zieke goudvinken en pimpelmezen???

Gestart door Erika, april 03, 2011, 18:47:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Erika

Beste lezers,

Ik moet het toch even kwijt op het forum; ik weet alleen niet of dit de juiste plek is.
Wij hebben sinds kort 2 goudvinken (mannetje & vrouwtje) en 1 pimpelmees in de tuin die ogenschijnlijk ziek zijn.
Bij alle 3 de vogels zijn zij minder actief/ oplettend (ze rusten/ slapen zelfs op de grond!) en zijn ze opgezet...net bolletjes (alsof ze het heel koud hebben). Het lijkt erop dat ze maar moeilijk kunnen ademhalen.

Is dit (een vorm van) vogelgriep en wat moeten/ kunnen wij doen??? (bijv. al het voer opbergen en water weghalen?)

Met vriendelijke groet,
Erika

Oenanthe

Het feit dat ze hun veren opzetten en hun gedrag wijzen er inderdaad op dat ze ziek zijn. Welke ziekte ze hebben kan je zo niet zeggen maar bedenk dat ziekten in de vrije natuur aan de orde van de dag zijn. Er hoeft dus niets bijzonders aan de hand te zijn. Voeren en water geven is momenteel niet van levensbelang voor de vogels dus als je het zekere voor het onzekere wilt nemen haal dan alles weg. Meer kan en hoef je niet te doen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Ik kwam vandaag een zieke Boomklever tegen. Zat 'opgeblazen' laag tegen een boom met de snavel in de veren. Kon nog net genoeg vliegen om niet op de foto te komen.

Herman van der Meer