Het Korhoen is op sterven na dood

Gestart door Marije, april 23, 2011, 21:09:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: frankw op april 01, 2012, 20:10:58 PM
Links uitzending gemist en dan rechts in beeld programma kiezen, 14 juni 2011 aanklikken dan opent ie bij mij..




Maar in die uitzending vind ik niets over korhoen...misschien net langs geklikt...op welk tijdstip gaat het over de korhoen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Sanders

Genoeg om er niet langs te klikken
Gr,
Vincent Sanders


frankw

#123
Citaat van: rnbflavour op april 01, 2012, 20:20:53 PM
Citaat van: frankw op april 01, 2012, 20:10:58 PM
Links uitzending gemist en dan rechts in beeld programma kiezen, 14 juni 2011 aanklikken dan opent ie bij mij..




Maar in die uitzending vind ik niets over korhoen...misschien net langs geklikt...op welk tijdstip gaat het over de korhoen?
Ik kan het niet duidelijker uitleggen. Na een paar minuten begint het al, afgewisseld met andere items.

Folkert Jan

Tja jou linkt gaat naar nieuws gemist, maar je moet dus eerst buitengewoon hebben.....
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

michel.wissink

Nu de waarneming van Erik Ernens met relevante details is aangevuld - waarvoor dank - , wil ik toch concluderen dat de 3e haan aangetroffen is.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

BramtK

Toch bijzonder en een heel klein beetje hoopvol.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

Zeker leuk. Of het iets veranderd betwijfel ik, maar toch.

GijsB

Citaat van: BramtK op april 03, 2012, 14:03:48 PM
Toch bijzonder en een heel klein beetje hoopvol.

De enige hoop die het geeft is dat we nog een jaar langer naar een korhoen kunnen kijken. Ik zou het pas hoopgevend vinden als er juvenielen volwassen worden.
Gijs

BramtK

Ik sprak niet voor niets van een heel klein beetje. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

GijsB

Tja, als er geen oplossing gevonden wordt voor de stervende kuikens betekenen die 2 hooglandkorhoenders alsnog geen redding...
Gijs

Folkert Jan

Citaat van: JandJ op april 04, 2012, 22:24:23 PM
Ik kreeg zojuist dit op de mail:  http://www.destentor.nl/regio/salland/10799309/Zweedse-hanen-moet-korhoen-Salland-redden.ece

Dat slaat toch nergens op?
Dan introduceer je een andere ondersoort om deze ondersoort te behouden?
Kunnen ze net zo goed als deze populatie is uitgestorven alleen maar hooglandkorhoen gaan importeren?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gert Ottens

Citaat van: rnbflavour op april 05, 2012, 10:06:51 AM
Citaat van: JandJ op april 04, 2012, 22:24:23 PM
Ik kreeg zojuist dit op de mail:  http://www.destentor.nl/regio/salland/10799309/Zweedse-hanen-moet-korhoen-Salland-redden.ece

Dat slaat toch nergens op?
Dan introduceer je een andere ondersoort om deze ondersoort te behouden?
Kunnen ze net zo goed als deze populatie is uitgestorven alleen maar hooglandkorhoen gaan importeren?

Wie zegt trouwens dat het een andere ondersoort is?

Gert Ottens

Citaat van: rnbflavour op april 05, 2012, 10:06:51 AM
Citaat van: JandJ op april 04, 2012, 22:24:23 PM
Ik kreeg zojuist dit op de mail:  http://www.destentor.nl/regio/salland/10799309/Zweedse-hanen-moet-korhoen-Salland-redden.ece

Dat slaat toch nergens op?
Dan introduceer je een andere ondersoort om deze ondersoort te behouden?
Kunnen ze net zo goed als deze populatie is uitgestorven alleen maar hooglandkorhoen gaan importeren?

Maar de zogenaamde Laagland-korhoenders schijnen inderdaad genetisch wel af te wijken van hun hoogland-soortgenoten. Zou die genetische differentiatie trouwens nog een resultaat van inteelt binnen een geisoleerde populatie kunnen zijn?

oceanodroma

Ik kan het fout hebben maar horen de nederlandse Korhoenders niet tot de ondersoort britannicus (los van de genetische differentiatie door inteelt). Britannicus gaat ook niet best in de UK en de overige (relict) populaties...
Dimitri Mulder
oceanodroma

Rikstar

Het valt in Wales/UK blijkbaar best wel mee:
http://www.rspb.org.uk/news/309970-wales-leads-the-way-to-black-grouse-success-?dm_i=NXN,R2CG,3WX1LA,26QJL,1

Citaat van: oceanodroma op april 05, 2012, 13:32:13 PM
Ik kan het fout hebben maar horen de nederlandse Korhoenders niet tot de ondersoort britannicus (los van de genetische differentiatie door inteelt). Britannicus gaat ook niet best in de UK en de overige (relict) populaties...
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Gert Ottens

Citaat van: oceanodroma op april 05, 2012, 13:32:13 PM
Ik kan het fout hebben maar horen de nederlandse Korhoenders niet tot de ondersoort britannicus (los van de genetische differentiatie door inteelt). Britannicus gaat ook niet best in de UK en de overige (relict) populaties...

Daar zijn de meningen over verdeeld, ook omdat britannicus en de overige continentale Korhoenders in genetisch opzicht niet dusdanig veel van elkaar verschillen dat subspecifieke status van britannicus gerechtvaardigd is (volgens sommige onderzoekers dan).

oceanodroma

CiteerDaar zijn de meningen over verdeeld, ook omdat britannicus en de overige continentale Korhoenders in genetisch opzicht niet dusdanig veel van elkaar verschillen dat subspecifieke status van britannicus gerechtvaardigd is (volgens sommige onderzoekers dan).

Los van de genetische verschillen zijn er toch fenologische verschillen? Iets met wit op de schouders, grootte en de glans op de rug....

Dimitri Mulder
oceanodroma

Geum rivale

Het idee is leuk, maar inderdaad: zorg eerst dat de kuikens voldoende te eten te hebben; al kan natuurlijk ook aan beide mogelijkheden samen gewerkt worden. Maar importeer de hanen dan niet uit Zweden, maar uit westelijk Duitsland, waar hetzelfde laaglandkorhoen voorkomt.
Of er sprake is van verschillende ondersoorten staat ter discussie. In mijn onderzoek heb ik op grond van morfologische en ecologische kenmerken het Laaglandkorhoen als een afzonderlijke ondersoort beschouwd ('Tetrao tetrix terra-demissa'), maar volgens een Alterra-rapport zou er te weinig genetisch verschil zijn. Hoe dan ook, de Scandinavische hoenders zijn m.i. teveel aangepast aan het noordelijke klimaat om veel kans van slagen te bieden in Nederland (zeker als de klimaatsverandering doorzet).
Kees van Reenen

Geum rivale

Citaat van: oceanodroma op april 05, 2012, 15:43:15 PM
CiteerDaar zijn de meningen over verdeeld, ook omdat britannicus en de overige continentale Korhoenders in genetisch opzicht niet dusdanig veel van elkaar verschillen dat subspecifieke status van britannicus gerechtvaardigd is (volgens sommige onderzoekers dan).

Los van de genetische verschillen zijn er toch fenologische verschillen? Iets met wit op de schouders, grootte en de glans op de rug....

Inderdaad groote, kleur (laaglandkorhaan is blauwer) en bevedering van m.n. de poten.
Kees van Reenen

lucasn

Citaat van: Rikstar op april 05, 2012, 13:51:48 PM
Het valt in Wales/UK blijkbaar best wel mee:
http://www.rspb.org.uk/news/309970-wales-leads-the-way-to-black-grouse-success-?dm_i=NXN,R2CG,3WX1LA,26QJL,1


Lijkt daar inderdaad nogal mee te vallen, ze lagen laatst nog in het kookprogramma Masterchef.
Groet,
Lucas Nieuweboer

GijsB

Citaat van: Geum rivale op april 05, 2012, 15:45:15 PM
Het idee is leuk, maar inderdaad: zorg eerst dat de kuikens voldoende te eten te hebben; al kan natuurlijk ook aan beide mogelijkheden samen gewerkt worden. Maar importeer de hanen dan niet uit Zweden, maar uit westelijk Duitsland, waar hetzelfde laaglandkorhoen voorkomt.
Of er sprake is van verschillende ondersoorten staat ter discussie. In mijn onderzoek heb ik op grond van morfologische en ecologische kenmerken het Laaglandkorhoen als een afzonderlijke ondersoort beschouwd ('Tetrao tetrix terra-demissa'), maar volgens een Alterra-rapport zou er te weinig genetisch verschil zijn. Hoe dan ook, de Scandinavische hoenders zijn m.i. teveel aangepast aan het noordelijke klimaat om veel kans van slagen te bieden in Nederland (zeker als de klimaatsverandering doorzet).

Het probleem is alleen dat het in West-Duitsland ook niet echt goed gaat met de laaglandkorhoenders, en dat de kans klein is dat de duitsers hun laaglandkorhoenders naar Nederland willen brengen.
Verder denk ik dat er beter Scandinavische korhoenders gebruikt kunnen worden dan korhoenders die al generaties lang in gevangenschap leven (Zoals nu op de veluwe gebeurt). Die zijn helemaal niet meer aangepast aan in het wild leven (oa kortere darmen, worden nog makkelijker gepakt door predatoren enz.)
Gijs

Geum rivale

Citaat van: dralion13 op april 26, 2012, 13:23:48 PM
Het probleem is alleen dat het in West-Duitsland ook niet echt goed gaat met de laaglandkorhoenders, en dat de kans klein is dat de duitsers hun laaglandkorhoenders naar Nederland willen brengen.

Dat geloof ik ook. Maar ja, ik noemde Duitsland, omdat het in België nog slechter gaat, en meer Laaglandkorhoenders zijn er bij mijn weten niet. Of we moeten exemplaren uit England halen; het klimaat lijkt daar meer op het onze.

Citaat van: dralion13 op april 26, 2012, 13:23:48 PM
Verder denk ik dat er beter Scandinavische korhoenders gebruikt kunnen worden dan korhoenders die al generaties lang in gevangenschap leven (Zoals nu op de veluwe gebeurt). Die zijn helemaal niet meer aangepast aan in het wild leven (oa kortere darmen, worden nog makkelijker gepakt door predatoren enz.)

Dat is zeker.
Kees van Reenen

ArjanH

Citaat van: Henri van Dodeweerd op april 27, 2012, 11:13:17 AM
http://nos.nl/artikel/367116-zweedse-korhoenders-ongewenst.html


Doorgaans sta ik wel achter Natuurmonumenten, SBB en Vogelbescherming maar in dit geval slaat men de plank mijns inziens mis. Het Korhoen is op termijn gedoemd om te verdwijnen, hoe spijtig dat ook is. Om op een kunstmatige manier de soort trachten te behouden voor Nederland, zo zie ik het, vind ik niet gewenst. Wellicht dat men de aandacht beter kan leggen naar soorten die weliswaar (nog) minder zeldzaam zijn dan het Korhoen maar het desondanks erg moeilijk hebben. Velduil, Kemphaan en Blauwe Kiekendief vind ik daarvan goede voorbeelden.

Ben Wielstra

Het maakt niet uit of de kuikens overleven of niet. Als je gewoon elk jaar een paar Korhoenders uitzet dan blijf je een populatie Korhoenders hebben. Het is allemaal zo makkelijk!

Cornelis Fokker

Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Rein Genuït

Best handig om dat midden in het broedseizoen te doen.......
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/