Het Korhoen is op sterven na dood

Gestart door Marije, april 23, 2011, 21:09:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

stefanhageman

Stefan Hageman


jaapo

Ja, van het CDA hoef je niets meer te verwachten. Het was altijd al weinig en nu is het helemaal over. Volgens het chr. geloof hebben de mensen de opdracht om als goed rentmeester over de aarde en haar natuur te heersen. Ethisch beschouwd betekent dat, dat je alles in het werk stelt, om soorten planten en dieren in stand te houden, omdat ze immers allen een rol spelen in de ecologische structuur. Om een havik weg te vangen om de korhoenders te beschermen, is weer het andere uiterste. In een normale situatie zouden er genoeg korhoenders kunnen bestaan, ook met roofvogels in de buurt. Over de jacht. Ik behoor bij de radicale tegenstanders. Te vaak is de jacht onder het mom van natuurbescherming gewoon een sport geweest. Ik weet niet, of de jacht schuld heeft aan de nadere uitsterving in ons land van het korhoen. Want ze zijn heus verdwenen binnen afzienbare tijd. En er zullen nog andere soorten volgen. Niet meer tegen te houden.
Jaap Oskam, De Bilt

Marije

Korhoenkuikens dood door voedselgebrek
maandag 18 juli 2011 | 10:31

NIJVERDAL - Jonge korhoenders zijn ten dode opgeschreven omdat ze te weinig eiwitrijk voedsel waaronder insecten en wormen vinden. In de eerste maanden van hun bestaan eten ze dit om later over te schakelen op plantaardig voedsel dat er in overvloed is.

De Vogelbescherming heeft een hen en twee kuikens voorzien van een zendertje om hun gedrag te kunnen achterhalen. Uit dit onderzoek blijkt dat de twee kuikens zijn overleden. De oorzaak is een te gering voedselaanbod.

Vandaag wordt bekendgemaakt of er nog maatregelen genomen kunnen worden om de populatie te laten overleven.


Bron: http://www.tctubantia.nl/regio/9130317/Korhoenkuikens-dood-door-voedselgebrek.ece

Hero

Citaat van: jaapo op juni 25, 2011, 14:31:18 PM
Over de jacht. Ik behoor bij de radicale tegenstanders. Te vaak is de jacht onder het mom van natuurbescherming gewoon een sport geweest. Ik weet niet, of de jacht schuld heeft aan de nadere uitsterving in ons land van het korhoen. Want ze zijn heus verdwenen binnen afzienbare tijd. En er zullen nog andere soorten volgen. Niet meer tegen te houden.
Ik ben via via in aanraking gekomen met een jager, en wat hij vertelt is soms tenenkrommend, maar soms ook best leerzaam ( hij weet overigens niet dat ik aan de andere kant van het spectrum sta, en dat wil ik graag zo houden)
Een van de dingen die ik vanuit zijn standpunt toch even onder de aandacht wil brengen is dat hij (hij is een individu, en geen vertegenwoordiger van de complete populatie jagers) ronduit een hekel heeft aan beide extremen als het om een diersoort gaat. Hij weet donders goed dat als een populatie erg klein wordt een voedseltechnisch rampjaar een in zijn woorden "verloren soort" kan worden, een soort waar hij niet meer op mag jagen dus. Ook de andere kant op, zoals nu met die ganzen, waar hij bijna geld op moet toeleggen om er vanaf te komen (hij heeft opdracht om in het gebied waarin hij werkt een x-aantal dieren te 'verwijderen') Ook hij heeft dus een belang bij een gezonde rijke natuur. Niet alleen voor zijn portemonnee en zijn lol, maar ook omdat hij het ronduit zonde vindt om perfect gezonde dieren bij een destructiebedrijf te moeten inleveren.

...En nee, ook ik ga een jager geen natuurbeschermer noemen.
Hero de Haan
"You can't outrun Death forever, But you can make the Bastard work for it."

frankw

Citeer( hij weet overigens niet dat ik aan de andere kant van het spectrum sta, en dat wil ik graag zo houden)
Zei hij op een openbaar forum. 8)

Vincent Hart

Ach, Frank, jagers en begrijpend lezen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Hero

Citaat van: frankw op juli 18, 2011, 22:23:36 PM
Citeer( hij weet overigens niet dat ik aan de andere kant van het spectrum sta, en dat wil ik graag zo houden)
Zei hij op een openbaar forum. 8)
Hij is trots op zijn digibeetisme.
Hero de Haan
"You can't outrun Death forever, But you can make the Bastard work for it."


Vincent Hart

De laatst ingevoerde waarneming van korhoen op de Sallandse Heuvelrug is van 17 oktober ... Een teken aan de wand?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

laatvlieger

Citaat van: Vincent Hart op november 19, 2011, 14:23:25 PM
De laatst ingevoerde waarneming van korhoen op de Sallandse Heuvelrug is van 17 oktober ... Een teken aan de wand?
Vorig jaar ook tussen juni en november geen enkele ingevoerde waarneming.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: laatvlieger op november 19, 2011, 14:47:44 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 19, 2011, 14:23:25 PM
De laatst ingevoerde waarneming van korhoen op de Sallandse Heuvelrug is van 17 oktober ... Een teken aan de wand?
Vorig jaar ook tussen juni en november geen enkele ingevoerde waarneming.

Als je de jaarstatistieken doorbladert zie je dat dat heel normaal is.
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: HPM op november 19, 2011, 15:03:01 PM
Citaat van: laatvlieger op november 19, 2011, 14:47:44 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 19, 2011, 14:23:25 PM
De laatst ingevoerde waarneming van korhoen op de Sallandse Heuvelrug is van 17 oktober ... Een teken aan de wand?
Vorig jaar ook tussen juni en november geen enkele ingevoerde waarneming.

Als je de jaarstatistieken doorbladert zie je dat dat heel normaal is.
Ja, precies, tussen juni en november zijn waarnemingen zeer schaars.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: laatvlieger op november 19, 2011, 15:07:23 PM
Citaat van: HPM op november 19, 2011, 15:03:01 PM
Citaat van: laatvlieger op november 19, 2011, 14:47:44 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 19, 2011, 14:23:25 PM
De laatst ingevoerde waarneming van korhoen op de Sallandse Heuvelrug is van 17 oktober ... Een teken aan de wand?
Vorig jaar ook tussen juni en november geen enkele ingevoerde waarneming.

Als je de jaarstatistieken doorbladert zie je dat dat heel normaal is.
Ja, precies, tussen juni en november zijn waarnemingen zeer schaars.

Het is waarschijnlijk nauwkeuriger om te concluderen dat er in maart en april een heleboel mensen gaan 'bolderen'.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Akkoord, het is inderdaad wat vroeg in het seizoen om aan het ontbreken van waarnemingen sinds half oktober veel waarde te hechten.

@Herman: dat mag dan van invloed zijn op de Statistieken, het is natuurlijk ook omgekeerd: Korhoenders laten zich het makkelijkst vinden tijdens de balts, en op momenten dat er geen blad meer aan de bomen zit.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op november 19, 2011, 15:29:53 PM
Akkoord, het is inderdaad wat vroeg in het seizoen om aan het ontbreken van waarnemingen sinds half oktober veel waarde te hechten.

@Herman: dat mag dan van invloed zijn op de Statistieken, het is natuurlijk ook omgekeerd: Korhoenders laten zich het makkelijkst vinden tijdens de balts, en op momenten dat er geen blad meer aan de bomen zit.

Uiteraard, maar het waarnemerseffect versterkt de baltsperiode onevenredig.
Herman van der Meer

KorHaan

Even wachten tot er een flink pak sneeuw ligt, en de Korhoenders knoppen van Berken gaan eten. Dan moet het niet zo'n toer zijn om te tellen, toch?

Op 4 januari 1979 zat de gehele populatie (?) van Het Gooi in de berkenbomen; 1 haan en zes hennen.
Er lag toen een pak sneeuw van 15 cm op de Westerheide, het was zonnig vriesweer.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Marcel van kammen

Om het topic maar weer even omhoog te knallen.
Mn vader wil zn leven lang al eens Korhoenders zien,dus we waren van plan om volgende week vrijdag een kijkje te gaan nemen.
Locaties e.d. had ik doorgekregen, maar is het niet iets te vroeg i.v.m. de balts? Of zijn ze al begonnen met baltsen?
Met "ze" bedoel ik die 2 die de laatste maanden gemeld worden :-(

frankcoenjaerts

De eerste 3 weken van april zijn doorgaans het beste.

Dan (zeker in het weekend) zijn er ook meer mensen, wat handig kan zijn als je nooit eerder in het gebied geweest bent.
Bovendien willen de favoriete baltsplekken nogal eens verschillen - later in het jaar wordt dat beeld wat duidelijker.
Mik erop dat je al net voor ochtendschemering aankomt: het is minimaal 15- 20 minuten lopen tot de plek.

Veel plezier !
Met vriendelijke groeten,

Frank

Marcel van kammen

Hmmzz....dan kunnen we het beter nog even een paar weken uitstellen! Maken we er begin april van...misschien ook wel zo leuk i.v.m. met andere soorten die er eventueel rondfladderen. Thanx!

snwja3

Citaat van: Marcel van kammen op februari 29, 2012, 13:17:50 PM
Hmmzz....dan kunnen we het beter nog even een paar weken uitstellen! Maken we er begin april van...misschien ook wel zo leuk i.v.m. met andere soorten die er eventueel rondfladderen. Thanx!

Maart is net zo goed. groot voordeel is dat het dan vaak nog rustig(er) is, in april/mei loopt het vol met die ........  ;)
Wietze Janse

frankcoenjaerts

Ander voordeel van maart is dat je altijd nog een keer in april terug kunt.

Verder helemaal eens met Wietze: in maart zitten ze er ook! ;)
Met vriendelijke groeten,

Frank

snwja3

CiteerAnder voordeel van maart is dat je altijd nog een keer in april terug kunt.
;D

En in mei. Paar van mijn mooiste Korhoenwaarnemingen zijn toch op een zwoele zomeravond in mei/juni (nog steeds bolderend), jagend vrouwtje Roodpootvalk erboven en in de schemer Nachtzwaluw, Bosuil en Houtsnip.
Wietze Janse

Theovanv

Citaat van: snwja3 op februari 29, 2012, 14:44:50 PM
CiteerAnder voordeel van maart is dat je altijd nog een keer in april terug kunt.
;D

En in mei. Paar van mijn mooiste Korhoenwaarnemingen zijn toch op een zwoele zomeravond in mei/juni (nog steeds bolderend), jagend vrouwtje Roodpootvalk erboven en in de schemer Nachtzwaluw, Bosuil en Houtsnip.
Hou op, ik krijg voorjaarskriebels en het is nog grijs buiten ;D
Theo van Veenendaal

Norman

Citaat van: Theovanv op februari 29, 2012, 15:32:24 PM
Citaat van: snwja3 op februari 29, 2012, 14:44:50 PM
CiteerAnder voordeel van maart is dat je altijd nog een keer in april terug kunt.
;D

En in mei. Paar van mijn mooiste Korhoenwaarnemingen zijn toch op een zwoele zomeravond in mei/juni (nog steeds bolderend), jagend vrouwtje Roodpootvalk erboven en in de schemer Nachtzwaluw, Bosuil en Houtsnip.
Hou op, ik krijg voorjaarskriebels en het is nog grijs buiten ;D

Gewoon te warm aankleden en je ogen dicht doen.  :angel:

De vogelzang begint nu langzaam steeds meer los te komen.
Zanglijster, Merel, Heggemus, Grote Lijster, Groenling, Pimpelmees, Koolmees, Vink, Roodborst, Winterkoning, Putter, allen al prachtig horen zingen vanuit de achtertuin.

Michiel Poolman

Vogelaars die nog geen Korhoen hebben mogen wel opschieten, er zijn waarschijnlijk nog maar 2 mannetjes aanwezig en een paar meer vrouwtjes!
Met Vriendelijke Groet: Michiel

Oenanthe

Wat is belangrijker: dat iedereen het korhoen op zijn lijst krijgt voor het te laat is of dat de laatste korhoenders rust gegund wordt om voor de zo hoog nodige nakomelingen te zorgen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jaap Denee

Ga dan maar gewoon kijken... (ff de knuppel in dat spreekwoordelijke hoenderhok gooien).
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

ArjenDrost †

Citaat van: Jaap Denee op februari 29, 2012, 22:03:22 PM
(ff de knuppel in dat spreekwoordelijke hoenderhok gooien).
Pas nou maar op met die knuppel... Straks gooi je er nog een Korhoen mee dood...

BramtK

Citaat van: Oenanthe op februari 29, 2012, 21:57:18 PM
Wat is belangrijker: dat iedereen het korhoen op zijn lijst krijgt voor het te laat is of dat de laatste korhoenders rust gegund wordt om voor de zo hoog nodige nakomelingen te zorgen?

Ik krijg wel eens de indruk dat dat voor sommige vogelaars een goede vraag is soms even bij stil te staan. Overigens vind ik het helemaal geen onderwerp om grappen over te maken.
Groeten,

Bram ter Keurs

ArjenDrost †

Citaat van: BramtK op maart 01, 2012, 11:06:39 AM
Citaat van: Oenanthe op februari 29, 2012, 21:57:18 PM
Wat is belangrijker: dat iedereen het korhoen op zijn lijst krijgt voor het te laat is of dat de laatste korhoenders rust gegund wordt om voor de zo hoog nodige nakomelingen te zorgen?

Ik krijg wel eens de indruk dat dat voor sommige vogelaars een goede vraag is soms even bij stil te staan. Overigens vind ik het helemaal geen onderwerp om grappen over te maken.
Oh, ik ben het natuurlijk helemaal met de vraag eens! Al moet ik zeggen dat ik denk dat verstoring deze populatie niet de das om zal doen... Wat natuurlijk geen vrijbrief hoort te zijn om de boel dan maar te gaan verstoren.


Groeten, Arjen