Havik of Sperwer?

Gestart door hanso, maart 24, 2011, 14:21:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

hanso

Helaas alleen van onderen gezien, ik denk aan de vorm van de vleugels te zien zelf aan een Havik. Wie helpt ? Dank ! Hans

BramtK

#1
Ha, dit is een hele fijne! Ik ben trouwens benieuwd wat je aan de vorm van de vleugels ziet wat je doet besluiten tot Havik (het en der lees ik een en ander over een zogenaamde s-vorm van de achterrand van de vleugel, maar m.i. is die vorm wel erg afhankelijk van de hoek waaronder de vogel wordt waargenomen). Ik zou hier in ieder geval een ander kenmerk hanteren, overigens een die nog niet erg uitgebreid in de desbetreffende sticky-post is genoemd.

Ik zie zojuist dat hetgeen waar ik op doel in het geheel niet die sticky-post aan bod komt. Arjan H en Frank N schreven er her en der in de desbetreffende topics over, maar ik citeer even de laatste: "de zeer markante bandering op de handvleugel (bij adult Havik gewoonlijk beduidend vager)."

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Bart van Hoogstraten

Erg lastig dit, zo zonder stoeptegels erbij!  ;) (maar als ik de ANWB erbij pak vind ik hem het meest op adult mannetje Havik lijken ["zware heup"]).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Theovanv

Blij met de opmerking van Bram. Daar leid ik uit af het misschien niet is wat het op het eerste gezicht lijkt en dus verwarrend. Ik vind hem namelijk ook lastig. Aan de ene kant vind ik hem wat iele borst hebben voor een Havik, maar de borst is wel wat breder dan de rest van het lichaam en het lichaam lijkt ook te breed voor een Sperwer. Samengevouwen staart is redelijk breed, kop steekt uit, lijkt redelijk zware snavel te hebben.

Ik ga voor Havik, ben benieuwd ;)
Theo van Veenendaal

frankneijts

Theo en Bart, lees nou die bijdrage van Bram eens...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

#5
Daar staat van alles, her en der (bovendien een edit die er eerst niet stond), maar niet expliciet dat het volgens hem een Sperwer betreft -> volgens jou dus wel?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankneijts

Bram geeft juist aan waarom het een Havik is maar dan niet gebaseerd op verhoudingen met onbekende stoeptegels, al of niet zware heupen, brede borst en/of staart of andere min of meer 'jizzy kenmerken' maar 'gewoon' op een kenmerk dat je op de foto goed kunt zien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

Uitstaande witte onderstaartdekveren?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hanso

@Bram: in de ANWB lijkt het of de welving van de vleugels (daar waar ze aan het lichaam aansluiten aan de kant van de kop van de vogel) iets dieper te zijn dan bij de sperwer, maar dit zal (als het al duidelijk is wat ik bedoel) wel aan de hoek van de tekening liggen.. In elk geval allemaal dank voor de discussie , ik volg 'm wel tot er een eenduidig antwoord is. Het was overigens bij Meijendel vandaag, en in die omgeving heb ik meer Haviken gezien dan Sperwers, ik weet het zegt op zich niets, maar.... Groet

frankneijts

Citaat van: hanso op maart 24, 2011, 17:16:35 PM
@Bram: in de ANWB lijkt het of de welving van de vleugels (daar waar ze aan het lichaam aansluiten aan de kant van de kop van de vogel) iets dieper te zijn dan bij de sperwer, maar dit zal (als het al duidelijk is wat ik bedoel) wel aan de hoek van de tekening liggen.. In elk geval allemaal dank voor de discussie , ik volg 'm wel tot er een eenduidig antwoord is. Het was overigens bij Meijendel vandaag, en in die omgeving heb ik meer Haviken gezien dan Sperwers, ik weet het zegt op zich niets, maar.... Groet

Volgens mij is er een eenduidig antwoord.......
En nee Bart, niet de "uitstaande witte onderstaartdekveren" want dat zie je ook wel bij Sperwer. Het gaat om de tekening op de hand-en armpennen die bij adulte Havik vaak erg vaag is en bij Sperwer altijd markant, duidelijker zwart-wit (en goed te zien op deze foto).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Grappig... dat kenmerk kende ik eigenlijk niet. Weer wat geleerd. O0

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op maart 24, 2011, 17:57:37 PM
Grappig... dat kenmerk kende ik eigenlijk niet. Weer wat geleerd. O0

In de gangbare veldgidsen vind je het ook niet terug en in de recente Engelse Kenmerkengids (de 'Nils') slechts 'gedeeltelijk' en een beetje 'onopvallend' aan het eind van de tekst: "Flight adult: secondairies, esp. inner ones, faintly or not barred. (cursief van NvD) <> Sparrowhawk"
Toch zie je het ook vaak bij de primaries (handpennen) maar dan vooral het basisgedeelte: de 'toppen' van de vingers zijn dan soms/vaak wèl wat markanter getekend, tenminste voor een deel (slechts 1 vlag?). Het verschil tussen de wèl duidelijk getekende dekveren en de direct daar aan grenzende bases van de handpennen blijft dan duidelijk maar het geheel komt soms wat vlekkerig over.
Weet niet of er misschien verschil is tussen mannetjes en wijfjes, wellicht dat het kenmerk bij mannetjes duidelijker is? (Zie ook http://www.ibercajalav.net/img/117_GoshawkAgentilis.pdf). Het gaat niet op voor juveniele vogels had ik zelf ook al ontdekt maar wordt bevestigd door genoemde Spaanse site en de tekst van NvD.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

#12
Sorry, ik dacht dat ik met mijn eerste post al meer had gedaan dan slechts een subtiele hint geven (en die is van 16.20 u). ;) Ik ken trouwens het begrip heup niet in relatie tot 'vogeltopografie' (terwijl ik ze bij andere organismen haarfijn in de gaten heb). S-vorm van de achterrand van de vleugel gebruik ik in ieder geval niet als kenmerk, wellicht hebben anderen daar ervaring mee. M.i. is die vorm echter te zeer afhankelijk van het perspectief. Beide soorten vlaggen met onderstaartdekveren, ik meen zelfs beide geslachten.


Toch hulde aan iedereen die 'm al goed had gedetermineerd. Ik neem aan dat we het snel eens zijn over determinatie als mannetje.
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

#13
Citaat van: frankneijts op maart 24, 2011, 18:20:59 PM
"Flight adult: secondairies, esp. inner ones, faintly or not barred. (cursief van NvD) <> Sparrowhawk"

De fletse bandering op de binnenste armpennen én het resulterende contrast met de ondervleugeldekveren is een fantastisch kenmerk om Sperwer en Havik (op foto´s) van elkaar te onderscheiden.

E.e.a. is goed zichtbaar op deze foto van een 3kj havikvrouw.
De binnenste 2 armpennen zijn nauwelijks gebandeerd. Het contrast met de aangrenzende dekveren is enorm.

Ook bij deze 3kj havikman is dit goed zichtbaar. En wat te denken van dit volwassen mannetje..............(met dank aan de´buren´ van BirdP)
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Theovanv

In het bericht van Bram stond nog niks over dat kenmerk genoemd toen ik dat plaatste, wss door de edit, soms ben je namelijk even bezig met je eigen post ;)

Er stond toen alleen dit:

CiteerHa, dit is een hele fijne! Ik ben trouwens benieuwd wat je aan de vorm van de vleugels ziet wat je doet besluiten tot Havik (het en der lees ik een en ander over een zogenaamde s-vorm van de achterrand van de vleugel, maar m.i. is die vorm wel erg afhankelijk van de hoek waaronder de vogel wordt waargenomen). Ik zou hier in ieder geval een ander kenmerk hanteren, overigens een die nog niet erg uitgebreid in de desbetreffende sticky-post is genoemd.

Toen ben ik in dat topic gaan zoeken en daar stond het kenmerk waar het nu over gaat dus niet in, desondanks ben ik blij dat ik tot de goede soort kwam, maar dat kenmerk van markante tekening is erg handig en kende ik niet. Dank daarvoor! Idd met deze foto het beste om te gebruiken ;)
Theo van Veenendaal

BramtK

Klopt. Kenmerk is wellicht minder makkelijk in het veld te beoordelen, met name bij snel overvliegende vogels.
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citaat van: ahjoon op maart 24, 2011, 20:09:33 PM
Citaat van: frankneijts op maart 24, 2011, 18:20:59 PM
"Flight adult: secondairies, esp. inner ones, faintly or not barred. (cursief van NvD) <> Sparrowhawk"

De fletse bandering op de binnenste armpennen én het resulterende contrast met de ondervleugeldekveren is een fantastisch kenmerk om Sperwer en Havik (op foto´s) van elkaar te onderscheiden.

E.e.a. is goed zichtbaar op deze foto van een 3kj havikvrouw.
De binnenste 2 armpennen zijn nauwelijks gebandeerd. Het contrast met de aangrenzende dekveren is enorm.

Ook bij deze 3kj havikman is dit goed zichtbaar. En wat te denken van dit volwassen mannetje..............(met dank aan de´buren´ van BirdP)

Als aanvulling nog een welkome foto van de BP-buren; een 2KJ Havik (najaar) waarbij de bandering van de binnenste armpennen nog duidelijk zichtbaar is. Sterker nog, op basis van de bandering van de binnenste armpennen maak ik hier een 2KJ Havik van! (maar elk argument dat het tegendeel kan aantonen is meer dan welkom...)
:angel:

Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

KorHaan

Geel oog gecombineerd met dwarsbandering als in adult duidt inderdaad op 2e KJ vogel. Ik maak hier een Havik van omdat-ie een Havik-kop heeft (en negeer voor het gemak de afgeronde staart  :) ), die toch anders is dan een Sperwerkoppie.
Iets met grootte van oog en snavel zoals ik dat ook zie in Grote en Kleine Mantelmeeuw. Of word ik nu afgebrand omdat dit 'natuurlijk' weer JIZZ is en niet mag?  ;D

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

ahjoon

Citaat van: KorHaan op april 01, 2011, 18:43:40 PM
Geel oog gecombineerd met dwarsbandering als in adult duidt inderdaad op 2e KJ vogel.
Of een 3e of een 4e of een 5e KJ....

Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015