Daar is die dan...nieuwe soort voor Nederland! (Egle rhinotmeta)

Gestart door javanerkelens, maart 25, 2011, 17:37:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Gefeliciteerd Niels Jan!
Je hebt een nieuwe soort voor Nederland gevonden, de Egle rhinotmeta.
Het was best moeilijk om het bijzonder kleine genitaal nog redelijk op de foto te krijgen.
Maar de combinatie van de lang behaarde hindfemur en de vorm van het genitaal (Hypopygium), maken het een zekere E.rhinotmeta.
Ik verwacht dat er nog wel meer soorten gevonden kunnen worden, dus ik wacht het even af en dan kunnen we aan het eind van het jaar er misschien een leuk artikel aan wijden!
Ik ben vandaag zelf ook nog op zoek geweest, maar ik heb geen enkele vlieg gezien bij de bloeiende Wilgen (misschien nog te koud hier....)
Wel heb ik drie larven gevonden in de grond onder een Wilgenboom, dus ik hoop maar dat die dan nog uitkomen.

Wil je alle foto's , documentatie en gegevens bewaren, voor een eventueel artikel!
Groet,
Joke (van Erkelens)

nielsyese

#1
Dacht ik het niet dat het E. rhinotmeta was! Geweldig! Dankjewel, dankjewel. ;) Daar doe je het dan ook weer voor. En: Ik had al een apart mapje aangemaakt waarin ik alle foto's heb opgeslagen. De door jou gemaakte foto's zet ik daarbij. Was het alledrie E. rhinotmeta?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

Alle drie toch E.rhinotmeta.
Het zou helemaal mooi zijn als je dan ook nog het vrouwtje te pakken kon krijgen, want die zijn zoals altijd verschrikkelijk zonder mannetjes te determineren en dan hebben we die ook alvast!
(ik zet je wel aan het werk hè.....ha ha)
En een zuigbuis zou geen overbodige luxe zijn ....ik heb nog een oudje liggen, dus als je die wilt hebben !? (dan stuur ik hem op)
Groet,
Joke (van Erkelens)

nielsyese

Citaat van: javanerkelens op maart 25, 2011, 20:15:17 PM
Alle drie toch E.rhinotmeta.
Het zou helemaal mooi zijn als je dan ook nog het vrouwtje te pakken kon krijgen, want die zijn zoals altijd verschrikkelijk zonder mannetjes te determineren en dan hebben we die ook alvast!
(ik zet je wel aan het werk hè.....ha ha)
En een zuigbuis zou geen overbodige luxe zijn ....ik heb nog een oudje liggen, dus als je die wilt hebben !? (dan stuur ik hem op)
Ja, als je hem wilt opsturen graag. Je hebt mijn adres volgens mij al. Ik wil het zeker proberen, hoewel ik vrees of het lukt om er eentje te vangen.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

gko

gefeliciteerd Niels-Jan, ik kan echter het topic niet vinden wat hier over gaat
met vr gr gkoopman


nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek


caliprobola

Ook in België werd recent een nieuwe vliegensoort (volg deze url) ontdekt (geen Egle...) door Jonas Mortelmans. Vlak bij de Nederlandse grens en, als ik me niet vergis, ook nog niet in Nederland waargenomen (maar wel bekend van Frankrijk, Duitsland en Denemarken).

mvg
Pieter

jan wind

Niel-Jan en Joke,
Ik voel jullie trilling van opwinding
Gefeliciteerd, fantastisch,

met vriendelijke groet,
Jan Wind
met vriendelijke groet,
Jan & Mariëtte
https://www.diptera-in-beeld.nl
(info over 99 families en 1200 soorten vliegen en muggen)

javanerkelens

Het heeft even geduurd.......maar ook hier komt het nu los en na een wilde jacht, vol rare kevertjes en spinnetjes in mijn haren.......ook een Egle rhinotmeta mannetje (en waarschijnlijk het vrouwtje....
Groet,
Joke (van Erkelens)