Egle minuta! Nieuwe soort voor Nederland!

Gestart door blaauw7, maart 22, 2011, 20:21:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Geklopt uit klimop. Een mini van een paar mm. Een.......?
Groeten,
Dick Belgers

javanerkelens

Anthomyiidae of Azelia sp. (Muscidae) De vlieg is net uit de pop en nog niet helemaal op kleur (poten zijn nog helemaal grijzig en vleugels nog wat zwakjes)
Heb je de vlieg toevallig nog...? want ik kan de beharing op de poten niet goed herkennen
Groet,
Joke (van Erkelens)

blaauw7

Jup ik heb hem nog. Wel inmiddels overleden. Wil je hem zien?
Groeten,
Dick Belgers

javanerkelens

Kun je even controleren of de anaalader tot de rand (costa) loopt en of de ogen behaard zijn en hoeveel posterior dorsal haren op de achtertibia zitten (1 of toch meerdere)......en hoe de kleuring/vlekken op de abdomen zijn.
Groet,
Joke (van Erkelens)

blaauw7

Nou even! Dat lukt mij niet Joke. Daarvoor zit ik te weinig in de vliegen. Beestje is ook erg klein. Ik wil hem evt wel naar je opsturen.
Groeten,
Dick Belgers

javanerkelens

Geeft niet....stuur hem maar op, dan zal ik kijken of ik er een naam aan kan geven!
Stuur maar een mail naar  javanerkelens@home.nl   , dan geef ik je even mijn adres.
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

En ja hoor!......weer een nieuwe soort voor Nederland.
Egle minuta!
Het toegevoegde vliegje was ook een Egle minuta en gelukkig dus allebei mannetjes.
Waren het vrouwtjes geweest dan was ik waarschijnlijk op een flink dwaalspoor gebracht, aangezien ik bij deze mannetjes al op mijn hoofd zat te krabben over de soort, aangezien ik er in eerste instantie geen Egle species in zag.
Door dan toch maar het genitaal te onderzoeken, kwam ik tot deze soort.
Weer bijzonder moeilijk om de genitalen te onderzoek en op de foto te krijgen, want het was weer milimeterwerk (eigenlijk binnen de milimeter).
Misschien leuk om de naam van de topic even aan te passen in een ....Nieuwe soort voor Nederland.....
Hartelijk dank voor het opsturen!
Wil je ook de gegevens even bewaren en tevens naar mij doormailen...(vindplaat, datum, foto's) voor een artikel later dit jaar.
Groet,
Joke (van Erkelens)

blaauw7

Helemaal te gek!!!! Bedankt Joke! Ik zal kijken of er nog meer te vinden zijn! Bedankt voor de determinatie. Ik zal je de gegevens mailen.

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers

Auratus

Tjonge jonge, dat gaat goed zeg. Dat beloofd nog wat voor de rest van het jaar.

Dick en Joke, gefeliciteerd met deze ontdekking!
Groet,

Jan

nielsyese

Gefeliciteerd! Het houdt niet op met de nieuwe soorten. Thijs had ook al een nieuwe soort ontdekt voor de Spinnen (Harpactea rubicunda) en dan nu al twee nieuwe Egle's! Overigens vind ik dit wel een atypische Egle: de mondhoeken steken vrijwel niet naar voren.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Maico Weites

Gefeliciteerd!
Ik ga toch maar eens beter op de vliegjes letten.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

thijsdegraaf

Het jaar begint inderdaad goed.
Felicitaties!!!


blaauw7

Bedankt allemaal! Zo zie je maar weer, er is nog steeds veel te vinden in Nederland!
Groeten,
Dick Belgers

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning