zwart/rode bij/hommel

Gestart door MarjoSmeets, april 11, 2011, 11:31:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Ik heb volgens mij alle bijen gehad op wildebijen.nl, maar ik vind er geen die op die van mij lijkt. Ik had gedacht dat ik hem wel makkelijk zou kunnen vinden vanwege de kleuren en dat platte kontje, maar dat valt dus vies tegen. Dus ik kijk er óf helemaal overheen, óf ik zoek op een verkeerde plaats en valt dit beestje niet onder de bijen/hommels. Ik heb hem niet gemeten, maar hij/zij was vrij groot, de centimeter haalde hij zeker wel. Mocht de exacte lengte toch van belang zijn, dan zou ik het met enig speurwerk op de muur nog kunnen nameten.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Jorgen

Het is wel degelijk een bij, kijk eens bij Osmia. . .
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

MarjoSmeets

#2
Oké, ik heb er nog eens naar gekeken. Als hij/zij er inderdaad thuis hoort, dan heb ik dat niet gezien, omdat het daar op de foto's lijkt dat de achterlijfjes gestreept zijn, (je ziet toch zwart tussen het rood), en die van mij egaal behaard uitziet. Je zou dus gelijk kunnen hebben en daar ga ik dan ook van uit, maar dan wil je me toch niet vertellen dat ik hier iets zeldzaams of zelfs zeer zeldzaams op de foto heb staan?  :rolleye:  De eerste die ik dan in het lijstje van wildebijen.nl tegenkom, waar de mijne op lijkt, is dan Osmia bicolor. Die komt alleen in Zuid Limburg voor, dus dan ligt het eraan hoever zuidelijk dat is, want ik woon zo'n beetje aan de noordgrens van Zuid Limburg. Zou kunnen dus. Maar als 2e zie ik Osmia cornuta en het was me vanmorgen al opgevallen dat er aan de kop nog iets uitstak, maar ik meende dat het iets van de monddelen of een pootje of zo was. Ik heb het nu uitvergroot en wat lichter gemaakt en nu denk ik dat het eventueel ook een hoorntje van de Gehoornde metselbij (O. cornuta dus) zou kunnen zijn. Dus, ik denk dat dit een vrouwtje O. cornuta is, of is nu de wens de vader der gedachten?


Hmm, ik heb eens naar de lengtes gekeken die vermeld staan en ben daarom toch maar eens de plek op de muur gaan opzoeken waar de bij zat, om te kunnen nameten hoe groot het beestje was en ik kom maar tot net 10-11mm, dat zou dan erg klein zijn voor een vrouwtje O. cornuta. Daar staat als lengte 12-15mm vermeld. Dan komt O. bicolor veel beter overeen. Of zit ik er toch helemaal naast?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

wilde

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

MarjoSmeets

#4
Wow, mijn 3e zeldzame insect! En alle drie zomaar in mijn achtertuin. Bedankt voor de determinatie!


Hmm, bij het invoeren van deze waarneming, bleek hij hier helemaal niet op "zeldzaam" te staan. Hoezo hier (en bij observado) niet en bij wildebijen.nl wel?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Stijn Schreven

Dat komt omdat wildebijen.nl de indeling hanteert van de Rode Lijst (Peeters & Reemer 2003), waarin 5 zeldzaamheidscategorieen zijn, en waarneming.nl een eigen indeling heeft met 4 categorieen. Het ligt er dus aan waar je de grens trekt. Ik denk dat de admins hebben beoordeeld dat Osmia cornuta toch nog in zoverre algemeen is dat hij hier onder "vrij algemeen" valt. En er wordt wellicht ook vergeleken hoe zeldzaam hij is in vergelijking tot andere bijen.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

MarjoSmeets

Bedankt voor de uitleg! Vreemd wel, dat de verschillende lijsten verschillende criteria aanhouden. Die Rode lijst, is dat dé/een officiële nederlandse/europese lijst? En die van waarneming.nl dan?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Heeft het ook niet te maken met waar de wrn is gedaan, b.v. in Belgie zie ik tientallen Osmia's maar in NL heb ik nog geen een gezien, waarschijnlijk een soort die zich ook aan het verspreiden is in onze regio's

M.Vr.Gr. Harry de Koning

gko

het vrouwtje van Osmia rufa heeft trouwens ook hoorntjes op de kop,
dus probeer bij de Osmia's altijd eerst deze soort uit te sluiten
met vr gr gkoopman

MarjoSmeets

Ja dat las ik, maar als ik de omschrijving bij wildebijen.nl goed heb begrepen, heeft O. rufa geen zwarte haren op het borststuk, maar grauwbruine en die van mij helemaal zwart, dus dat sluit dan toch O. rufa uit?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

gko

dat lijkt mij wel, cornuta begint als ik het goed heb meestal ook
iets eerder te vliegen en is behalve in de kuststreek en het noorden niet zeldzaam,
maar dat zul je al wel gelezen hebben
met vr gr gkoopman

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo