welke is dit?

Gestart door willy ramaekers, maart 22, 2011, 17:06:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

willy ramaekers

Vandaag gemaakt ,hing vrij hoog en op verre afstand.Is dit misschien een havik?

b.v.d.    Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

KorHaan

Ja.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

willy ramaekers


Bedankt voor de snelle reactie :duim:

GR.Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

martien hoogebeen

Ronald, kun je (voor mijn leerproces) aangeven waarom je er een Havik van maakt?
Op basis van de foto en jouw positieve respons heb ik  er de S-vormige vleugelachterrand, de relatief lange staart en ruime borstomvang bij geredeneerd. Klopt dat?

Alvast dank/groeten,
Martien.


KorHaan

Martien,

De S-vormige achterrand van de vleugel is hier een minder bruikbaar kenmerk, omdat je de vogel van achteren ziet.  De ruime borstomvang is wel goed zichtbaar, evenals de brede staartbasis ( hoewel wat geflatteerd door de uitstaande onderstaartdekveren - hoort bij de balts in het vroege voorjaar ) en de minder lang  dan van Sperwer ogende staart met afgerond eind. Ook de kop is fors en steekt wat meer uit dan bij Sperwer.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

martien hoogebeen

Dank je Ronald; bruikbare tips en die zijn voor mij zéér welkom als het gaat om de determinatie van haviken en sperwers.

Vriendelijke groet,

Martien.

KorHaan

Hoi Martien,

Gelukkig heb je er in het veld ook bewegende beelden bij.

Kijk ook nog even hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=137911.0.html
voor het geval je het nog niet had gezien.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

martien hoogebeen

Ha Ronald,

deze had ik gezien; ben alle fora aan het afstruinen. Zeer instructief mag ik wel zeggen!
En ik merk dat het voor velen soms erg lastig is om het verschil tussen sperwer en havik vast te stellen.
Stug doorgaan met lezen, plaatjes vergelijken en het veld in!

Bedankt voor de tip/groeten.

Martien.



Frandalf

Voor die afstand ziet de snavel er ook nog wel vrij fors uit. Denk niet dat hij bij de sperwer zo duidelijk zou zijn.
Yours in haste,
Frank Wasmus

http://waarneming.nl/user/view/62141