Misschien Curculio glandium? > ja

Gestart door belle, april 20, 2011, 22:04:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, indien mogelijk. Gevonden op hekpaal onder zomereik. Lengte 6 mm, ik dacht zonder haarkam, mogelijk C. glandium? Foto's niet geweldig, maar hopelijk voldoende?

Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/53673054
Curculio spec. gezien op 2011-04-20 te France - Centre - La Fontourée
foto`s :










bij voorbaat dank Tjitske Lubach
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

beetlestitch

gezien de tand op de achterdij foto 3 en de weinig afgebakende vlekken op de dekschilden zou dit wel eens nucum kunnen zijn maar ik weet niet wat er in frankrijk voorkomt van deze soorten en ik ben zeker geen snuitkever kenner.  groeten toon.
Toon Keukelaar

belle

Hartelijk dank Toon.

Volgens FE komen er in Frankrijk 7 soorten voor (minder dan in Nederland!?) Namelijk betulae, elephas, glandium, nucum, pellitus, venosus, villosus.

Plaatjes kijkend zou ik denken dat glandium, nucum en mogelijk venosus in aanmerking komen? Maar ja, ik weet er niets van, dus dan blijft het toch maar spec.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

#3
De discussie kan in elk geval beperkt blijven tot een dame van glandium vs. nucum - van de andere heeft alleen elephas nog zo'n lange snuit en die is het niet  B)

Het moge duidelijk zijn dat ik nog veel minder van (snuit)kevers weet dan Toon. Ik heb alleen ooit het geslacht Curculio eens voor mezelf uitgepuzzeld omdat ik uit aangeboorde eikels venosus en glandium had opgekweekt. Gek genoeg kom ik hier op wrn met de resultaten van mijn puzzelen bijna altijd met Toon in "aanvaring" (zie ook andere recente en minder recente Curculio op het forum). Die term is overigens niet rot bedoeld, maar het geeft aan dat iemand met meer keverervaring kennelijk toch anders tegen deze kevers aankijkt dan een leek die zich op basis van literatuurkenmerken halfslachtig heeft ingewerkt.

Ik zou van deze dus zonder veel omhaal glandium gemaakt hebben :-\ Ik kan echt geen haarkam ontdekken (een beetje dikkig opgezet zijn de haartjes op het einde van de dekschildnaad bij glandium ook) dus dan komen we op kleur, habitus en dat van foto verrekte lastig te beoordelen tandje onder de achterdijen (Edit: niet van toepassing). Kleur komt in zoverre goed overeen met wat ik van glandium ken, die vind ik vaak, maar ik ken nucum hoofdzakelijk van foto's van anderen - ben er een paar keer ééntje tegengekomen, maar zonder dat eigen goede foto's lukten.

Het feit dat Toon bij Curculio vaak op een andere soort uitkomt dan ik, geeft voor mij vooral aan dat ik ze zelf kennelijk nog steeds niet goed in beeld heb en dat het uiteindelijk minder eenvoudig zal zijn dan wat de tabellen laten vermoeden. Jammer, want het zijn bijzonder lollige kevertjes en het zou leuk zijn om ze een naam te kunnen geven.

Voorlopig zal ik me niet meer met Curculio-aanvragen bemoeien, want mijn kijk erop is duidelijk minder "betrouwbaar" dan ik tot nu toe gehoopt had. Soms denk je dat je iets aardig in de smiezen begint te krijgen (leuk, denk je dan) om je enige tijd later te moeten realiseren dat je er nog steeds geen reet van snapt (schaamte) - dat gaat me niet alleen bij deze kevertjes zo, maar ook bij groepen waar ik me wel serieuzer mee bezig houd. Je probeert voorzichtig te zijn totdat je een punt bereikt hebt dat je denkt, "ja, fuckit, nou weet ik het wel hoor" en even later blijkt dat je het toch nog niet wist en dat alles wat je dacht te weten plotsklaps weer op losse schroeven staat. Zo ook hier weer eens ... stop en terug naar de kleuterklas om eerst weer opnieuw te beginnen met leren :rolleye:  Da's droef :'( maar soms ook gewoon nodig en goed  :angel: :blink:

Wellicht dat Theodoor deze en die van Remco en Violet binnenkort nog eens van een definitieve naam kan voorzien - ben stiekem toch wel benieuwd 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

Toon Keukelaar

Th.Heijerman

Deze houd ik ook voor een C. gladium. En met die van Remco & Violet heb ik iets meer moeite. Die haarkam lijkt wel duidelijk aanwezig te zijn en dat wijst op C. nucum. Maar de kleur hoort meer bij C. glandium. Nu moet je met kleur erg oppassen want die is enigszins variabel en kan nog  beïnvloed worden door de belichting. Toon heeft het regelmatig over de tand op de achterdij. Ik begrijp niet goed wat de relevantie daar van is: zowel C. glandium als C. nucum hebben die tand.
Als we op waarneming.nl met zekerheid op naam gebrachte soorten van het genus Curculio willen hebben, zullen ze of perfect gefotografeerd moeten worden, of na een fotosessie moeten worden opgestuurd voor determinatie: onder de binoc is het een fluitje van een cent...

Theodoor

belle

Mooi dat het toch gelukt is, hartelijk dank allemaal!  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

Bedankt weer Theodoor  :blink:

Citaat van: Th.Heijerman op april 22, 2011, 21:48:38 PM
onder de binoc is het een fluitje van een cent...
Wat zijn voor jou onder de binoc bij deze twee dan de handigste kenmerken c.q. waar kijk je dan ècht naar? Toch die voelerkenmerken? (kleur, dikte, beharing, lengte/breedte van flagel), of is er een handige andere weggever?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

nucum heeft duidelijk een driehoekige tand en van glandium is de vorm toch anders dat is over mijn tand op de beide achter dijen. groeten toon.
Toon Keukelaar

Th.Heijerman

@ Arp: in eerste instantie naar de kam, maar ook naar de kleur en aard van de beschubbing over de hele elytra. Overigens kunnen mannetjes van glandium ook een beetje een kam hebben! Wat de antenne betreft: ja, soms, de vorm van de knots bijvoorbeeld.

Daar komt bij: als je in het veld Curculio's van eik geklopt heb, is de kans groot dat het om glandium gaat; heb je een hazelaar bemonsterd dan heb je meestal een nucum te pakken. Als je het dier in de lage vegetatie hebt aangetroffen of vliegend, dan heb je uiteraard deze waardplantinformatie niet ...

@Toon: ik ken geen sleutels waar de vorm van de tand als onderscheidend kenmerk tussen deze twee soorten gebruikt wordt. Nu hoeft dat niets te zeggen, maar ik heb heb aantal exemplaren van beide soorten onder de binoc gehouden en ik zie geen duidelijke verschillen. Daar komt bij dat door de beschubbing de vorm sowieso moeilijk te beoordelen valt, zeker van foto's (dus net als bij pellitus en venosus) ...

Theodoor

Arp

Citaat van: Th.Heijerman op april 23, 2011, 22:14:49 PM
@ Arp: in eerste instantie naar de kam, maar ook naar de kleur en aard van de beschubbing over de hele elytra. Overigens kunnen mannetjes van glandium ook een beetje een kam hebben! Wat de antenne betreft: ja, soms, de vorm van de knots bijvoorbeeld.
Kijk, dat is nuttige info (al maakt het de ID niet noodzakelijkerwijze makkelijker ;) )

Ga ik maar eens proberen bij m'n volgende ontmoetingen met beide die kenmerken eens goed naast elkaar te zetten  :P

Bedankt weer Theodoor (en Toon ook natuurlijk)  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)