Hoofdmenu

Bio ethanol

Gestart door Date Lutterop, maart 25, 2011, 16:50:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Date Lutterop

Voor het op naam brengen van bepaalde groepen ongewervelden en voor het aanleggen van een (referentie)collectie is het niet zelden noodzakelijk om deze dieren te bewaren in alcohol. Een literfles 70% alcohol is echter behoorlijk aan de prijs. Vandaag zag ik bij een doe-het-zelfzaak flessen bio-ethanol (volgens het etiket minstens 95% ethanol) voor de zeer schappelijke prijs van 1,99 euro.

Wie kan mij vertellen of deze bio ethanol voor bovenstaand doel te gebruiken is (al dan niet verdund tot 70%)?. Zijn er misschien stoffen toegevoegd of aanwezig die een ongunstige werking hebben? Het etiket verondersteld dat het pure (95%) ethanol is. Ben erg benieuwd naar ervaringen.

Edit: lees zojuist ontvangen productspecificaties.

Groet,

Date


Jorgen

Aan dergelijke ethanol die niet voor consumptie bedoeld is voegt men steeds stoffen als methylethylketon toe om deze te denatureren. Als men op de stalen DNA onderzoek gaat toepassen, bewaart men ze in 95% ethanol. Deze heeft als nadeel dat de beestjes stijf en broos worden. Voor een gewone refentiecollectie gebruikt men dan ook meestal 70% ethanol met 5% glycerine om ze soepel te houden. Volgens mij kan je deze (aangelengde) bio-ethanol hiervoor dan ook gebruiken.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet