Lieveheersbeestje, maar welke

Gestart door Libelleke, maart 22, 2011, 17:29:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Libelleke

Beste kenners,

Ik zie even door het LHBtjes bos de bomen niet meer....
Vorig jaar oktober vonden we op onze vogeltelpost Strabrechtse Heide bijgevoegd LHBtje.
In eerste instantie kwamen we uit op 2-stippelig, maar nu ik de link naar het overzicht van allerlei kleurvarianten uit de vorige post eens bekijk zijn er eigenlijk nog wel wat andere kandidaten.
Kunnen jullie op basis van deze foto uitkomst bieden?

Groet,

Robert
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

Violet (en Remco)

Dag Robert,

Optie zou ook het wilgenlieveheersbeestje - Chilocorus renipustulatus kunnen zijn. Maar ben er niet helemaal zeker van.
Ken je site Stippen.nl al? Ook een handige site voor Nederlandse soorten.

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

jan cuppen

Er is nog een bekende derde optie!!!
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Violet (en Remco)

Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Libelleke

Allen,

Is het inderdaad een Aziaat?
Bedankt voor jullie reacties! De site Stippen.nl had ik inderdaad al eens bekeken en ook die bracht me aan het twijfelen  :blink:
De vorm van de grootste vlekken deed me ook kort denken aan een Veelkleurig Aziatisch (zwart) LHB.
Kan een foto van de onderzijde (of een foto met andere kenmerken die enigszins van foto te doen zijn) nog iets toevoegen?
Ik meen me te herinneren dat ik van dit LHB nog meer platen heb, maar dan moet ik straks thuis even checken.

Groet,

Robert

EDIT: zie nu dat Arp 'em al herkende, thx!
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

Violet (en Remco)

Eigenlijk had er ook gelijk een lampje bij me moeten gaan branden omdat ik zo twijfelde, er klopte iets niet...
Altijd weer die rottige Aziaten die je op het verkeerde been zetten  :-\

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

Citaat van: Libelleke op maart 22, 2011, 19:11:30 PM
... zie nu dat Arp 'em al herkende, thx!
Eerlijk is eerijk - Jan was eerder  ;)

Har.axy. is echt een flink stuk groter dan de andere kandidaten, maar op een foto zie je dat niet.

Let vooral ook op de halsschilden: Chilocorini geheel zwart, de zwarte kleurvormen van de Adalia's minder wit aan de rand dan deze. Maar de vlekken op de dekschilden verklappen eigenlijk ook genoeg ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Witte randen van halsschild heb ik niet teveel op gelet (wel naar gekeken), maar overbelichting/weerkaatsing zou namelijk ook een oorzaak kunnen zijn (heb ze regelmatig zo... Teveel zon cq weerkaatsing)
Maar juist door de afwijkende vlekken was ik niet overtuigd van Chilocorus renipustulatus. En had dus beter moeten weten  :-X  Leermomentje! Bij twijfel: check Aziaat  ;D
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl