zonaria mannetje

Gestart door corzonneveld, september 24, 2006, 21:55:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Hier een plaatje van een mannetje Volucella zonaria (vandaag gezien, 24-9). Tot nog toe had ik alleen vrouwtjes gezien. Heeft iemand enig idee waarom de man:vrouw verhouding zo scheef is?

Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

robin

aan zijn vleugels te zien worden de vrouwen in ieder geval wild als ze hem zien :rolleyes:  
groeten robin kraaij

Robert Heemskerk

#2
Mannetjes zitten op andere plekken dan de vrouwtjes.

Waarschijnlijk is dat de reden dat je denkt dat er meer vrouwtjes zijn (wat misschien best kan zijn).
Mogelijk zijn de mannetjes meer 'zwervers' en is het daardoor moeilijker om die te vinden.

Ik denk dat Mark of Han er meer over weet  B)

han.endt

#3
Ik durf over de hoornaarzweefvlieg verder niets te zeggen, maar van de blinde bij zie ik nu ook veel meer vrouwtjes dan mannetjes. Als de aantallen niet zo hoog zijn zie ik vaak alleen maar vrouwtjes. Bij deze soort overwintert een deel van de vrouwtjes (of poogt te overwinteren) om in het voorjaar eitjes af te zetten. Ook bij de pyjamazweefvlieg komt dit voor, maar ik heb momenteel niet zo op het geslacht gelet.

Het zweefvliegjaar begint bij mij altijd met vrouwtjes pyjamazwewfvliegen (meestal al met zacht weer in februari), gevolgd door vrouwtjes blinde bij op bloeiende boswilg. Al snel verdwijnen de vrouwtjes blinde bij in het niets door de grote aantallen verse kegelbijvliegen.

Ook is het zo dat de mannetjes zweefvliegen vaak territoriaal zijn en de vrouwtjes verhoudingsgewijs dus meer tijd hebben om op bloemen te fourageren (dus eerder opvallen). Ook hebben vrouwtjes meer voedsel voor de eiproductie nodig, althans dat lijkt me logisch.