan het helpen om vers bloed in te brengen, maar dan zal het gebied ook vergroot moeten worden om wel een gezonde populatie te behouden.

Er zijn van meer dieren gesloten populatie(tje)s waar inteelt geen issue is.

Norman

Citaat van: jvdlaan op mei 02, 2012, 14:07:25 PM
Wat wellicht ook heeft meegewogen is om het gebied nog bestaansrecht te geven. Vergis je niet in de druk vanuit de omliggende bevolking om meer met het gebied te willen doen dan alleen maar een natuurgebied. Het is ideaal om in te mountainbiken, motorcrossen, autoralleys te houden...

Gelukkig zijn er nog voldoende Dassenburchten om dergelijke fratsen uit het gebied te houden.
En daarnaast is het gebied meen ik eigendom van SBB, Natuurmonumenten en Vitens en bepalen die of er nog rally's e.d. georganiseerd worden. Aangezien het tegenwoordig een Nationaal Park is zie ik dit niet zo maar gebeuren. Ik zeg nooit nooit, zo naïef ben ik niet.

joostheeremans

Citaat van: Norman op mei 02, 2012, 14:13:55 PM
Citaat van: jvdlaan op mei 02, 2012, 14:07:25 PM
Wat wellicht ook heeft meegewogen is om het gebied nog bestaansrecht te geven. Vergis je niet in de druk vanuit de omliggende bevolking om meer met het gebied te willen doen dan alleen maar een natuurgebied. Het is ideaal om in te mountainbiken, motorcrossen, autoralleys te houden...

Gelukkig zijn er nog voldoende Dassenburchten om dergelijke fratsen uit het gebied te houden.
En daarnaast is het gebied meen ik eigendom van SBB, Natuurmonumenten en Vitens en bepalen die of er nog rally's e.d. georganiseerd worden. Aangezien het tegenwoordig een Nationaal Park is zie ik dit niet zo maar gebeuren. Ik zeg nooit nooit, zo naïef ben ik niet.
Er loopt in feite ook een snelweg door NP de Utrechtse Heuvelrug, volgens mij stelt de titel Nationaal Park juridisch niet heel veel voor. Daarnaast is er in NP's ook ruimte voor recreatie, waaronder sommigen ook mountainbiken en motorcrossen scharen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Oenanthe

Citaat van: Norman op mei 02, 2012, 14:09:20 PM
Inteelt zal best gebeuren, maar is 'survival of the fittest' niet overal van toepassing.
Maw zwakke exemplaren van het soort sterven en de sterke exemplaren blijven over en verstevigen de soort.

Ja, en als je een populatie genetisch wilt verzwakken is inteelt de beste en effectiefste manier. Dan hou je uiteindelijk helemaal geen sterke exemplaren meer over. Bij de teelt van rasdieren een al jaren bekend verschijnsel.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips