smalbladig fonteinkruid, een kruising?

Gestart door mmandos, april 21, 2011, 12:38:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

mmandos

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/53680664
een onzekere Puntig fonteinkruid x Gekroesd fonteinkruid - Potamogeton x lintonii (P. friesii x crispus) gezien op 2011-04-20 te Hilvarenbeek - Loosche Akkers
foto`s :

er staan enkele planten in een kikkerpoel naast de Roodloop, samen met grof hoornblad en waterviolier. Ook is er een populatie sluierstaartgoudvissen aanwezig. Herkomst van het fonteinkruid uit aquarium is niet uit te sluiten. er is daar bijvoorbeeld ook een verdachte veenwortel met drijfblad te zien.

bij voorbaat dank Maarten Mandos

rapunzel

Het doet me denken aan Potamogeton pusillus. De ongelijke hoogte en de hoek waarop de zijnerven de hoofdnerf naderen. Ook de afstand vanaf de top van het blad tot de aanhechting t.o.v. de bladbreedte (1 a 1 1/2 bladbreedte) lijkt daarop te duiden. De bladbreedte kan ik moeilijk inschatten.

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

mmandos

Ik lees nu in de Veldgids Water- en Oeverplanten van R. Pot (had ik eerder moeten doen, wist niet dat ie daarin beschreven stond) het volgende:
'de bastaard Potamogeton x lintonii heeft de bouw en nervatuur van Puntig fonteinkruid, maar dan aan de bladtop met de bladrand-tandjes van Gekroesd fonteinkruid. Sommige planten worden mogelijk voor de bastaard aangezien terwijl het toch Gekroesd fonteinkruid betreft. De laatste is zeer variabel van vorm. Doorslaggevend is dat het tongetje van de bastaard aan de onderzijde enkele mm kokervormig vergroeid is; de randen van het tongetje van Gekroesd fonteinkruid zijn nooit vergroeid.'

De tandjes waren me al opgevallen, het nervenpatroon als van Puntig fonteinkruid ook. Ik heb zojuist het tongetje gecontroleerd en dat klopt ook, het is aan de voet 1-2 mm kokervormig vergroeid. Ik heb wat materiaal thuis in water staan. Helaas nog geen goede foto van het tongetje kunnen maken (het scheurt in als je te hard peutert)

groet, Maarten

mmandos

nagekomen: ik heb toch een foto kunnen maken van het tongetje, heb er een kleiner blad ingeschoven. Zo is te zien dat het aan de basis kokervormig is vergroeid.

Maarten

mmandos

Ik heb de foto's voorgelegd aan Chris Preston, de expert in waterplanten in de UK. Hij hield het voorlopig op de niet-kroezende wintervorm van Gekroesd fonteinkruid, die er bedrieglijk anders uitziet dan de normale kroezende zomervorm. Dat zou over enige tijd wel blijken als het inderdaad zo is. Dus ik zal er over een paar maanden nog eens langs lopen.

Maarten Mandos